Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Türkçe Eleştirel Okuma ve Yazma I | TLL 101 | Güz | 02+00+00 | Zorunlu | 2 | 3 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Şehnaz ŞİŞMANOĞLU ŞİMŞEK |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin gündelik hayatta kendilerini sözlü ve yazılı olarak yetkin biçimde ifade edebilme becerilerini geliştirmeyi, farklı boyutlardaki argümana dayalı yazıları anlayarak okumalarını ve okudukları üzerinde yazılı ve sözlü olarak eleştirel yorumlar üretebilmelerini sağlamayı amaçlar. Ders kapsamında öğrenciler düşüncelerini/argümanlarını bireysel olarak ya da topluluk içerisinde tartışma adabına uygun biçimde dile getirmeleri teşvik edilir. Bu derste öğrenciler, akademik araştırma yapabilmek üzere basılı, dijital ve görsel doğru kaynaklara ulaşabilme becerisi kazanırken, yazılı ve sözlü üretimlerinde akademik dürüstlük ilkelerini uygulama refleksini geliştirirler. |
Dersin İçeriği: | Türkçe Eleştirel Okuma ve Yazma I dersi öğrencilerin Türkçe okuma ve yazma becerilerini geliştirerek, okuduklarını/dinlediklerini/izlediklerini eleştirel bir bakış açısıyla çözümlemelerini ve düşüncelerini düzgün, anlaşılır ve akıcı bir Türkçeyle ifade etmelerini sağlamak amacıyla her hafta 2 saatlik okuma ve yazma atölyesi olarak tasarlanmıştır. Ders, öğrencilerin; gündelik hayat içerisinde kendilerini sözlü ve yazılı olarak yetkin biçimde ifade edebilme, kısa paragraflardan uzun makalelere kadar farklı boyutlardaki argümana dayalı yazıları anlayarak okuma, okudukları üzerinde eleştirel yorumlar üretebilme, belirli bir konu üzerinde argüman üretebilme /akademik araştırma yapabilme, basılı ve dijital doğru kaynaklara ulaşabilme ve yorumlarını akademik etik ilkeleri dikkate alarak, düzgün bir Türkçeyle, yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme becerilerini geliştirmeye yönelik tasarlanmıştır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Her biri 2 saatlik atölye çalışması olarak tasarlanan derslerde öğrencilerin yaparak/uygulayarak öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş, izlence (syllabus) tanıtımı, tanışma | |
2 | Önerme/Argüman, temel düşünce, analitik okuma | |
3 | Metni sorular eşliğinde tartışma | |
4 | Paragraf yazma | |
5 | Eleştirel paragraf yazma/ Arkadaş eleştirisi | |
6 | Okurken ve yazarken betimleyici taslak çıkarma/ hazırlama çalışma | |
7 | Akademik araştırma, alıntı yapma, kaynak gösterme kuralları çalışması, akademik dürüstlük ve intihal meselesi | |
8 | Bahar Tatili | |
9 | Medya Eleştirisi I: Görsel, işitsel, yazılı medya örnekleri ve medya içeriklerine eleştirel yaklaşım geliştirme, cinsiyetçi, ötekileştirici dil. | |
10 | Medya Eleştirisi II: Öğrenci sunumları | |
11 | Münazara kuralları | |
12 | Münazara ve sonrasında forum | |
13 | Münazara ve sonrasında forum | |
14 | Münazara makalesi gözden geçirme ve kapanış |
• Afganistanbul, Yönetmen Ulaş Tosun, 2018(https://vimeo.com/348987107/86017095b) • Filmmor – Namus Nedir? (15’) • EnisBatur,“Okuyazmak”,Yazboz, Sel Yayıncılık, 2001. • Khas Learn Ders Notları • Normand Baillargeon, Eleştirel Düşünme Kılavuzu, Dipnot, 2007. • Dicle Koğacıoğlu – “Gelenek Söylemleri Ve İktidarin Doğallaşmasi: Namus Cinayetleri Örneği” http://www.feministyaklasimlar.org/sayi-03-haziran-2007/gelenek-soylemleri-ve-iktidarin-dogallasmasi/ (25 syf) • Zygmund Bauman – “Biz ve Onlar” • Politik doğruculuktan Türkiye’ye kalan: Kim kimi linç ediyor? Fatma Gül Altındağ Kaynak: Çatlak Zemin - https://catlakzemin.com/politik-dogruculuktan-turkiyeye-kalan-kim-kimi-linc-ediyor/ • “Duyarın” Parodisi: “Komik mi bu şimdi?”, Sercan Çınar Kaynak: Birikim Dergisi - https://birikimdergisi.com/guncel/8655/duyarin-parodisi-komik-mi-bu-simdi#.XWUraegzZPY • Uğur Tanyeli, “Binalar Nasıl ve Neden Konuşur?” Binalar Konuşunca Mimarlık Susar (yayımlayan: İSMD [İstanbul Serbest Mimarlar Derneği], İstanbul, Aralık 2007, s. 10-34) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 5 | 40 |
Total: | 21 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Proje | 1 | 37 | 37 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 75 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | 3 | ||||||||||
OC2 | 3 | ||||||||||
OC3 | 3 | ||||||||||
OC4 | 2 | ||||||||||
OC5 | 2 |