DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarım KHAS 107 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: AYŞE ASLI SUNER BAŞAL
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere tasarımın geniş dünyası ile birlikte çeşitli örnek ve farklı perspektifler üzerinden onun değişim odaklı bakış açısını tanıtmayı amaçlar. Yaratıcılık, inovasyon, problem tarif etme ve çözme, entelektüel duyarlılık ve merak, öngörülebilir gelişim ve sürdürebilirlik temel konseptler arasındadır.

Ders çok çeşitli vaka ve süreç örnekleri üzerinden tasarım, sanat, mimarlık, mühendislik, sosyal ve doğa bilimleri, iş dünyası gibi çeşitli alanlar arasındaki ayrımları bulanıklaştıracak şekilde; farklı disiplinlerin içerisinde tasarım zihniyetinin uygulanabileceği ve büyük ölçekli etki ve de pozitif değişim yaratabileceği koşulları sunmayı ve düşündürmeyi hedefler.
Dersin İçeriği: Ders tasarımın farklı üretim ve bilgi alanlarıyla ilişkilerini ve kendine has olgu, aşama ve uygulamalarını aktaran 3 adet modül ve onu takip eden 5 haftalık bir atölye çalışması içerir. Bu atölye çalışmalarında öğrenciler takımlar halinde çalışarak, bir mentör eşliğinde kendi tasarım projelerini üretirler.


1. Tasarımın Doğası ve Önemi
Bu modül tasarım düşüncesine ait temel kavramları, değerleri ve kullanım amaçlarını aktarır. Öğrenciler tasarımın gündelik hayat, kültür ve insanlık tarihi bağlamındaki yerini öğrenirken; yaratıcı-düşünce, inovasyon, insan-odaklı tasarım ve sosyal etki gibi kavramlar ile tanışırlar.


2. Problemi Tanımlama ve Kavrama
Bu modül tasarımsal düşünmenin başlangıç süreçlerine odaklanır. Öğrenciler bir tasarım projesine başlarken gereken ön hazırlıklar kapsamında gerçekleşen araştırma, problemi anlama ve tarifleme ve de fikir geliştirme aşamalarını öğrenir. Bu bağlamda çeşitli araştırma, problem tanımlama, analiz, kavrama ve etkili görselleştirme yöntemleri de tanıtılır ve ufak egzersizler üzerinden deneyimlenir.


3. Prototipleme, Test ve Tekrarlama
Bu son modülde, öncekinde aktarılan ve deneyimlenen süreçlerin izinde ve onlarla ilişkili olarak, tasarım ürününün ortaya çıkışında yer alan modelleme, test etme ve tekrarlayarak geliştirme gibi temel aşamalar aktarılır. Gene küçük egzersizlerle desteklenen modül ile birlikte, öğrenciler atölye çalışmasında da takip edecekleri tasarım süreçler ve aşamaları önceden deneyimlemiş olurlar.


ATÖLYE ÇALIŞMASI (TASARIM PROJELERİ):
Bu 5 haftalık süreçte öğrenciler, kendi ortaya koydukları bir problem ya da meseleye dair bir tasarım projesi geliştirirler. Bu süreçte bir mentör eşliğinde ve takımlar halinde çalışan öğrenciler, daha önce aktarılan tasarım aşamalarını takip ederek; son kullanıcının ihtiyaçlarını karşılayan veya arzu edilen etkiyi yaratan bir tasarım işini oluşturmaya çalışırlar.


a. Problem tanımlama, kullanıcı/alan tarifleme ve gereklilikleri ortaya koyma

b. Konsept Tasarım

c. Detaylı Tasarım ve Geliştirme

d. Modelleme ve Üretim

e. Test ve Geribildirim

f. Sunum
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tasarım düşüncesi ve uygulamaları hakkında genel bilgiye sahip olurlar.
  • 2- Çeşitli tasarım ve araştırma süreçlerini (anlatı oluşturma, problemleri okuma ve temsil etme, alternatif üretme, takım çalışması vb.) kendi akademik ve mesleki çalışmalarında kullanma yetisi kazanırlar.
  • 3- Kendi düşünme süreçlerini ve önlerini net bir şekilde tarifleme ve onları çeşitli araç ve mecraları (metin, grafik, çizim, video, animasyon vb.) kullanarak etkin bir şekilde aktarma becerisi kazanırlar.
  • 4- Çevrelerindeki nesnelerin, durumların ve olguların nasıl oluştuklarını ve neden o şekilde olduklarını irdeleyen genel bir entelektüel merak sahibi olurlar.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri •Stüdyo Deneyimi: Fiziksel Üretim, Toplu Paylaşma ve Değerlendirme
•Ders Anlatımı / Film Gösterimleri / Kısa Okumalar / Ufak Ölçekli Ödevler
•Jüri Değerlendirmeleri ve Grup Sunumları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 DERSİN TANITILMASI -
2 Modül 1 – Sunum 1 Tasarım Atölyesi
3 Modül 1 – Sunum 2 Öğrenci sunumları ve tartışma
4 Modül 2 – Sunum 1 Grup Çalışması ve Sunumlar
5 Modül 2 – Sunum 2 Grup Çalışması ve Sunumlar
6 Modül 3 – Sunum 1 Tasarım Atölyesi
7 Modül 3 – Sunum 2 Tasarım Atölyesi
8 Modüller ertesi özet
9 Proje Seçimleri ve Grup Oluşturma Grup Tartışması
10 Proje Çalışması (Atölye) - I
11 Proje Çalışması (Atölye) - II
12 Proje Çalışması (Atölye) - III
13 Proje Çalışması (Atölye) - IV
14 Proje Çalışması (Atölye) - V


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Brown, T., Change by Design, 2009
• Nelson, H. G., Stolterman, E., The Design Way: Intentional Change in an Unpredictable World, 2012
• Manzini, E., Design, When Everybody Designs, 2015
• Binder, T., De Michelis, G., Ehn, P., Jacucci, G., Linde, P., Wagner, I., Design Things, 2011


DİĞER KAYNAKLAR

Kitap:
• Collomina, B., Wigley, M., Are we human: notes on an archeology of design, Lars Müller Publishers, 2016
• Cross, N., Design Thinking: understanding how designers think and work, Bloomsbury Publishing, 2011
• Tharp, B. M. & S. M., Discursive Design: Critical, Speculative, and Alternative Things, 2019
• Architecture for Humanity, Design Like You Give a Damn [2], 2012
Film:
• Objectified, G. Hustwit (Dir.), 2009
• Abstract: The Art of Design, 2017 (Netflix series, 2 seasons)
• The Boy Who Harnessed the Wind, C. Ejiofor, 2019 (Available on Netflix)
The Creative Brain, J. Beamish & T. Trackman (Dir.), D. Eagleman (Writer), 2019 (Available on Netflix)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Uygulama 3 15
Proje 1 40
Ödev 3 30
Sunum/Jüri 3 15
Total: 10 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje5840
Ödev3515
Sunum/Jüriye Hazırlık4728
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1     3                
OC2     2                
OC3     3     3          
OC4             3