Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Modern Türkiye Tarihi II | HST 102 | Bahar | 02+00+00 | Zorunlu | 2 | 2 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | ZEYNEP KUTLUATA & GÜLDENİZ KIBRIS |
Dersi Veren(ler): | ZEYNEP KUTLUATA, GÜLDENİZ KIBRIS |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı öğrencilere modern Türkiye tarihindeki başlıca tema ve olayların tanıtılmasıdır. Öğrenciler arşiv, görsel ve kurmaca kaynaklar gibi çeşitli kaynaklardan Türkiye’nin başlıca meseleleri hakkında farklı bakış açılarını öğrenecekler. Ders öğrencilere Türkiye’yi küresel bir bağlama oturtma ve Türkiye tarihinin çoğulcu doğasını fark etmelerinde yardımcı olacaktır. Ders öğrencileri bilgili ve sorgulayıcı vatandaşlar yapmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, erken Cumhuriyet döneminden günümüze kadar modern Türkiye tarihini siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel yönleriyle incelemektedir. Ders, belirli temalara dayalı modül temelli bir yapının ardından, Türkiye tarihinin genel eğilimleri ve süreçlerindeki kırılmalar ve sürekliliklere odaklanır. Altı modül boyunca, imparatorluktan cumhuriyete, tek partili sistemden çok partili sisteme geçiş, Soğuk Savaş'tan yeni küresel dünyaya geçiş gibi konular köyden kente göç, toplumsal hareketler, neo-liberalleşme, siyasal İslam ve kimlik siyasetiyle ilişkili çeşitli sosyal ve ekonomi kültürel yönleriyle tartışılacaktır. Bu bağlamda, ders aslında üç ilke üzerine planlanmıştır: İlk olarak Türkiye'yi küresel bir bağlama yerleştirir, dolayısıyla bağlantıları ve kopuklukları vurgular. İkinci olarak hem devlet düzeyindeki dönüşümleri hem de “sıradan” insanların bu dönüşümlerden nasıl etkilendiğini değerlendirir. Son olarak ise, ikincil rehber kaynakların yanı sıra, birincil kaynakları kullanarak öğrencilerin geçmişle kişisel bir ilişki kurmalarına yardımcı olur ve onların tarihi bir dizi olay yerine daha derin bir şekilde anlamalarını teşvik eder. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Konu anlatımları • bir saatlik dersler / haftalık • tamamlayıcı dersler Tartışma • bir saatlik dersler / haftalık Yazma ödevleri • kısa yazı ödevi • pop quizler • final projesi Grup projesi • podcast |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş ve dersin genel yaklaşımının açıklanması | |
2 | Modül I – Devlet Yapısındaki Değişiklikler ve Demokrasi | Devlet yapısındaki değişimler Demokrasi yolculuğu Siyasi Elitler ve Liderlik (ilgili okumalar) |
3 | Modül I – Devlet Yapısındaki Değişiklikler ve Demokrasi | Devlet yapısındaki değişimler Demokrasi yolculuğu Siyasi Elitler ve Liderlik (ilgili okumalar) |
4 | Modül I – Devlet Yapısındaki Değişiklikler ve Demokrasi | Devlet yapısındaki değişimler Demokrasi yolculuğu Siyasi Elitler ve Liderlik (ilgili okumalar) |
5 | Modül II –Entegrasyon, Disentegrasyon | Dış politika: Statükonun tanımlanması ve bozulması (ilgili okumalar) Sovyetler sonrası dönem (ilgili okumalar) Ekonomi politikaları (ilgili okumalar) |
6 | Modül II –Entegrasyon, Disentegrasyon | Dış politika: Statükonun tanımlanması ve bozulması (ilgili okumalar) Sovyetler sonrası dönem (ilgili okumalar) Ekonomi politikaları (ilgili okumalar) |
7 | Modül II –Entegrasyon, Disentegrasyon | Dış politika: Statükonun tanımlanması ve bozulması (ilgili okumalar) Sovyetler sonrası dönem (ilgili okumalar) Ekonomi politikaları (ilgili okumalar) |
8 | Modül III – Toplumsal Hareketler ve Yeni Meydan Okuyuşlar | Toplumsal hareketlilik (ilgili okumalar) Küreselleşme ve Türkiye (ilgili okumalar) AB yolunda olasılıklar ve olasılık dışı durumlar (ilgili okumalar) |
9 | Modül III – Toplumsal Hareketler ve Yeni Meydan Okuyuşlar | Toplumsal hareketlilik (ilgili okumalar) Küreselleşme ve Türkiye (ilgili okumalar) AB yolunda olasılıklar ve olasılık dışı durumlar (ilgili okumalar) |
10 | Modül III – Toplumsal Hareketler ve Yeni Meydan Okuyuşlar | Toplumsal hareketlilik (ilgili okumalar) Küreselleşme ve Türkiye (ilgili okumalar) AB yolunda olasılıklar ve olasılık dışı durumlar (ilgili okumalar) |
11 | Modül IV – Toplum ve Kültür | Nüfus değişimleri / Göçler (ilgili okumalar) Kentler ve kent yaşamı – İstanbul (ilgili okumalar) |
12 | Modül IV – Toplum ve Kültür | Nüfus değişimleri / Göçler (ilgili okumalar) Kentler ve kent yaşamı – İstanbul (ilgili okumalar) |
13 | Ramazan Bayramı | |
14 | Modül IV – Toplum ve Kültür-devam | Sosyal ve Kültürel hayat (ilgili okumalar) |
Her hafta için dersi destekleyen akademik makaleler, kitap bölümleri ve birincil kaynaklar belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öğretim üyesi ile birlikte seçip tartışacakları birincil kaynakların olduğu bir havuz vardır. |
Akademik makaleler, kitap bölümleri ve popüler kültürel materyallerden oluşan bir önerilen kaynaklar listesi hazırlanmıştır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Proje | 1 | 25 |
Ödev | 2 | 60 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 5 | 15 |
Total: | 8 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Proje | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 13 | 1 | 13 |
Ara Sınavlar | 5 | 0.2 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat): | 50 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 |
OC1 | ||||||||||||
OC2 | ||||||||||||
OC3 | ||||||||||||
OC4 | ||||||||||||
OC5 |