DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kozmosun Derinliklerine Seyahat KHAS 116 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ŞÖLEN BALMAN
Dersin Amacı: Biz Evrenin bir parçasıyız ve kendi kökenlerimizi Evreni inceleyerek bulabiliriz. Evren, bilimsel kanunlarla anlaşılır ve sonuçta bu kanunlarla da yaşadığımız dünyayı algılarız. Astronomi hayat boyu öğrenilen bir yaşam deneyimidir.
Bu dersin temel amacı, bilimsel metodolojiyi ve Evren hakkında bilimsel muhakeme ve buluşlarla nasıl bilgi edindiğimizi öğrenmektir. Bunlar öğrencilerin toplumumuzda bilim ve teknolojinin rolünü daha iyi anlamalarını sağlayacaktır. Ayrıca öğrencilerde bilimsel tartışmalara ve argumanlara karşı daha olgun bir yaklaşım oluşturacaktır.
Dersin İçeriği: 1. Evren Panoraması
2. Gök Küre ve Gezegen Hareketleri
3. Yerçekimi ve Işık
4. Güneş sistemi ve araştırmaları
5. Ay, iç ve dış gezegenler
6. Uzay kalıntıları ve ötegezegenler
7. Yıldızımız Güneş ve yıldız yapıları
8. Yıldız oluşumu ve evrimi
9. Ölü yıldızlar, Beyaz cüceler, Nötron yıldızları ve Karadelikler
10. Samanyolu Galaksisi
11. Galaksiler ve Galaksi evrimi
12. Kozmoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Bilimsel metodoloji ve düşün sistemini öğrenerek, Evrenin nasıl başladığını, neler içerdiğini, bunların nasıl etkileştiği ve evrimleştiğini ve Evrenin nasıl sonlanacağını anlar.
  • 2- Çeşitli, önemli uzunluk ve zaman ölçeklerini kavrar, takdir edebilir, bilimsel kültür edinir.
  • 3- Bilim ve teknolojinin toplum açısından rolünü anlar; bilimsel tartışmalara ve argümanlara karşı olgun bir yaklaşım geliştirir.
  • 4- Analitik düşünme, problem çözme, soyutlama, tümevarım ve tümdengelim yetilerini geliştirir.
  • 5- Dinleme, kavrama ve konuşma yeteneklerini arttırır.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders görevli eğitmen tarafından 3 saatlik sözlü ve görsel sunumlarla verilecektir. Ders sırasında konu hakkında tartışmalı ortam yaratmak esas alınacaktır. Ayrıca 1 saatlik zaman her hafta, öğrenciler tarafından monitör edilen, konular hakkında özel sunum ve tartışmalara ayrılacaktır. Görevli eğitmen ders sunumlarını (ders sonrasında) web sayfasına koyarak öğrencilerin ulaşımına açacaktır. İki vize ve bir final sınavı yapılacaktır. Öğrencilerin sunumları ve tartışmaları da notlandırılacaktır. Öğrencilerin derse devamı da kayıtlanarak notlandırılacaktır. Görevli eğitmen derslerden önce veya sonra 40-50 dakikalık ofis zamanları ayarlayacaktır. İstanbul Üniversitesi Planeteryum gezisi ayarlamak mümkün olacaktır fakat bu öğrenci talebine göre yapılacaktır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Evrenin desenini ve panoramasını keşif konunun kitaptaki bölümünü okumak
2 Gökteki devirler konunun kitaptaki bölümünü okumak
3 Hareketi, Enerjiyi ve Yerçekimini Anlamak konunun kitaptaki bölümünü okumak
4 Evrenden mesajları okumak: Neden Işık? konunun kitaptaki bölümünü okumak
5 Güneş Sisteminde gezinti konunun kitaptaki bölümünü okumak
6 Uzay kalıntıları ve öte-dünyaların yeni bilimi: Başka gezegenler de hayat var mı? konunun kitaptaki bölümünü okumak
7 Natural nükleer makine, yıldızımız Güneş ve yıldızların karakteristik desenleri konunun kitaptaki bölümünü okumak
8 Yıldızlar nasıl doğar? Onların bir yaşamı var mı? Yıldız ölümüne giden yollar ve Kozmik patlamalar konunun kitaptaki bölümünü okumak
9 Tuhaf yıldız mezarlığı konunun kitaptaki bölümünü okumak
10 Uzay-Zaman ve Gravitasyon: Kara delikler Gravitasyonun en büyük zaferi midir? konunun kitaptaki bölümünü okumak
11 Samanyolu neye benzer? Galaktik geridönüşüm ve galaksi merkezindeki enigma konunun kitaptaki bölümünü okumak
12 Galaksi bahçesi ve galaktik evrim: Süper-kütleli karadelikler evrimi ne kadar kontrol eder? konunun kitaptaki bölümünü okumak
13 Büyük patlama nedir ve nerededir? : Evrenin ilk zamanları ve değişim konunun kitaptaki bölümünü okumak
14 Evrenin kaderi nedir bilebilir miyiz? konunun kitaptaki bölümünü okumak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Explorations: An Introduction to Astronomy” by Thomas T. Arny & Stephen E. Schneider, (8th /9th Edition, 2017/2019 Update), better use the latest one.
• “The Cosmic Perspective: Stars, Galaxies & Cosmology” by J. Bennett, M. Donahue, N. Schneider, & M. Voit, (8th Edition, 2017 Update).
• ”Astronomy Today” (8th/9th Edition, 2014, 2017 Update) by E. Chaisson & S. McMillan.


DİĞER KAYNAKLAR

• Ders sırasında belirlenecektir.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Arazi Çalışması - -
Proje - -
Ödev - -
Sunum/Jüri 1 20
Derse Özgü Staj - -
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) - -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) - -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 40
Final Sınavı 1 30
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar000
Uygulama000
Arazi Çalışması000
Proje000
Ödev000
Sunum/Jüriye Hazırlık12727
Derse Özgü Staj000
Diğer Uygulamalara Hazırlık000
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler000
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar21530
Final Sınavı12626
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 1        
OC2     1    
OC3   1      
OC4   2      
OC5     1