DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Modern Türkiye Tarihi II HST 102 Bahar 02+00+00 Zorunlu 2 2
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ZEYNEP KUTLUATA & GÜLDENİZ KIBRIS
Dersi Veren(ler): ZEYNEP KUTLUATA, GÜLDENİZ KIBRIS
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı öğrencilere modern Türkiye tarihindeki başlıca tema ve olayların tanıtılmasıdır. Öğrenciler arşiv, görsel ve kurmaca kaynaklar gibi çeşitli kaynaklardan Türkiye’nin başlıca meseleleri hakkında farklı bakış açılarını öğrenecekler. Ders öğrencilere Türkiye’yi küresel bir bağlama oturtma ve Türkiye tarihinin çoğulcu doğasını fark etmelerinde yardımcı olacaktır. Ders öğrencileri bilgili ve sorgulayıcı vatandaşlar yapmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, erken Cumhuriyet döneminden günümüze kadar modern Türkiye tarihini siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel yönleriyle incelemektedir. Ders, belirli temalara dayalı modül temelli bir yapının ardından, Türkiye tarihinin genel eğilimleri ve süreçlerindeki kırılmalar ve sürekliliklere odaklanır. Altı modül boyunca, imparatorluktan cumhuriyete, tek partili sistemden çok partili sisteme geçiş, Soğuk Savaş'tan yeni küresel dünyaya geçiş gibi konular köyden kente göç, toplumsal hareketler, neo-liberalleşme, siyasal İslam ve kimlik siyasetiyle ilişkili çeşitli sosyal ve ekonomi kültürel yönleriyle tartışılacaktır. Bu bağlamda, ders aslında üç ilke üzerine planlanmıştır: İlk olarak Türkiye'yi küresel bir bağlama yerleştirir, dolayısıyla bağlantıları ve kopuklukları vurgular. İkinci olarak hem devlet düzeyindeki dönüşümleri hem de “sıradan” insanların bu dönüşümlerden nasıl etkilendiğini değerlendirir. Son olarak ise, ikincil rehber kaynakların yanı sıra, birincil kaynakları kullanarak öğrencilerin geçmişle kişisel bir ilişki kurmalarına yardımcı olur ve onların tarihi bir dizi olay yerine daha derin bir şekilde anlamalarını teşvik eder.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Türkiye'nin modern tarihinin önemli olayları ve sorunları hakkında bilgi edinmek “öteki” yaşamlar hakkında fikir edinmek, modern Türkiye tarihini küresel bağlamda konumlandırmak
  • 2- Türkiye tarihini farklı kaynaklardan farklı bakış açılarıyla yorumlayabilmek
  • 3- Arşiv, görsel ve kurgusal olanlar da dahil olmak üzere çeşitli kaynakları eleştirel bir biçimde değerlendirebilmek ve tartışabilmek, bu bilgileri çeşitli şekillerde ve farklı bakış açılarıyla yorumlayabilmek ve sunabilmek
  • 4- Kişisel deneyimler ile Türkiye'deki siyasi ve sosyal dönüşümlerle bütünleştirebilmek,
  • 5- Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini hem takım hem de bireysel çalışmalarla geliştirmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Konu anlatımları
• bir saatlik dersler / haftalık
• tamamlayıcı dersler
Tartışma
• bir saatlik dersler / haftalık
Yazma ödevleri
• kısa yazı ödevi
• pop quizler
• final projesi
Grup projesi
• podcast


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse giriş ve dersin genel yaklaşımının açıklanması
2 Modül I – Devlet Yapısındaki Değişiklikler ve Demokrasi Devlet yapısındaki değişimler
Demokrasi yolculuğu
Siyasi Elitler ve Liderlik (ilgili okumalar)
3 Modül I – Devlet Yapısındaki Değişiklikler ve Demokrasi Devlet yapısındaki değişimler
Demokrasi yolculuğu
Siyasi Elitler ve Liderlik (ilgili okumalar)
4 Modül I – Devlet Yapısındaki Değişiklikler ve Demokrasi Devlet yapısındaki değişimler
Demokrasi yolculuğu
Siyasi Elitler ve Liderlik (ilgili okumalar)
5 Modül II –Entegrasyon, Disentegrasyon Dış politika: Statükonun tanımlanması ve bozulması (ilgili okumalar)
Sovyetler sonrası dönem (ilgili okumalar)
Ekonomi politikaları (ilgili okumalar)
6 Modül II –Entegrasyon, Disentegrasyon Dış politika: Statükonun tanımlanması ve bozulması (ilgili okumalar)
Sovyetler sonrası dönem (ilgili okumalar)
Ekonomi politikaları (ilgili okumalar)
7 Modül II –Entegrasyon, Disentegrasyon Dış politika: Statükonun tanımlanması ve bozulması (ilgili okumalar)
Sovyetler sonrası dönem (ilgili okumalar)
Ekonomi politikaları (ilgili okumalar)
8 Modül III – Toplumsal Hareketler ve Yeni Meydan Okuyuşlar Toplumsal hareketlilik (ilgili okumalar)
Küreselleşme ve Türkiye (ilgili okumalar)
AB yolunda olasılıklar ve olasılık dışı durumlar (ilgili okumalar)
9 Modül III – Toplumsal Hareketler ve Yeni Meydan Okuyuşlar Toplumsal hareketlilik (ilgili okumalar)
Küreselleşme ve Türkiye (ilgili okumalar)
AB yolunda olasılıklar ve olasılık dışı durumlar (ilgili okumalar)
10 Modül III – Toplumsal Hareketler ve Yeni Meydan Okuyuşlar Toplumsal hareketlilik (ilgili okumalar)
Küreselleşme ve Türkiye (ilgili okumalar)
AB yolunda olasılıklar ve olasılık dışı durumlar (ilgili okumalar)
11 Modül IV – Toplum ve Kültür Nüfus değişimleri / Göçler (ilgili okumalar)
Kentler ve kent yaşamı – İstanbul (ilgili okumalar)
12 Modül IV – Toplum ve Kültür Nüfus değişimleri / Göçler (ilgili okumalar)
Kentler ve kent yaşamı – İstanbul (ilgili okumalar)
13 Ramazan Bayramı
14 Modül IV – Toplum ve Kültür-devam Sosyal ve Kültürel hayat (ilgili okumalar)


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta için dersi destekleyen akademik makaleler, kitap bölümleri ve birincil kaynaklar belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öğretim üyesi ile birlikte seçip tartışacakları birincil kaynakların olduğu bir havuz vardır.


DİĞER KAYNAKLAR

Akademik makaleler, kitap bölümleri ve popüler kültürel materyallerden oluşan bir önerilen kaynaklar listesi hazırlanmıştır.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 25
Ödev 2 60
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 5 15
Total: 8 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati13226
Proje144
Ödev236
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13113
Ara Sınavlar50.21
Toplam İş Yükü (saat):50


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 2        
OC2   2      
OC3     2    
OC4       1  
OC5         2