DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mimari Proje II: Doğal Bağlamda Programatik Müdahaleler ARC 202 Bahar 03+06+00 Zorunlu 6 10
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar ARCH 201
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu stüdyo dersi Mimari Tasarım I stüdyosunun devamı niteliğinde olup, öğrencilerin mimari yapının çevre ve bağlamla ilişkisine yönelik bilinç ve eleştirel yetilerini arttırmayı hedefler. Bu genel çerçeve içerisinde stüdyonun bir diğer amacı mimari programa doğrudan cevap verebilecek yaratıcı mekansal organizasyon çözümleri üretebilmek ve yapı, malzeme ve detay bilgilerini geliştirmektir. Stüdyo ayrıca dönem içerisinde alınan Mimarlık Tarihi ve Kuramı, Malzeme ve Yapı Bileşenleri ve Strüktürel Sistemler dersleri ile aktif bağlantılar kurarak stüdyo ortamını zenginleştirmek ve öğrencilerin mimari tasarım sürecini çok boyutlu ve farklı bilgi alanlarından beslenerek biçimlenen bir süreç olarak deneyimlemelerini amaçlar.
Dersin İçeriği: Stüdyo, ‘mimari yapı-çevre-bağlam’ üst başlığı altında, estetik, yapısal ve çevresel faktörleri ön planda tutan, öğrencilerin malzeme, yapı ve detay bilgilerini geliştirmeyi hedefleyen, dönem boyunca işlevsel karmaşıklığı giderek artan ve ölçeği büyüyen projelerden oluşur.
Proje konularıyla ilişkili olarak seçilen okuma metinleri, bunların sınıfta tartışılması, geziler, stüdyo öğretim üyelerinin yanı sıra bölüm ve üniversite dışından mimarlar / akademisyenler tarafından yapılan konuşma ve görsel destekli sunumlar da stüdyodaki araştırma ve tasarım sürecini destekler.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Mimari programın analizi ve yaratıcı bir biçimde yorumlanmasından yola çıkan akılcı ve özgün mekansal organizasyon çözümleri üretebilir.
  • 2- Mimari yapının içinde bulunduğu çevreye ait konum, topoğrafya, iklim gibi değişkenler ve sosyo-kültürel bağlamla ilişkisini değerlendirebilir.
  • 3- Mimari form ve mekan tasarımında yapı, malzeme ve detay çözümleme bilgilerini uygulayabilir.
  • 4- Bilgisayar destekli çizim ve tasarım araçlarını geleneksel yapım ve temsil araçlarıyla beraber kullanabilir.
  • 5- Tasarım sürecinde gerek bireysel, gerekse ekip içinde çalışarak bilgi ve becerilerini paylaşabilir
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel destekli sunumlar • Bireysel ve toplu kritikler / tartışmalar • Eskiz problemleri • Okuma metinleri ve metinler üzerinden toplu tartışmalar • Geziler • Davetli konuşmacılar • Jüriler Portfolyo çalışmaları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş ve Proje 1
2 Proje 1 Grup ve bireysel çalışmalar
3 Proje 1; Jüri Grup ve bireysel çalışmalar
4 Proje 2; Sunum; Gezi Grup ve bireysel çalışmalar
5 Proje 2 Grup ve bireysel çalışmalar
6 Proje 2 Bireysel çalışmalar
7 Proje 2; Jüri Bireysel çalışmalar
8 Proje 3; Gezi Bireysel çalışmalar
9 Proje 3; Sunum Bireysel çalışmalar
10 Proje 3; Ara Jüri Bireysel çalışmalar
11 Proje 3 Bireysel çalışmalar
12 Proje 3 Bireysel çalışmalar
13 Proje 3 Bireysel çalışmalar
14 Proje 3; Final jüriye hazırlık; dönem projelerinin portfolyo olarak hazırlanmasına yönelik çalışmalar Bireysel çalışmalar


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

-


DİĞER KAYNAKLAR

Her dönem proje konuları bağlamında önerilecek kaynakların yanı sıra;

• Batuman, B., Mimarlığın ABC’si, Say, İstanbul, 2012.
• Ching, F.D.K., Architectural Graphics, John Wiley & Sons, New York, 2003.
• Ching, F.D.K., A Visual Dictionary of Architecture, John Wiley & Sons, New York, 1995.
• Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM, 2002.
• Öke, A., A Short Thesaurus and Vocabulary of Architectural Terms for Design Studio, Literatur, 2005.
• Porter, T., Archispeak: An Illustrated Guide to Architectural Terms, Spon Press, London, New York, 2006.
• Rasmussen, S.E., Experiencing Architecture, Chapman & Hall, London, 1959.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 11 5
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 3 50
Final Sınavı 1 40
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati149126
Sunum/Jüriye Hazırlık22550
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11555
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar31236
Final Sınavı13333
Toplam İş Yükü (saat):300


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 2   1                  
OC2 2   1                  
OC3 3                      
OC4     3                  
OC5         1