Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Yapı Malzemeleri ve Teknolojisi III: Sürdürülebilirlik ve Bina Perform | ARC 357 | Güz | 02+02+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Mimarlık |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | ZEHRA İREM TÜRKSEZER SAĞIR |
Dersi Veren(ler): | AYŞE ASLI SUNER BAŞAL, ZEHRA İREM TÜRKSEZER SAĞIR |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, mimari tasarım, malzemeler ve uygulama ile ilişkili olarak yapılara ait sürdürülebilirlik ve performans konularını öğrenciye aktarmak ve tartışılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Önceki sene verilen ARCH 255 ve 256 dersleri takip eden bu 3. derste, ağırlıklı olarak çevresel sistemler ile birlikte tasarım odaklı bir çerçeveden çevresel kontrol, güvenlik ve yapı servis sistemleri (elektrik, aydınlatma, ısıtma ve havalandırma, su ve atık sistemleri, akustik, yangın güvenliği, düşey sirkülasyon) işlenecektir. Bu konular ve sistemler, temel prensipleri, uygulamaları ve performans etklleri bakımından incelenecek; tasarım süreçleri, kullanıcı konforu ve sağlığı açısından irdelenecektir. Ayrıca sürdürülebilir tasarım stratejileri, enerji verimliliği ve iç mekana ait çevresel koşulların optimizasyonu değinilecek konular arasındadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Sunumlar; stüdyo uygulamaları; tartışmalar; misafir sunumları; belgesel gösterimleri; saha gezileri; öğrenci sunumları. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | ÖÇ |
---|---|---|---|
1 | GİRİŞ: Büyük Resim Sürdürülebilirlik | Film Gösterimi | Module 1 |
2 | Termodinamik ve İklim ve saha ve Mikro iklim | Bireysel Ödev 1: 'Dirt!' filminin izlenip rapor hazırlanması | Module 1 |
3 | Adaptasyon | Okuma: Ritüel Ev / Barınma | Module 1 |
4 | İklim ve Yer: İklime ve coğrafyaya uyum sağlayan yerel mimari özellikler | Araştırma Ödevi: Türkiye’de yöresel mimarlık & İklim ve Coğrafyaya Adaptasyon | Module 1 |
5 | Gün Işığı ve Akustik | Bireysel Ödev 2: Üniversitedeki iki avlunun analizi | Module 1 |
6 | Proje Başlangıç Toplantısı: yer seçimleri - Türkiye'de Bölgesel Mimarlık | Araştırma Ödev Değerlendirmeleri | Module 2 |
7 | Saha Gezisi: Tasarımda cam malzeme: izolasyon ve gün ışığı - ŞİŞECAM | Grup çalışması | Module 2 |
8 | Topografya, güneş analizi, rüzgar analizi, yerel mimari | Grup çalışması | Module 2 |
9 | Uygulamalı bilgi değerlendirmesi | Grup çalışması | Module 2 |
10 | Jüri değerlendirmesi | Grup çalışması | Module 2 |
11 | Proje eleştirileri | Grup çalışması | Module 3 |
12 | Proje eleştirileri | Grup çalışması | Module 3 |
13 | Proje eleştirileri | Grup çalışması | Module 3 |
14 | Yarıyıl Değerlendirmesi | Grup çalışması | Module 3 |
Operating Manual for Spaceship Earth, R. Buckminster Fuller, Lars Muller; 1 edition (July 15, 2008) Ritual House: Drawing on Nature’s Rhythms for Architecture and Urban Design, Ralph L. Knowles, Island Press, 2006 (2.Edition) Thermal Delight in Architecture, Lisa Heschong, The MIT Press, 1979 Energy Manual: Sustainable Architecture, Birkhauser Architecture, 2008 (1.Edition) Design With Climate: Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism, Victor Olgyay, Princeton University Press, 2015 Edition Climate as a Design Factor / Architecture and Energy, C.Hönger,R.Brunner,U.Menti,C.Wieser, Edited by T.Unruh,Quart Publishers, 2013 Architecture Without Architects: A Short Introduction to Non-Pedigreed Architecture, Bernard Rudofsky, University of New Mexico Press, 1964 Sun, Wind, and Light: Architectural Design Strategies, Mark DeKay The Environments of Architecture: Environmental Design in Context, Randall Thomas and Travor Garnham, Taylor & Francis, 2007 Türk Evi, Cengiz Bektaş, YEM Yayın, 2016 (3. Baskı) Architectute Follows Nature – Biomimetic Principles for Innovative Design, Ilaria Mazzoleni, CRC Press Series in Biomimetics. Cradle to Cradle: Remaking The Way We Make Things, William McDonough & Michael Braungart, North Point Press, 2002 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 30 |
Ödev | 3 | 30 |
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Total: | 19 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Proje | 3 | 18 | 54 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 9 | 9 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 3 | 2 | 6 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 |
OC1 | ||||||||||||
OC2 | ||||||||||||
OC3 |