DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Türkçe Eleştirel Okuma ve Yazma I TLL 101 Güz 02+00+00 Zorunlu 2 3
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Şehnaz ŞİŞMANOĞLU ŞİMŞEK
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin gündelik hayatta kendilerini sözlü ve yazılı olarak yetkin biçimde ifade edebilme becerilerini geliştirmeyi, farklı boyutlardaki argümana dayalı yazıları anlayarak okumalarını ve okudukları üzerinde yazılı ve sözlü olarak eleştirel yorumlar üretebilmelerini sağlamayı amaçlar. Ders kapsamında öğrenciler düşüncelerini/argümanlarını bireysel olarak ya da topluluk içerisinde tartışma adabına uygun biçimde dile getirmeleri teşvik edilir. Bu derste öğrenciler, akademik araştırma yapabilmek üzere basılı, dijital ve görsel doğru kaynaklara ulaşabilme becerisi kazanırken, yazılı ve sözlü üretimlerinde akademik dürüstlük ilkelerini uygulama refleksini geliştirirler.
Dersin İçeriği: Türkçe Eleştirel Okuma ve Yazma I dersi öğrencilerin Türkçe okuma ve yazma becerilerini geliştirerek, okuduklarını/dinlediklerini/izlediklerini eleştirel bir bakış açısıyla çözümlemelerini ve düşüncelerini düzgün, anlaşılır ve akıcı bir Türkçeyle ifade etmelerini sağlamak amacıyla her hafta 2 saatlik okuma ve yazma atölyesi olarak tasarlanmıştır. Ders, öğrencilerin; gündelik hayat içerisinde kendilerini sözlü ve yazılı olarak yetkin biçimde ifade edebilme, kısa paragraflardan uzun makalelere kadar farklı boyutlardaki argümana dayalı yazıları anlayarak okuma, okudukları üzerinde eleştirel yorumlar üretebilme, belirli bir konu üzerinde argüman üretebilme /akademik araştırma yapabilme, basılı ve dijital doğru kaynaklara ulaşabilme ve yorumlarını akademik etik ilkeleri dikkate alarak, düzgün bir Türkçeyle, yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme becerilerini geliştirmeye yönelik tasarlanmıştır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Gündelik hayatta kendilerini düzgün ve etkili bir Türkçe ile ifade edebilirler.
  • 2- Farklı boyuttaki argümana dayalı yazıları anlayarak okur ve kendi eleştirel yorumlarını üretirler.
  • 3- Tartışma kurallarına uygun biçimde bireysel ya da bir grubun üyesi olarak düşüncelerini müzakere edebilirler.
  • 4- Akademik araştırma yapmak üzere doğru kaynaklara ulaşabilirler.
  • 5- Akademik dürüstlük ilkelerini yazılı ve sözlü üretimlerinde uygularlar.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Her biri 2 saatlik atölye çalışması olarak tasarlanan derslerde öğrencilerin yaparak/uygulayarak öğrenmeleri amaçlanmaktadır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse giriş, izlence (syllabus) tanıtımı, tanışma
2 Önerme/Argüman, temel düşünce, analitik okuma
3 Metni sorular eşliğinde tartışma
4 Paragraf yazma
5 Eleştirel paragraf yazma/ Arkadaş eleştirisi
6 Okurken ve yazarken betimleyici taslak çıkarma/ hazırlama çalışma
7 Akademik araştırma, alıntı yapma, kaynak gösterme kuralları çalışması, akademik dürüstlük ve intihal meselesi
8 Bahar Tatili
9 Medya Eleştirisi I: Görsel, işitsel, yazılı medya örnekleri ve medya içeriklerine eleştirel yaklaşım geliştirme, cinsiyetçi, ötekileştirici dil.
10 Medya Eleştirisi II: Öğrenci sunumları
11 Münazara kuralları
12 Münazara ve sonrasında forum
13 Münazara ve sonrasında forum
14 Münazara makalesi gözden geçirme ve kapanış


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Afganistanbul, Yönetmen Ulaş Tosun, 2018(https://vimeo.com/348987107/86017095b)
• Filmmor – Namus Nedir? (15’)
• EnisBatur,“Okuyazmak”,Yazboz, Sel Yayıncılık, 2001.
• Khas Learn Ders Notları
• Normand Baillargeon, Eleştirel Düşünme Kılavuzu, Dipnot, 2007.
• Dicle Koğacıoğlu – “Gelenek Söylemleri Ve İktidarin Doğallaşmasi: Namus Cinayetleri Örneği” http://www.feministyaklasimlar.org/sayi-03-haziran-2007/gelenek-soylemleri-ve-iktidarin-dogallasmasi/ (25 syf)
• Zygmund Bauman – “Biz ve Onlar”
• Politik doğruculuktan Türkiye’ye kalan: Kim kimi linç ediyor? Fatma Gül Altındağ
Kaynak: Çatlak Zemin - https://catlakzemin.com/politik-dogruculuktan-turkiyeye-kalan-kim-kimi-linc-ediyor/

• “Duyarın” Parodisi: “Komik mi bu şimdi?”, Sercan Çınar
Kaynak: Birikim Dergisi - https://birikimdergisi.com/guncel/8655/duyarin-parodisi-komik-mi-bu-simdi#.XWUraegzZPY

• Uğur Tanyeli, “Binalar Nasıl ve Neden Konuşur?” Binalar Konuşunca Mimarlık Susar (yayımlayan: İSMD [İstanbul Serbest Mimarlar Derneği], İstanbul, Aralık 2007, s. 10-34)


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 40
Sunum/Jüri 1 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 5 40
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14228
Proje13737
Sunum/Jüriye Hazırlık155
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler515
Toplam İş Yükü (saat):75


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1               3        
OC2               2   1    
OC3               3        
OC4                 2      
OC5               1   2