DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Otomasyon Sistemleri MTE 457 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Mekatronik Mühendisliği
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, öğrencilere sağlık mühendisliğinde robotik sistemlere kapsamlı bir genel bakış sağlayarak bu alanda uzmanlık bilgisi ve yeni araştırma alanları geliştirmektir. Bu modül sayesinde öğrenciler ayrıca yeni tıbbi cihazların geliştirilmesiyle ilgili zorluklar ve bu süreci yönlendiren düzenlemeler hakkında bilgi edineceklerdir.
Dersin İçeriği: Son zamanlarda tıbbi robotlar, tıbbi müdahalelerin kalitesini artırmak için tıpta çok önemli araçlar haline gelmiştir. Algılama teknolojileri ve robotik kontrol ile birlikte gelen çeşitli yetenekler cerrahi hassasiyeti büyük ölçüde artırmaktadır. Bu nedenle, tüm müdahalelerde cerrahi hassasiyeti artırmak için yeni cerrahi ve tıbbi robotlar geliştirilmektedir. Da Vinci (Intuitive Surgical) ile başlayan trend, CMR Surgical'dan Verius ile devam etmekte ve Medtronic Hugo RAS sistemi son teknolojiyi geliştirmektedir. Bu derste, mevcut cerrahi robotların ortak özelliklerini son literatürü ve ticari cihazları inceleyerek araştıracağız. Kameralar, kuvvet/tork sensörleri ve kontrol stratejileri gibi bir cerrahi robot geliştirmek için gerekli olan teknolojiler tartışılacaktır. Ayrıca, teleoperasyon son COVID19 kriziyle birlikte çok önemli bir kavram haline gelmiştir. Uzaktan operasyon gerçekleştirebilmek, aşağıdaki gibi birçok avantajı beraberinde getirmektedir
Seyahat masraflarını azaltma, yetersiz hizmet alan bölgelere sağlık hizmeti sağlama gibi. Ayrıca, bulaşıcı bir hastalık durumunda her ikisini de koruyan cerrah ve hastayı ayırır. Teleoperasyon sistemleri ve ağ gereksinimleri bu ders sırasında tartışılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Farklı tıbbi robot türlerini ve bunların potansiyel uygulamalarını tanımlamak ve açıklamak
  • 2- Tıbbi robotik ile ilgili kinematik, dinamik ve kontrol alanlarındaki temel kavramları bilmek
  • 3- Hem minimal invaziv cerrahi hem de görüntü kılavuzlu müdahaleler için robotik yardım tasarlamak ve uygulamak için gerekli analitik ve deneysel becerileri geliştirmek
  • 4- Uygulamalı tıbbi robotik ve tıbbi robotik araştırmalarındaki son teknolojiye aşina olmak
  • 5- Robotiklerin sağlık hizmetlerinde oynayabileceği çeşitli rolleri anlamak
  • 6- Yeni bir tıbbi robot teknolojisi için ikna edici bir teklif oluşturmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersler ağırlıklı olarak tartışmalara dayalıdır. Dersler çoğunlukla öğretim üyesi Yrd. Üyesi Alperen Acemoğlu tarafından yürütülecektir - ara sıra ziyaretçi konuşmacılar hariç. Her hafta öğrencilerden ilgili bir araştırma makalesi okumaları ve bu makale hakkında kısa bir rapor yazmaları istenecektir. Dönem sonunda, öğrencilerden belirli bir tıbbi robotik sistemin tasarımı ve kontrolü hakkında teknik bir makale yazmaları istenecektir. Makalede mekanik tasarım, malzemeler, sensörler, standart ekipman, kontrol yapısı, kontrol stratejileri, kontrol arayüzü, algılama ve karar verme stratejileri gibi tasarımın her yönü tartışılmalıdır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Tıbbi robot teknolojisine giriş
2 Temel kinematik kavramları
3 Minimal İnvaziv Cerrahi
4 Teleoperasyon
5 İşbirlikçi manipülasyon
6 Görüntü Rehberliğinde Müdahaleler
7 Tıbbi görüntüleme yöntemleri (örn. MRI, US, X-ray, CT)
8 Görüntü segmentasyonu ve modelleme
9 İzleme cihazları, kalibrasyon
10 Tıbbi robotikte güncel konular
11 Tıbbi müdahalelerde sensör uygulamaları
12 Kontrol Stratejileri
13 Kullanıcı Arayüzü (UI) Artırılmış gerçeklik
14 Minimal invaziv cerrahi eğitimi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Rao, P. P. (2018). Robotic surgery: new robots and finally some real competition!. World journal of urology, 36(4), 537-541.
• Rassweiler, J. J., Goezen, A. S., Klein, J., & Liatsikos, E. (2018). New Robotic Platforms. In Robotic Urology (pp. 3-38). Springer, Cham.
• Rassweiler, J., Binder, J., & Frede, T. (2001). Robotic and telesurgery: will they change our future?. Current opinion in Urology, 11(3), 309-320.
• Peters, B. S., Armijo, P. R., Krause, C., Choudhury, S. A., & Oleynikov, D. (2018). Review of emerging surgical robotic technology. Surgical endoscopy, 32(4), 1636-1655.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Sunum/Jüri 1 30
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 10 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 30
Total: 27 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık13030
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler10220
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar22958
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5                        
OC6