DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sosyal Bilimlerde Kuram ve Kuramcılar CS 601 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Doktora
Dersin Koordinatörü: Doruk TATAR
Dersi Veren(ler): Doruk TATAR
Dersin Amacı: Öğrencilerin:

1. Sosyal bilimlerde seçilmiş anahtar kuramcıların düşünce sistemleri ile tanışması ve özümsemesi
2. Sosyal bilimlerde daha ileri düzeyde araştırma yapmaları için gerekli olan analitik becerileri kazanmaları
3. Sosyal bilimsel araştırmaları temellendiren epistemolojik ve ontolojik sorunsalları anlamlandırabilmesi
4. Sosyal bilimler alanında paradigma kurucu ve dönüştürücü başat kuramların analitik konturlarını anlamaları ve açıklayabilmeleri;
5. Kuramsal temelli makale yazma yetilerini geliştirmeleri hedeflenir.
Dersin İçeriği: Bu ders, Aydınlanma'dan postmoderniteye kadar entelektüel manzarayı şekillendiren sosyal kuramcıları ve kuramları kapsamlı bir şekilde ele alacaktır. Ders boyunca; ekonomi, kültür, cinsellik, dil ve teknolojinin sosyal gerçekliği şekillendirme biçimleri irdelenirken temel metinlere dair eleştirel tartışmalar yürütülecektir.

Ders, Kant'ın estetik ve evrenselliğin keşfi ile başlayıp Marx'ın kapitalizm eleştirisi ve Freud'un bilinçdışına dair fikirleri üzerinden ilerleyecek, ardından Lévi-Strauss ve Barthes gibi isimlerle yapısalcı ve post-yapısalcı teorik çerçevelere geçiş yapılacaktır. İlerleyen haftalarda Simmel, Adorno, Benjamin, Debord, Williams ve Jameson gibi kuramcıların 20. Yüzyılda ortaya çıkan kitle kültürüne verdikleri yanıt ele alınacaktır. Dönem boyunca Haraway, Kristeva, Bersani, Sedgwick ve Goffman gibi isimlerin çalışmaları üzerinden feminist, kuir ve post-humanist teoriye de değinilecektir. Bu fikirlerin evrimi üzerinden Antroposen, dijital kültür ve 21. yüzyılda yeni güç biçimleri bağlamında kuramsal içgörüleri yeniden düşünmek amaçlanmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Anahtar erken modern ve geç modern dönem sosyal kuramcıların çalışmaları
  • 2- Belirli problemleri kavramsal-analitik bir yaklaşımla formüle etme yetisi de dahil olmak üzere, bazı temel analitik stratejiler
  • 3- Kuram, metot ve araştırma tasarımı arasındaki ilişkiler
  • 4- Epistemolojik konumların kuram inşası ve analitik strateji inşası için nasıl bir zemin ve bağlam hazırladığı
  • 5- Araştırmanın etiği, siyaseti ve estetiği etrafında dönen meseleler
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Introduction and syllabus review
2 Immanuel Kant: The Aesthetics Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Karl Marx: Commodity Fetish and Symptom Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Sigmund Freud: Science of the Aesthetics Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Structuralism Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
6 National Holiday – No Class Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 The Frankfurt School
8 Erving Goffman: Social Masks and Peformativity Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
9 Culture, Ideology, Hegemony Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Coming of Post-Era: Post-Structuralism and Postmodernism Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Society of Spectacle Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
12 A Feminist Lineage: Kristeva and Harroway Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 Queer Theory: Sedgwick and Bersani Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
14 Open Discussion: What is to Come in Thoery? Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Eagleton, Terry. 1990. The Ideology of the Aesthetic. Cambridge: Basil Blackwell. 13-30.

Kant, Immanuel. 2011 [1764]. Observations on the Feeling of the Beautiful and the Sublime. Cambridge: Cambridge University Press. 13-62.

Marx, Karl. 1867. The Fetishism of Commodities and the Secret Thereof. Capital I. https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S4

Zizek, Slavoj. 2009. How did Marx Invent the Symptom. The Sublime Object of Ideology. London: Verso. 1-56.

Freud, Sigmund. 1962 [1930]. Civilization and Its Discontents. New York: W.W. Norton & Company. 11-92

Levi-Strauss, Claude. 1978. Myth and Meaning. Toronto: University of Toronto. 5-43.

Simmel, Georg. 1950 [1903]. Metropolis and Mental Life. The Sociology of Georg Simmel. New York: Free Press. 409-424.

Benjamin, Walter. 2002. The Arcades Project. Cambridge: Harvard University Press. (excerpts)

Goffman, Erving. 1972. Encounters: Two Studies in the Sociology of Interaction. Middlesex: Penguin University Books. 17-31

Goffman, Erving. 1956. The Presentation of Self in Everyday Life. Edinburgh: University of Edinburgh. 10-46.

Winnicott, Donald W. 2005 [1971]. Playing and Reality. London: Routledge. 51-70.

Adorno, Theodor W. and Horkheimer, Max. 2002. Dialectic of Enlightenment. Stanford: Stanford University Press. 94-136.

Williams, Raymond. 1980. Culture and Materialism. London: Verso. 11-30.

Barthes, Roland. 1972. Mythologies. New York: Farrar, Straus & Giroux. 107-145

Jameson, Fredric. 1998. The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern 1983-1998. London: Verso. 1-32.

Debord, Guy. Society of the Spectacle.

Kristeva, Kristeva. 1982. Powers of Horror: An Essay on Abjection. New York: Columbia University Press 1-31.

Haraway, Donna J. 1985. A Cyborg Manifesto

Bersani, Leo. 1987. Is the Rectum a Grave? October 43:197-222.

Sedgwick, Eve K. 2003. Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. Durham: Duke University Press. 123-153.


DİĞER KAYNAKLAR

Curtis, Adam. 2002. The Century of the Self. https://www.youtube.com/watch?v=eJ3RzGoQC4s&t=8075s

Curtis,Adam. 2016. HyperNormalisation. https://www.youtube.com/watch?v=to72IJzQT5k

“Debate Noam Chomsky & Michel Foucault - On human nature”
https://www.youtube.com/watch?v=3wfNl2L0Gf8&ab_channel=withDefiance


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım - 10
Proje 1 30
Ödev 5 40
Sunum/Jüri 2 20
Total: 8 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje153.553.5
Ödev51050
Sunum/Jüriye Hazırlık2714
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14228
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1 3   2   1 3      
OC2     3     1      
OC3 3 3 3   1 1      
OC4     2 3   1      
OC5   2