DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ
Dersin Adı |
Kodu |
Yarıyıl |
T+U+L (saat/hafta) |
Türü (Z / S) |
Yerel Kredi |
AKTS |
Doğrusal Olmayan Sistemlerin Analizi |
MTE 458 |
Bahar |
03+00+00 |
Seçmeli |
3 |
5 |
Akademik Birim: |
Mekatronik Mühendisliği Bölümü |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
- |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Özkan Karabacak |
Dersi Veren(ler): |
Özkan Karabacak |
Dersin Amacı: |
Bu derste, doğrusal olmayan sistemlerin incelenmesinde kullanılan modern yöntemlerin tanıtılması ve doğrusal olmayan olgular içeren proje çalışmalarında uygulanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Denge noktalarının kararlılığı, kararlılık koşulları, denge noktalarının dallanmaları, dallanma koşulları, periyodik yörüngeler, Poincare dönüşümü, XPPAUT programıyla analiz, kaosun tanıumı, kaosa giden yollar, kaos bastırma. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Doğrusal olmayan sistemlerde kararlılığa ilişkin kavramları anlama
- 2- Doğrusal olmayan sistemlerde kaotik davranışları anlama
- 3- Doğrusal sistemlerde dallanma olgusunu kavrama
- 4- Doğrusal sistemlerin analizinde analitik yöntemleri kullanabilme
- 5- Doğrusal sistemlerin analizinde nümerik yöntemlere dayalı yazılımsal araçları kullanabilme
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Yüz yüze eğitim |
HAFTALIK PROGRAM
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Dinamik Sistemlere Giriş |
|
2 |
Dinamik Sistemlerin Temel Özellikleri |
XPPAUT yükleme ve temel tutorial örneklerini yapma |
3 |
Proje I (Doğrusal olmayan bir sistemin temel analizi) |
|
4 |
Denge Noktalarının Kararlılığı |
|
5 |
Denge Noktalarının Dallanması |
|
6 |
Proje II (Denge Noktalarının Dallanması) |
|
7 |
Periyodik Yörüngelerin Dallanması |
|
8 |
Poincare Dönüşümü |
|
9 |
Proje III (Periydoik Yörüngelerin Dallanması) |
|
10 |
Kaosa Giriş |
|
11 |
Kaosa Giden Yollar |
|
12 |
Proje IV (Kaosu Anlamak) |
|
13 |
Proje V (Kaosu Bastırmak) |
|
14 |
Sunumlar ve Tartışma |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR
Hirsh, Smale, Devaney, Differential Equations, Dynamical Systems and an Introduction to Chaos 2ed., Elsevier, 2004.
S. Strogatz, Nonlinear Dynamics and Chaos, Perseus Book, 1984. |
DİĞER KAYNAKLAR
Kuznetsov, Elements of Applied Bifurcation Theory 2.ed, Springer, 1998. |
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
Proje |
5 |
75 |
Sunum/Jüri |
1 |
25 |
Total: |
6 |
100 |
İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 5 | 12 | 60 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
1 AKTS = 25 saatlik iş yükü
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
# |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
PY10 |
PY11 |
PY12 |
OC1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek