DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mimari Proje III: Kentsel Çevrede Tasarım ARC 301 Güz 03+06+00 Zorunlu 6 10
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Arch 202
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ezgi Tuncer & Gürbey Hiz
Dersi Veren(ler): Ezgi Tuncer
Dersin Amacı: 3. sınıf stüdyoları güncel kentsel ve toplumsal meselelere odaklanarak yeni kentsel yaşam ve üretim alanları tahayyül etmeyi, tasarlamayı ve bununla birlikte yeni kamusal olanakları ve pratikleri geliştirmeyi hedefler. Mekânın, yaşamakta ve sürekli değişim içinde olan, tarihsel ve toplumsal bir yeniden üretim süreci olduğu kabulüyle hareket eder. Kent ile bina ölçeğini bir arada ve ilişkisel bir yaklaşımla okumayı dener. Stüdyo, mesleki ortaklarımızın katkısı ile bina bilgisi, strüktür ve yapım teknikleri, uygulama ve proje geliştirme konularında öğrencilerin yeterlilik kazanacağı seminerler, eğitimler, çalıştaylarla desteklenir.
Dersin İçeriği: Arc 301, kamusallık, kamusal olanaklar, kamusal mekanlar odağı ile İstanbul’un sıkışık, tarihi bölgelerinde yeni-eski arasındaki potansiyelleri de sorgulayarak bir yere yerleşmeyi konu eder. İlk modülde, o dönem konu edilen sorunsal ve mahalle özelinde kentsel, tarihsel, mimari araştırmanın yanı sıra gündelik hayat pratiklerine odaklanarak sokak kotunda gözlemler yapılır. Kişisel keşifler, öznel bulgularla şekillenen bir kentsel yaklaşım geliştirilir. Bu modülün ürünü, bir mahallenin öznel atlasıdır. Bu atlas, sadece verilerin dökümantasyonunu değil, bir yere yerleşme önerisini, bina programını ve olası senaryoları da içerir. İkinci modülde ise, yeni bir müşterek, kamusal mekan önerisi, yerle ilişkili bir programın geliştirilmesiyle varolan kentsel doku içinde geliştirilir. Üçüncü modülde ise, binanın sirkülasyon sistemleri, strüktür sistemi, yapı elemanlarının detayları, cephe ve çatı sistemleri ve malzeme bilgisinin geliştirilmesi üzerine çalışılır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Karmaşıklık derecesi giderek artan projeler yoluyla problem çözebilme becerilerini kazanmak
  • 2- Tasarım sürecini aynı zamanda bir araştırma süreci olarak görmek ve farklı alanlardan edinilen bilgileri bu sürece aktarabilme becerisi kazanmak
  • 3- İşlev, malzeme, strüktür ve konstrüksiyon gibi mimarlığın temel öğelerini birbirleriyle ve bağlam ve kullanıcı ile ilişki içerisinde, bütünsel olarak düşünerek yaratıcı ve özgün mimari form ve mekansal çözümler üretilme yetisini kazanmak
  • 4- Çevresel faktörler, bağlam ve kullanıcıya yönelik temel bir duyarlılık ve etik farkındalık sahibi olmak
  • 5- Tasarım yaklaşımlarını görsel, yazılı ve sözel olarak, uygun temsil araçları ve terminolojiyi kullanarak yaratıcı bir biçimde ifade edebilme becerisi kazanmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Keşif gezisi, davetli seminerler, yüz yüze görüşmeler, sunumlar, jüriler, araştırma ve tartışma


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Giriş, Keşif Gezisi, Sunum - Modül 1 Ders içeriğini okup online kaynakları inceleyerek geliniz. 2,4,5
2 Bu semtte neler oluyor? Kişisel ve grup araştırması ve görsel üretim 2,4,5
3 Bu semt önceleri nasıl bir yerdi? Kişisel ve grup araştırması ve görsel üretim 2,4,5
4 Ya ... olsa? Kişisel ve grup araştırması ve görsel üretim 2,4,5
5 1. değerlendirme sunumu | Modül 1 Kişisel ve grup araştırması ve görsel üretim 2,4,5
6 Bireysel Görüşmeler - Modül 2 Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,4,5
7 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,4,5
8 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,4,5
9 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,4,5
10 2. değerlendirme sunumu | Modül 2 Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,4,5
11 Bireysel Görüşmeler - Modül 3 Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,3,4,5
12 Kritik Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,3,4,5
13 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,3,4,5
14 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 1,2,3,4,5


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Harvey D. Social Justice and the City. Athens : University of Georgia Press, 2009
de Certeau, M. (2011). The practice of everyday life (3rd ed.). University of California Press.
Castells, M. (1996). The rise of the network society. Blackwell.
Lefebvre, H. (1991). The production of space. Blackwell.


DİĞER KAYNAKLAR

Sassen, S. (2001). The global city: New York, London, Tokyo. Princeton University Press.
Bauman, Z. (1998). Globalization. Polity.
Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 11 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 20
Final Sınavı 1 40
Total: 28 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati149126
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11888
Sunum31236
Toplam İş Yükü (saat):250


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 2   3   1              
OC2 2   3   1              
OC3 2   3   1              
OC4 2   3   1              
OC5 2   3