DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinyaller ve Sistemler EEE 307 Güz 02+00+02 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Elektrik-Elektronik Mühendisliği
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Serhat ERKÜÇÜK
Dersin Amacı: Bu derste sinyaller ve sistemlerin matematiksel temelleri öğretilmektedir. Dersin sonunda, öğrencilerin sinyallerin sürekli ve ayrık zamandaki matematiksel gösterim ve pratik uygulamalarını, doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemleri, ve bunların dönüşüm tabanlı gösterimlerini en iyi şekilde öğrenmiş olmaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders sürekli zaman ve ayrık zaman sinyal, sinyal dönüşümleri ve sinyal işleme sistemlerini özellikleri ve pratik örnekleri ile tanıtmaktadır. Dersin içeriği sinyal işlemleri, konvolüsyon işlemi, Fourier, Laplace ve z-dönüşümleri ile MATLAB yazılımının projelerde aktif kullanımını kapsamaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sinyalleri ve sistemleri, ve bunların özelliklerini tanımlama ve sınıflandırma becerisi.
  • 2- Doğrusal ve zamanla değişmeyen sistem çıktılarını elde etmede kullanılan konvolüsyon işlemini uygulama becerisi.
  • 3- Fourier dönüşümünü kullanma ve dürtü yanıtı elde etme becerisi.
  • 4- Laplace dönüşümünü kullanma ve ilgili alanda sistem özelliklerini değerlendirme becerisi.
  • 5- Projelerde pratikte kullanılan bazı sinyal işleme uygulamalarını kullanma becerisi.
  • 6- Matlab yazılımını bazı temel sinyal işlemleri için kullanma, takım halinde çalışma ve rapor yazma becerisi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 4 modülden oluşmaktadır. 3 haftadan oluşan her modülde ilk hafta ders anlatımından sonra uygulamalar veya gözlemler yoluyla kavramların içselleştirilmesi sağlanır. Her modülün sonunda öğrencilerin bir proje yaparak modülde öğrendikleri kavramları bir projede uygulamaları ve sunmaları istenir. Uygulamaların ders değerlendirmesindeki ağırlığı , proje değerlendirmesinde proje raporunun ağırlığı , proje sunumunun ağırlığı ve proje sunumu için akran değerlendirilmesi olur.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 A1: Sinyallerin sınıflandırılması, Sinyaller üzerinde yapılan işlemler, Sistemler ve sistem özellikleri Temel kavramlar okuma listesi
2 A2: Temel sinyal ve sistem üretimi, sınıf içi hesapların yapılması. Proje tanıtımı Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
3 A3: Sinyal ve sistem üretimi projesinin sunulması ve tartışılması. Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
4 B1: Doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemler ve konvolüsyon işlemi Temel kavramlar okuma listesi
5 B2: Konvolüsyon işlemi, sınıf içi hesapların yapılması. Proje tanıtımı Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
6 B3: Konvolüsyon işlemi projesinin sunulması ve tartışılması. Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
7 Tekrar ve değerlendirme
8 Tekrar ve değerlendirme Temel kavramlar okuma listesi
9 C2: Sürekli-zamanlı ve ayrık-zamanlı Fourier dönüşümü uygulamaları, sınıf içi hesapların yapılması. Proje tanıtımı Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
10 C3: Fourier dönüşümü projesinin sunulması ve tartışılması. Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
11 D1: Laplace dönüşümü ve z-dönüşümü Temel kavramlar okuma listesi
12 D2: Laplace dönüşümü hesaplamaları ve sistem özellikleri, sınıf içi hesapların yapılması. Proje tanıtımı Uygulama rapor taslağının dağıtılması. Proje konularının verilmesi.
13 D3: Laplace dönüşümü projesinin sunulması ve tartışılması Proje konusunda araştırma, proje raporlarının hazırlaması.
14 Tekrar ve değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

A. V. Oppenheim, A. S. Willsky and S. H. Nawab, Signals and Systems, 2nd ed., Prentice Hall, 1997.


DİĞER KAYNAKLAR

H. Moore, Matlab for Engineers, Prentice Hall, 2006.

B. P. Lathi, Linear Systems and Signals, Oxford University Press, 2nd ed., 2004.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 12 10
Final Sınavı 1 20
Sınıf İçi Uygulama Raporları 4 20
Proje Raporları 4 20
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 4 20
Proje Sunumları (Akranlar tarafından değerlendirilme) 4 10
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı11515
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar4312
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar41352
Öğrencilerin Etkin olduğu Sınıf Dışı Çalışmalar8540
Proje Raporlarının Sunumu41.56
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5                        
OC6