Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Tasarım | KHAS 107 | Bahar | 03+00+00 | Zorunlu | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | AYŞE ASLI SUNER BAŞAL |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere tasarımın geniş dünyası ile birlikte çeşitli örnek ve farklı perspektifler üzerinden onun değişim odaklı bakış açısını tanıtmayı amaçlar. Yaratıcılık, inovasyon, problem tarif etme ve çözme, entelektüel duyarlılık ve merak, öngörülebilir gelişim ve sürdürebilirlik temel konseptler arasındadır. Ders çok çeşitli vaka ve süreç örnekleri üzerinden tasarım, sanat, mimarlık, mühendislik, sosyal ve doğa bilimleri, iş dünyası gibi çeşitli alanlar arasındaki ayrımları bulanıklaştıracak şekilde; farklı disiplinlerin içerisinde tasarım zihniyetinin uygulanabileceği ve büyük ölçekli etki ve de pozitif değişim yaratabileceği koşulları sunmayı ve düşündürmeyi hedefler. |
Dersin İçeriği: | Ders tasarımın farklı üretim ve bilgi alanlarıyla ilişkilerini ve kendine has olgu, aşama ve uygulamalarını aktaran 3 adet modül ve onu takip eden 5 haftalık bir atölye çalışması içerir. Bu atölye çalışmalarında öğrenciler takımlar halinde çalışarak, bir mentör eşliğinde kendi tasarım projelerini üretirler. 1. Tasarımın Doğası ve Önemi Bu modül tasarım düşüncesine ait temel kavramları, değerleri ve kullanım amaçlarını aktarır. Öğrenciler tasarımın gündelik hayat, kültür ve insanlık tarihi bağlamındaki yerini öğrenirken; yaratıcı-düşünce, inovasyon, insan-odaklı tasarım ve sosyal etki gibi kavramlar ile tanışırlar. 2. Problemi Tanımlama ve Kavrama Bu modül tasarımsal düşünmenin başlangıç süreçlerine odaklanır. Öğrenciler bir tasarım projesine başlarken gereken ön hazırlıklar kapsamında gerçekleşen araştırma, problemi anlama ve tarifleme ve de fikir geliştirme aşamalarını öğrenir. Bu bağlamda çeşitli araştırma, problem tanımlama, analiz, kavrama ve etkili görselleştirme yöntemleri de tanıtılır ve ufak egzersizler üzerinden deneyimlenir. 3. Prototipleme, Test ve Tekrarlama Bu son modülde, öncekinde aktarılan ve deneyimlenen süreçlerin izinde ve onlarla ilişkili olarak, tasarım ürününün ortaya çıkışında yer alan modelleme, test etme ve tekrarlayarak geliştirme gibi temel aşamalar aktarılır. Gene küçük egzersizlerle desteklenen modül ile birlikte, öğrenciler atölye çalışmasında da takip edecekleri tasarım süreçler ve aşamaları önceden deneyimlemiş olurlar. ATÖLYE ÇALIŞMASI (TASARIM PROJELERİ): Bu 5 haftalık süreçte öğrenciler, kendi ortaya koydukları bir problem ya da meseleye dair bir tasarım projesi geliştirirler. Bu süreçte bir mentör eşliğinde ve takımlar halinde çalışan öğrenciler, daha önce aktarılan tasarım aşamalarını takip ederek; son kullanıcının ihtiyaçlarını karşılayan veya arzu edilen etkiyi yaratan bir tasarım işini oluşturmaya çalışırlar. a. Problem tanımlama, kullanıcı/alan tarifleme ve gereklilikleri ortaya koyma b. Konsept Tasarım c. Detaylı Tasarım ve Geliştirme d. Modelleme ve Üretim e. Test ve Geribildirim f. Sunum |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | •Stüdyo Deneyimi: Fiziksel Üretim, Toplu Paylaşma ve Değerlendirme •Ders Anlatımı / Film Gösterimleri / Kısa Okumalar / Ufak Ölçekli Ödevler •Jüri Değerlendirmeleri ve Grup Sunumları |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DERSİN TANITILMASI | - |
2 | Modül 1 – Sunum 1 | Tasarım Atölyesi |
3 | Modül 1 – Sunum 2 | Öğrenci sunumları ve tartışma |
4 | Modül 2 – Sunum 1 | Grup Çalışması ve Sunumlar |
5 | Modül 2 – Sunum 2 | Grup Çalışması ve Sunumlar |
6 | Modül 3 – Sunum 1 | Tasarım Atölyesi |
7 | Modül 3 – Sunum 2 | Tasarım Atölyesi |
8 | Modüller ertesi özet | |
9 | Proje Seçimleri ve Grup Oluşturma | Grup Tartışması |
10 | Proje Çalışması (Atölye) - I | |
11 | Proje Çalışması (Atölye) - II | |
12 | Proje Çalışması (Atölye) - III | |
13 | Proje Çalışması (Atölye) - IV | |
14 | Proje Çalışması (Atölye) - V |
• Brown, T., Change by Design, 2009 • Nelson, H. G., Stolterman, E., The Design Way: Intentional Change in an Unpredictable World, 2012 • Manzini, E., Design, When Everybody Designs, 2015 • Binder, T., De Michelis, G., Ehn, P., Jacucci, G., Linde, P., Wagner, I., Design Things, 2011 |
Kitap: • Collomina, B., Wigley, M., Are we human: notes on an archeology of design, Lars Müller Publishers, 2016 • Cross, N., Design Thinking: understanding how designers think and work, Bloomsbury Publishing, 2011 • Tharp, B. M. & S. M., Discursive Design: Critical, Speculative, and Alternative Things, 2019 • Architecture for Humanity, Design Like You Give a Damn [2], 2012 Film: • Objectified, G. Hustwit (Dir.), 2009 • Abstract: The Art of Design, 2017 (Netflix series, 2 seasons) • The Boy Who Harnessed the Wind, C. Ejiofor, 2019 (Available on Netflix) The Creative Brain, J. Beamish & T. Trackman (Dir.), D. Eagleman (Writer), 2019 (Available on Netflix) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Uygulama | 3 | 15 |
Proje | 1 | 40 |
Ödev | 3 | 30 |
Sunum/Jüri | 3 | 15 |
Total: | 10 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 5 | 8 | 40 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | 3 | ||||||||||
OC2 | 2 | ||||||||||
OC3 | 3 | 3 | |||||||||
OC4 | 3 |