DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Elektronik II EEE 304 Bahar 03+00+02 Zorunlu 4 5
Akademik Birim: Elektrik-Elektronik Mühendisliği
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar EEE 303 Elektronik I
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Arif Selçuk ÖĞRENCİ
Dersin Amacı: Kuvvetlendirici kavramının, yüksek frekans sınırlamaları da göz önüne alınarak sağlam bir şekilde anlaşılması. Analog ayrık elemanlı ve tümleşik devrelerin temel yapı bloklarının tanınması ve tasarım döngüsünde aşağıdaki işlemlerin etkin bir şekilde yerine getirilebilmesi: devre gereksinimlerinden devrenin yapısının belirlenmesi, eleman değerlerinin bulunması, temel başarım ölçütlerinin hesaplanması, bunların benzetimle doğrulanması ve eniyilenmesi. Elektronik devrelerin kurulum ve testini yaparak uygulama tecrübesi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Kuvvetlendiricilerin frekans cevabı; transistörlerin yüksek frekans karakteristikleri; güç kuvvetlendiricileri; tümdevre yapı blokları: akım kaynakları, kazanç katları; fark kuvvetlendiricisi, çıkış katı; çok katlı kuvvetlendiriciler ve OPAMP, geri besleme ve osilatörler.

Modül projeleri: Kuvvetlendiriciler, frekans cevabı, geri besleme, OPAMP, osilatörler, deney tasarımı.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Transistörlü kuvvetlendiricilerin ve tümleşik devre yapı bloklarının alçak ve yüksek frekans çözümlemesini ve tasarımını yapabilme becerisi.
  • 2- Farklı güç kuvvetlendiricisi yapılarının kullanımını açıklayabilme becerisi.
  • 3- Geribesleme kavramını açıklayabilme ve osilatör devrelerini çözümleyebilme ve tasarlayabilme becerisi.
  • 4- Temel eleman özelliklerinin (AC) elde edilmesi için katalog kullanabilme becerisi.
  • 5- Analiz ve tasarım amacıyla, şema çizim ve devre benzetimi yazılımını (AC) etkin kullanabilme becerisi.
  • 6- Elektronik devrelerin kurulumu, ölçüm cihazlarıyla devre özelliklerinin ölçümü ve devrede sorun giderme becerisi.
  • 7- Elektronik devrelerdeki teorik hesap, benzetim ve ölçüm sonuçlarını karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve aralarındaki farkların sebeplerini laboratuvar raporunda açıklama becerisi.
  • 8- Gerçekçi kısıtları göz önüne alarak bir deney tasarlamak ve sonuçlarını analiz etme becerisi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders, kendi başına öğrenme çalıştayları, benzetim çalışmaları, laboratuvar çalışmaları ve ölçümleri, proje çalışması


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Frekans cevabı. Yükselticilerde kondensatörlerin etkisi: tasarım, benzetim, uygulamalı devre kurulumu ve ölçümler. Ders Kitabı, Bölüm 7
2 Düşük frekansta BJT ve MOSFET yükselticiler: tasarım, benzetim, uygulamalı devre kurulumu ve ölçümler. Ders Kitabı, Bölüm 7
3 Yüksek frekansta BJT ve MOSFET yükselticiler: tasarım, benzetim, uygulamalı devre kurulumu ve ölçümler. Ders Kitabı, Bölüm 7
4 Proje (Geniş bant yükseltici): sunum, benzetim, çalıştırma.
5 Güç transistörleri ve soğutucular: Teknik katalog, benzetim, özelliklerinin ölçülmesi Ders Kitabı, Bölüm 8
6 Yükseltici sınıfları. A- ve AB sınıfı güç yükselticileri, endüktif aktarım: tasarım, benzetim, uygulamalı devre kurulumu ve ölçümler. Ders Kitabı, Bölüm 8
7 OP-AMP yapı blokları: Akım kaynağı ve aktif yük: tasarım, benzetim, uygulamalı devre kurulumu ve ölçümler. Ders Kitabı, Bölüm 9
8 OP-AMP yapı blokları: fark kuvvetlendiricisi, kazanç katı, çıkış katı: tasarım, benzetim, uygulamalı devre kurulumu ve ölçümler. Ders Kitabı, Bölüm 10-11
9 Proje (basit OP-AMP tasarımı): sunum, benzetim, çalıştırma.
10 Yükselticilerde geri besleme: teori, analiz, benzetim. Ders Kitabı, Bölüm 12
11 Kararlılık ve salınım: tasarım, benzetim, uygulamalı devre kurulumu ve ölçümler. Ders Kitabı, Bölüm 12
12 Osilatör devreleri: tasarım, benzetim, uygulamalı devre kurulumu ve ölçümler.
13 Proje (osilatör tasarımı): sunum, benzetim, çalıştırma.
14 Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Electronic Circuit Analysis and Design, 0071181768, D. A. Neamen, McGraw-Hill, (new edition: Microelectronics Circuit Analysis and Design 4. th ed. 9780073380643 / 0073380644)


DİĞER KAYNAKLAR

Elecronic Devices and Circuit Theory, R.L. Boylestad, L. Nashelsky, Prentice Hall, 2009, 013769282X, KHÜ: TK7867 .B695 2009

Electronic Circuit Analysis [electronic resource] B. V. Rao, 2012 XX(284434.1)

Introductory Electronic Devices and Circuits, M. Hassul, D.E. Zimmerman, Prentice Hall, 1997, 0135008697 KHÜ: TK7867 .H367 1997

Microelectronic Devices and Circuits, C. Fonstad, McGraw-Hill, 1994, 0070214964 KHÜ: TK7874 .F645 1994

Microelectronic Circuits, A.S. Sedra, K.C. Smith, Oxford, 1998 KHÜ: TK7867 .S39 1998


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 13 15
Final Sınavı 1 25
Sınıf İçi Uygulama Raporları 3 15
Proje Raporları 3 15
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 3 15
Proje Sunumları (Akranlar tarafından değerlendirilme) 3 15
Total: 26 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı11919
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14114
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar11444
Öğrencilerin Etkin olduğu Sınıf Dışı Çalışmalar31236
Proje Raporlarının Sunumu3412
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1 3 3                  
OC2 3 3 3                
OC3   3 3                
OC4   2   2              
OC5       3              
OC6       3              
OC7         3   3        
OC8         3