DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sayısal Sinyal İşleme EEE 412 Bahar 03+00+02 Seçmeli 4 5
Akademik Birim: Elektrik-Elektronik Mühendisliği
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar EEE 307 Sinyaller ve Sistemler
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Serhat ERKÜÇÜK
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere ayrık zamanlı sistemler teorisini tanıtmak ve aynı zamanda pratik mühendislik problemlerinde sinyal işleme tekniklerini uygulamayı öğretmektir.
Dersin İçeriği: Ayrık zamanlı sinyal ve sistemlerin gözden geçirilmesi. Z-dönüşümünün gözden geçirilmesi. Sürekli zamanlı sinyallerin örneklenmesi. Doğrusal, zamanla değişmeyen sistemlerin dönüşüm analizi. Ayrık zamanlı sistemler için yapılar. Süzgeç tasarım teknikleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Ayrık zamanlı sinyal ve sistemlerin matematiksel gösterimini kavrayabilme becerisi
  • 2- Doğrusal, zamanla değişmeyen sistemlerin özelliklerini kavrayabilme becerisi
  • 3- Fourier dönüşümü ve z-dönüşümünü sistem analizlerinde kullanabilme becerisi
  • 4- Sürekli zamanlı sinyallerden ayrık zamanlı sinyaller elde edebilmeyi ve sürekli zamanlı sinyalleri başarılı bir şekilde geri elde edebilme becerisi
  • 5- Sistemleri doğrusal fark denklemleri ile belirleyebilme becerisi
  • 6- Ayrık zamanlı sistemlerin gerçekleştirim yapılarını anlama ve sistem gerçekleştirimi için istenilen yapıyı seçebilme becerisi
  • 7- İstenilen süzgeç belirtimlerini kavrama ve süzgeç tasarlayabilme becerisi
  • 8- Takım projesi kapsamında gerekli analiz tekniklerini ve yazılımları kullanabilme ve sunabilme becerisi
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 4 modülden oluşmaktadır. 3 haftadan oluşan her modülde ilk hafta ders anlatımından sonra uygulamalar veya gözlemler yoluyla kavramların içselleştirilmesi sağlanır. Her modülün sonunda öğrencilerin bir proje yaparak modülde öğrendikleri kavramları bir projede uygulamaları ve sunmaları istenir. Uygulamaların ders değerlendirmesindeki ağırlığı , proje değerlendirmesinde proje raporunun ağırlığı , proje sunumunun ağırlığı ve proje sunumu için akran değerlendirilmesi olur.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 A1: Ayrık zamanlı sinyal ve sistemler, doğrusal zamanla değişmeyen (DZD) sistemlerin özellikleri, Fourier dönüşümü Temel kavramlar okuma listesi
2 A2: Z-dönüşümü, sınıf içi hesapların yapılması. Proje tanıtımı Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
3 A3: Z-dönüşümü projesinin sunulması ve tartışılması Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
4 B1: Sürekli zamanlı sinyallerin örneklenmesi, peryodik örnekleme, Nyquist-Shannon örnekleme teorisi Temel kavramlar okuma listesi
5 B2: Örnekleme uygulamaları, sınıf içi hesapların yapılması. Proje tanıtımı Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
6 B3: Örnekleme projesinin sunulması ve tartışılması Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
7 Tekrar ve değerlendirme
8 C1: DZD sistemlerin dönüşüm analizi, DZD sistemlerin frekans tepkisi Temel kavramlar okuma listesi
9 C2: Ayrık zamanlı sistem yapısı belirlenmesi, sınıf içi hesapların yapılması. Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
10 C3: Ayrık zamanlı sistem yapısı tasarımı projesinin sunulması ve tartışılması Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
11 D1: Süzgeç tasarım teknikleri, süzgeç belirtimleri, sürekli zamanlı süzgeçler Temel kavramlar okuma listesi
12 D2: IIR ve FIR süzgeç tasarımı, sınıf içi hesapların yapılması Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
13 D3: IIR ve FIR süzgeç tasarımı projesinin sunulması ve tartışılması Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
14 Tekrar ve değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

A. V. Oppenheim and R. W. Schaffer, Discrete-Time Signal Processing, 3rd ed., Prentice Hall, 2010.


DİĞER KAYNAKLAR

J. G. Proakis and D. G. Manolakis, Digital Signal Processing, 4th ed., Prentice Hall, 2007.

S. Mitra, Digital Signal Processing, 3rd ed., McGraw-Hill, 2006.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 12 10
Final Sınavı 1 20
Sınıf İçi Uygulama Raporları 4 20
Proje Raporları 4 20
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 4 20
Proje Sunumları (Akranlar tarafından değerlendirilme) 4 10
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı11515
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar4312
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar41352
Öğrencilerin Etkin olduğu Sınıf Dışı Çalışmalar8540
Proje Raporlarının Sunumu41.56
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1 3                    
OC2 3                    
OC3 3   2                
OC4 3 2 2                
OC5 3   2                
OC6 3 2 2                
OC7 3 2 2                
OC8 3 2 2 3 2 3 2