DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mimari Proje I: Barınma ve Konut Deneyleri ARC 201 Güz 03+06+00 Zorunlu 6 10
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar ARCH 102
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ilk Mimari Tasarım Stüdyosu, mimari form ve mekan yapım temellerinin araştırıldığı kısa süreli projeler yoluyla öğrencileri mimari tasarım süreciyle tanıştırmayı ve Temel Tasarım stüyolarında kazanılan soyut ve analitik düşünebilme, tasarım sürecini bir araştırma süreci olarak görebilme, bireysel ve grup içerisinde çalışabilme, farklı temsil araçlarını yaratıcı bir biçimde kullanabilme, eleştirel düşünebilme, düşünce ve yaklaşımlarını grafik, yazılı ve sözel olarak ifade edebilme gibi beceri ve yetkinlikleri bir üst seviyeye taşımayı hedefler. Stüdyonun bir diğer temel hedefi ise dönem içinde alınan Mimarlık Tarihi ve Kuramı ve Malzeme ve Yapı Bileşenleri dersleri ile aktif bağlantılar kurarak stüdyo ortamını zenginleştirmek ve öğrencilerin mimari tasarım sürecini çok boyutlu ve farklı bilgi alanlarından beslenerek biçimlenen bir süreç olarak deneyimlemelerini sağlamaktır. Ayrıca stüdyo, dijital modelleme, çizim ve temsil araçlarına yardımcı olmak için teknolojik araçların kullanılması için temel becerileri geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Stüdyo, biçimsel kompozisyon, mekansal deneyim, bağlam, işlev, kullanıcı, ölçek, strüktür, malzeme ve konstrüksiyon gibi temel kavramlara odaklanarak mimari form ve mekan yapım temellerinin araştırıldığı kısa süreli, bireysel çalışmaların yanı sıra grup çalışmalarını da destekleyen ve dönem boyunca karmaşıklık derecesi giderek artan projelerden oluşur. Proje konularıyla ilişkili olarak seçilen okuma metinleri, bunların sınıfta tartışılması, geziler, stüdyo öğretim üyelerinin yanı sıra bölüm ve üniversite dışından mimarlar / akademisyenler tarafından yapılan konuşma ve görsel destekli sunumlar da stüdyodaki araştırma ve tasarım sürecini destekler.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Karmaşıklık derecesi giderek artan projeler yoluyla üç boyutlu düşünme ve problem çözebilme becerilerini geliştirir.
  • 2- İşlev, malzeme, strüktür ve konstrüksiyon gibi mimarlığın temel öğelerini birbirleriyle ve bağlam ve kullanıcı ile ilişki içerisinde düşünerek yaratıcı ve özgün mimari form ve mekansal çözümler üretebilir.
  • 3- Tasarım sürecini aynı zamanda bir araştırma süreci olarak görür ve farklı alanlardan edindiği bilgileri sürece taşıyabilir.
  • 4- Tasarım yaklaşımlarını grafik, yazılı ve sözel olarak, uygun temsil araçları ve terminolojiyi kullanarak yaratıcı bir biçimde ifade edebilir ve farklı ortamlarda paylaşabilir.
  • 5- Tasarım sürecinde gerek bireysel, gerekse ekip içinde çalışarak bilgi ve becerilerini paylaşabilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel destekli sunumlar • Bireysel ve toplu kritikler / tartışmalar • Eskiz problemleri • Okuma metinleri ve metinler üzerinden toplu tartışmalar • Geziler • Davetli konuşmacılar • Jüriler • Portfolyo çalışmaları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş ve Proje 1
2 Proje 1; Jüri Grup ve bireysel çalışmalar
3 Proje 2; Sunum Grup ve bireysel çalışmalar
4 Proje 2 Grup ve bireysel çalışmalar
5 Proje 2; Jüri Grup ve bireysel çalışmalar
6 Proje 3; Sunum; Gezi Grup ve bireysel çalışmalar
7 Proje 3 Bireysel çalışmalar
8 Proje 3 Bireysel çalışmalar
9 Proje 3; Jüri Bireysel çalışmalar
10 Proje 4 (Final Projesi); Sunum Bireysel çalışmalar
11 Proje 4; Gezi Bireysel çalışmalar
12 Proje 4; Ara Jüri Bireysel çalışmalar
13 Proje 4 Bireysel çalışmalar
14 Proje 4; Final jüriye hazırlık; dönem projelerinin portfolyo olarak hazırlanmasına yönelik çalışmalar Grup ve bireysel çalışmalar


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her dönem proje konuları bağlamında önerilecek kaynakların yanı sıra;
• Francis Ching, Architecture: Form, Space, and Order (New Jersey: John Wiley and Sons, 2007)
• Leland M. Roth, Understanding Architecture: Elements, History, Meaning (Boulder: Westview Press, 2007)
• Michael Brawne, Architectural Thought: The Design Process and the Expectant Eye (Oxford: Architectural Press, 2003)
• Pierre von Meiss, Elements of Architecture: From Form to Place (London: Routledge, 1990)


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 11 5
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 3 50
Final Sınavı 1 40
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati149126
Sunum/Jüriye Hazırlık22550
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11555
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar31236
Final Sınavı13333
Toplam İş Yükü (saat):300


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1     3                  
OC2 3                      
OC3 3                      
OC4     3                  
OC5 2     2