DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Fiziksel Sistemlerin Dengesi CIV 102 Bahar 02+04+00 Zorunlu 4 6
Akademik Birim: İnşaat Mühendisliği
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: CEREN GÜRKAN
Dersi Veren(ler): Ahmet Metin GER, Aslı Senem Açıkel
Dersin Amacı: Temel inşaat mühendisliği kavramlarının araştırılması; denge,stabilite ve balans. Diğer inşaat mühendisliği derslerine temel hazırlamak.
Dersin İçeriği: 1. Temel inşaat mühendisliği kavralarına giriş.

2. Kuvvet kavramı, evrendeki kuvvetlerin anlaşılması.

3. Vektör cebirini anlamak.

4. Moment kavramı.

5. Balance kavramı. Kuvvet ve momentlerin dengede olması durumu, balans.

6. Statik ve durağan (stable) kavramları ve aralarındaki farklar.

7. Serbest cisim diyagramları.

8. İnşaat mühendisliği uygulamalarında yaygın olarak kullanılan bağlantı tipleri.

9. Kafes kiriş sistemleri.

10. Denge momenti kavramı.

11. Dağıtılmış yük kavramı, birinci alan integrali.

12. Atalet momenti kavramı, ikinci alan integrali.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Fiziksel sistemlere etki eden kuvvet ve momentlerin yönü ve şiddetinin saptanması becerisi kazanma.
  • 2- Bir fiziksel sistemin dengede olup olmadığına karar verebilme yetisi kazanma.
  • 3- Bir fiziksel sistemin statik yahut durağan olduğunu saptayabilme yetisi kazanma.
  • 4- Fiziksel sistemlerin serbest cisim diyagramlarını vektör cebiri kullanarak çizebilme becerisi kazanma.
  • 5- Farklı bağlantı tiplerini, ve bağlantılarda oluşan direnç tiplerini saptayabilme yetisi kazanma.
  • 6- Deney ve gözlem yapabilme/tasarlayabilme ve bu gözlemleri sunabilme yetisi kazanma.
  • 7- Atalet momenti kavramını anlama ve ikinci alan integrali kullanarak farklı kesitlerin atalet momentlerini hesaplayabilme becerisi kazanma.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 4 temel modülden oluşmaktadır. Modüller çoğunlukla modül içinde anlatılacak konseptin gerekliliğini ortaya koyacak bir deney ile başlar. Öğrencilerden sonrasında gözlemlerini sunmaları ve konseple ilgili bir proje tasarlamaları istenir, bu sayede bilgiyi içselleştirmeleri sağlanır. Sınıf içi ilgi alaka toplam ders notunun 0lik kısmını oluşturur. Yazılı ve sözlü raporların kalitesi ise 5 ağırlığındadır. Bu 5lik dilimin %5i akran tarafından tayin edilirken geriye kalan 0 luk dilim mentor tarafından yazılı ve sözlü bölümlere eşit ağırlık verilerek tayin edilir. Sınıf içi raporlar ile değerlendirilir. Toplam ders notunun geriye kalan lik kısmı ise final sınavı ile tayin edilir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Modül 1 Kuvvet: Spagetti ile köprü tasarımı. Köprülerin yüklenmesi ve köprü üzerine etki eden kuvvetlerden kuvvet kavramının anlaşılması. Vektör cebirine giriş. Kuvvetlerin dengesi deneyi.
2 Modül 2 Moment: Moment kavramının deneyler üzerinden anlaşılması. Ders sonunda sınıf içi moment hesaplamaları yapılması. Sürekli ve kararsız kiriş deneyi. Su borusu deneyi.
3 Modül 3 Eşitlik ve Denge: Denge, statik ve durağan kavramlarının deneyler üzerinden anlaşılması, tartışılması. Ders içi hesaplamalar. Kuvvetlerin dengesi deneyi. Kase ve top deneyi.
4 Modül 3 Eşitlik ve Denge: Serbest cisim diyagramlarının deneyler üzerinden anlaşılması. Ders içinde serbest cisim diyagramlarının çizilmesi. Proje: Eyfel Kulesinin serbest cisin diyagramının çizilmesi. Rapor yazımı ve sunum hazırlanması. Sınıf içi tartışmalar, sunumlar.
5 Modül 3 Eşitlik ve Denge: Farklı bağlantı ve bağlantı tiplerinin labaratuvarda gözlemlenmesi. Bağlantılarda oluşan direnç tiplerinin anlaşılması, dirençlerin hesabı. Bir kirişe etki eden içsel kuvvetlerin deneyler ile gösterilmesi. Sürekli ve kararsız kiriş deneyi.
6 Modül 3 Eşitlik ve Denge: Kafes kiriş sistemlerinin gözlemlenmesi, bu sistemlerin çözümü. MiniProje: Çevrenizde gördüğünüz inşaat mühendisliği uygulamalarının fotoğraflanması ve bunların isimlendirilmesi. Bu sistemlerin çalışma prensipleri hakkında gözlemler/tahminler. Kısa rapor yazımı. Kafes kiriş deneyi. Sınıf içi tartışmalar.
7 Modül 4 Alan İntegrali: Dağıtılmış yüklerin gözlemlenmesi. Ders içi hesaplamalar, dağıtılmış yüklerin nokta yüklere ilk alan integrali kullanılarak değiştirilmesi. Otomatik data toplama ünitesi ile deneyler. Sınıf içi tartışmalar.
8 Modül 4 Alan İntegrali: Atalet momenti konseptinin deneyler ile anlaşılması. İkinci alan integrali kullanılarak atalet momenti hesaplama. Eğik masa deneyi. Sınıf içi tartışmalar.
9 Proje: Farklı kesitlerin atalet momentinin hesaplanması/karşılaştırılması. Rapor yazma, sunum, fikir alış verişi. Sınıf içi hesaplamalar, sunumlar.
10 Yük transfer mekanizmalarının yerinde gözlemlenmesi. Tartışmalar, teknik gezi ve gezi raporu hazırlanması. Arazi gözlemleri. Sunumlar.
11 İlk hafta yapılan spagetti deneyinin yıl içinde elde edilen bilgiler ile tekrarı. Köprü üzerine etki eden yüklerin hesaplanması/köprünün yapısal analizi. Sınıf içi tartışmalar, yarışmalar.
12 Köprü projesinin detaylı raporlanması sunumlar ve sınıf içi tartışmalar. Sunumlar.
13 Konseplerin üzerinden tekrar geçilmesi.
14 Final sınavı.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Engineering Mechanics Statics by Hibbeler, University Physics by Young&Freedman


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Final Sınavı 1 30
Sınıf İçi Uygulama Raporları 6 15
Proje Raporları 3 20
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 3 22
Proje Sunumları (Akranlar tarafından değerlendirilme) 3 3
Total: 30 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı12020
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14228
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14456
Öğrencilerin Etkin olduğu Sınıf Dışı Çalışmalar14342
Proje Raporlarının Sunumu224
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 1 2   2                
OC2 1 2   2                
OC3 1 2   2                
OC4 1 2   2                
OC5 1 2   2                
OC6       3                
OC7 1 2   2