DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Haberleşme I EEE 302 Bahar 03+00+02 Seçmeli 4 5
Akademik Birim: Elektrik-Elektronik Mühendisliği
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Erdal PANAYIRCI
Dersin Amacı: 1. Analog haberleşme için gerekli sinyal ve sistem kavramlarının verilmesi.

2. Temel Analog haberleşme tekniği kavramlarının verilmesi.

3. Bu sistemlerin verici ve alıcı yapılarının tasarım tekniklerinin verilmesi.

4. Analog haberleşme sistemlerinin gerçek yaşamdaki pratik uygulamaları.
Dersin İçeriği: Ders analog haberleşme sistemlerinin temel kavramları üzerinde, özellikle haberleşmede sinyal işleme ve analog modülasyon teknikleri ve analog modülasyon teknikleri üzerinde yoğunlaşacaktır. Derste kapsanacak konular şöyle özetlenebilir:

1. Elektriksel haberleşme tekniğinin temel elemanları haberleşme kanalları ve matematiksel modelleri.

2. Haberleşmede sistemlerinde sinyallerin frekans bölgesi analizleri, güç ve enerji yoğunluk fonksiyonları.

3. Analog sinyalleri iletimi ve modülasyon tekniğinin açıklanması Lineer modülasyon teknikleri Genlik modülasyonu (GM), taşıyıcısı bastırılmış çift yan band modülasyonu (ÇYB), tek yan band (TYB) ve artık yan band (AYB) modülasyon teknikleri Modülatör ve demodülator yapıları .

4. Lineer olmayan modülasyon teknikleri Frekans modülasyonu (FM), faz modülasyonu (PM), modülator ve demodülator yapıları.

5. Radyo ve televizyon yayın teknikleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Olasılık ve rastlantısal sinyal ve sistemleri açıklayabilme becerisi.
  • 2- Analog haberleşmeye ilişkin temel kavramları açıklayabilme becerisi.
  • 3- Analog haberleşme sistemleri ve sinyalleri matematiksel ve grafiksel olarak tanımlama becerisi.
  • 4- Radyo sinyallerin iletimini ve iletimi gerçekleştiren aygıtlarının temel çalışma ilkelerini açıklayabilme ve başarım analizlerini yapabilme becerisi.
  • 5- Haberleşme sistemlerinin tasarım ve analizlerinin yapılabilmesi için gerekli MATLAB’in kullanılma becerisi
  • 6- Analog modülasyon ve demodülasyon tekniklerini MATLAB ortamında tasarlama becerisi.
  • 7- Laboratuvar ortamında haberleşme ile ilgili donanım deneylerini takım halinde hazırlayabilme becerisi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 4 modülden oluşmaktadır. 3 haftadan oluşan her modülde ilk hafta ders anlatımından sonra uygulamalar veya gözlemler yoluyla kavramların içselleştirilmesi sağlanır. Her modülün sonunda öğrencilerin bir proje yaparak modülde öğrendikleri kavramları bir projede uygulamaları ve sunmaları istenir. Uygulamaların ders değerlendirmesindeki ağırlığı , proje değerlendirmesinde proje raporunun ağırlığı , proje sunumunun ağırlığı ve proje sunumu için akran değerlendirilmesi olur.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 A1: Telekomünikasyon sistemlerinin temel elemanları, İletişim kanalları ve kanal matematiksel modelleri, Sinyallerin zaman ve frekans bölgelerinde gösterimi Temel kavramlar okuma listesi
2 A2: Sinyallerin üretimi, sınıf içi hesapların yapılması. Proje tanıtımı Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
3 A3: Sinyallerin üretimi projesinin sunulması ve tartışılması. Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
4 B1: Genlik modülasyonu (AM) Temel kavramlar okuma listesi
5 B2: AM modülator tasarımı, sınıf içi hesapların yapılması. Proje tanıtımı Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
6 B3: AM modülator tasarımı projesinin sunulması ve tartışılması. Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
7 Tekrar ve değerlendirme
8 C1: DSB, SSB, VSB modülasyonları Temel kavramlar okuma listesi
9 C2: DSB ve SSB modülator tasarımı, sınıf içi hesapların yapılması. Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
10 C3: DSB ve SSB modülator tasarımı projesinin sunulması ve tartışılması. Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
11 D1: Frekans ve faz modülasyon teknikleri Temel kavramlar okuma listesi
12 D2: FM modülator tasarımı, sınıf içi hesapların yapılması. Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
13 D3: FM modülator tasarımı projesinin sunulması ve tartışılması. Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
14 Tekrar ve değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Salehi and Proakis, Communications Systems Engineering, Prentice Hall, 2002, Second Edition


DİĞER KAYNAKLAR

Communications Systems: Haykin, Wiley, 1994, 3th ed.

Communications Systems: Carlson, Mc Graw Hill, 1999, 4th Edition


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 12 10
Final Sınavı 1 20
Sınıf İçi Uygulama Raporları 4 20
Proje Raporları 4 20
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 4 20
Proje Sunumları (Akranlar tarafından değerlendirilme) 4 10
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı11515
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar4312
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar41352
Öğrencilerin Etkin olduğu Sınıf Dışı Çalışmalar8540
Proje Raporlarının Sunumu41.56
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5                      
OC6                      
OC7