Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilimlerde Kuram ve Kuramcılar | CS 601 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Doktora |
Dersin Koordinatörü: | Doruk TATAR |
Dersi Veren(ler): | Doruk TATAR |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin: 1. Sosyal bilimlerde seçilmiş anahtar kuramcıların düşünce sistemleri ile tanışması ve özümsemesi 2. Sosyal bilimlerde daha ileri düzeyde araştırma yapmaları için gerekli olan analitik becerileri kazanmaları 3. Sosyal bilimsel araştırmaları temellendiren epistemolojik ve ontolojik sorunsalları anlamlandırabilmesi 4. Sosyal bilimler alanında paradigma kurucu ve dönüştürücü başat kuramların analitik konturlarını anlamaları ve açıklayabilmeleri; 5. Kuramsal temelli makale yazma yetilerini geliştirmeleri hedeflenir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, Aydınlanma'dan postmoderniteye kadar entelektüel manzarayı şekillendiren sosyal kuramcıları ve kuramları kapsamlı bir şekilde ele alacaktır. Ders boyunca; ekonomi, kültür, cinsellik, dil ve teknolojinin sosyal gerçekliği şekillendirme biçimleri irdelenirken temel metinlere dair eleştirel tartışmalar yürütülecektir. Ders, Kant'ın estetik ve evrenselliğin keşfi ile başlayıp Marx'ın kapitalizm eleştirisi ve Freud'un bilinçdışına dair fikirleri üzerinden ilerleyecek, ardından Lévi-Strauss ve Barthes gibi isimlerle yapısalcı ve post-yapısalcı teorik çerçevelere geçiş yapılacaktır. İlerleyen haftalarda Simmel, Adorno, Benjamin, Debord, Williams ve Jameson gibi kuramcıların 20. Yüzyılda ortaya çıkan kitle kültürüne verdikleri yanıt ele alınacaktır. Dönem boyunca Haraway, Kristeva, Bersani, Sedgwick ve Goffman gibi isimlerin çalışmaları üzerinden feminist, kuir ve post-humanist teoriye de değinilecektir. Bu fikirlerin evrimi üzerinden Antroposen, dijital kültür ve 21. yüzyılda yeni güç biçimleri bağlamında kuramsal içgörüleri yeniden düşünmek amaçlanmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Introduction and syllabus review | |
2 | Immanuel Kant: The Aesthetics | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | Karl Marx: Commodity Fetish and Symptom | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Sigmund Freud: Science of the Aesthetics | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Structuralism | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | National Holiday – No Class | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | The Frankfurt School | |
8 | Erving Goffman: Social Masks and Peformativity | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
9 | Culture, Ideology, Hegemony | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Coming of Post-Era: Post-Structuralism and Postmodernism | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Society of Spectacle | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | A Feminist Lineage: Kristeva and Harroway | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Queer Theory: Sedgwick and Bersani | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
14 | Open Discussion: What is to Come in Thoery? | Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması |
Eagleton, Terry. 1990. The Ideology of the Aesthetic. Cambridge: Basil Blackwell. 13-30. Kant, Immanuel. 2011 [1764]. Observations on the Feeling of the Beautiful and the Sublime. Cambridge: Cambridge University Press. 13-62. Marx, Karl. 1867. The Fetishism of Commodities and the Secret Thereof. Capital I. https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S4 Zizek, Slavoj. 2009. How did Marx Invent the Symptom. The Sublime Object of Ideology. London: Verso. 1-56. Freud, Sigmund. 1962 [1930]. Civilization and Its Discontents. New York: W.W. Norton & Company. 11-92 Levi-Strauss, Claude. 1978. Myth and Meaning. Toronto: University of Toronto. 5-43. Simmel, Georg. 1950 [1903]. Metropolis and Mental Life. The Sociology of Georg Simmel. New York: Free Press. 409-424. Benjamin, Walter. 2002. The Arcades Project. Cambridge: Harvard University Press. (excerpts) Goffman, Erving. 1972. Encounters: Two Studies in the Sociology of Interaction. Middlesex: Penguin University Books. 17-31 Goffman, Erving. 1956. The Presentation of Self in Everyday Life. Edinburgh: University of Edinburgh. 10-46. Winnicott, Donald W. 2005 [1971]. Playing and Reality. London: Routledge. 51-70. Adorno, Theodor W. and Horkheimer, Max. 2002. Dialectic of Enlightenment. Stanford: Stanford University Press. 94-136. Williams, Raymond. 1980. Culture and Materialism. London: Verso. 11-30. Barthes, Roland. 1972. Mythologies. New York: Farrar, Straus & Giroux. 107-145 Jameson, Fredric. 1998. The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern 1983-1998. London: Verso. 1-32. Debord, Guy. Society of the Spectacle. Kristeva, Kristeva. 1982. Powers of Horror: An Essay on Abjection. New York: Columbia University Press 1-31. Haraway, Donna J. 1985. A Cyborg Manifesto Bersani, Leo. 1987. Is the Rectum a Grave? October 43:197-222. Sedgwick, Eve K. 2003. Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. Durham: Duke University Press. 123-153. |
Curtis, Adam. 2002. The Century of the Self. https://www.youtube.com/watch?v=eJ3RzGoQC4s&t=8075s Curtis,Adam. 2016. HyperNormalisation. https://www.youtube.com/watch?v=to72IJzQT5k “Debate Noam Chomsky & Michel Foucault - On human nature” https://www.youtube.com/watch?v=3wfNl2L0Gf8&ab_channel=withDefiance |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | - | 10 |
Proje | 1 | 30 |
Ödev | 5 | 40 |
Sunum/Jüri | 2 | 20 |
Total: | 8 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 53.5 | 53.5 |
Ödev | 5 | 10 | 50 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 | |||||||||
OC5 |