DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mimari Proje IV: Kamusal Alanda ve Tarihsel Bağlamda Tasarım ARC 302 Bahar 03+06+00 Zorunlu 6 10
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar ARCH 301 - Architectural Design III
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ezgi Tuncer
Dersi Veren(ler): TANİA DAPHNE FELDZER ŞAN, Ezgi Tuncer
Dersin Amacı: 3. sınıf stüdyoları güncel kentsel ve toplumsal meselelere odaklanarak yeni kentsel yaşam ve üretim alanları tahayyül etmeyi, tasarlamayı ve bununla birlikte yeni kamusal olanakları ve pratikleri geliştirmeyi hedefler. Mekânın, yaşamakta ve sürekli değişim içinde olan, tarihsel ve toplumsal bir yeniden üretim süreci olduğu kabulüyle hareket eder. Kent ile bina ölçeğini bir arada ve ilişkisel bir yaklaşımla okumayı dener. Stüdyo, mesleki ortaklarımızın katkısı ile bina bilgisi, strüktür ve yapım teknikleri, uygulama ve proje geliştirme konularında öğrencilerin yeterlilik kazanacağı seminerler, eğitimler, çalıştaylarla desteklenir.
Dersin İçeriği: Arc 302, çeşitli barınma ve istihdam olanaklarını içeren, ortak ve kamusal alanların gelişmesine imkan sağlayan yeni kentsel yaşam çevrelerinin tasarımını ele almaktadır. Öğrencilerin başarılı olması beklenen 3 modül olacaktır:

Modül 1. Yer okuması ve mimari yerleşim önerisi
İlk 4 haftada, önce kentsel bir boşluk bulmanız, ardından bölge hakkında kapsamlı bir araştırma yapmanız bekleniyor. Bölgeyi/alanı fiziksel öğeler, tarihsel arka plan ve sosyal yaşam analizlerine dayalı olarak incelemeniz gerekiyor. 2-3 kişiden oluşan bir grubun parçası olmalısınız. Yeni bir kentsel yaşam yerleşimi için sosyo-mekânsal bir senaryo tasarlayacaksınız. Bu sürecin çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır:
 Öznel atlası of...: mekanın kentsel tarihi, sosyal-politik arka planı ve gündelik pratikleri üzerine kapsamlı bir görsel araştırma. Lütfen bakınız: https://www.subjectiveeditions.org/mapping
Günlük pratikler, dükkanlar, nesneler, yiyecekler, insanlar vb. üzerine öznel gözlemler ve temsiller. Hem yerin mevcut özelliklerini hem de fikirlerinizi anlatan üretimler: çizimler, eskizler, foto-kolajlar, kentsel diyagramlar, kısa filmler, haritalama, haritalar vb.
 Yeni kentsel yaşam ortamı için kentsel ve mimari tasarım önerileri: yeni topluluk yerleşimi için yaşama, çalışma, sosyal tesis olanaklarına dayalı bir senaryo geliştirmeli ve çalışmanızı bir vaziyet planı, diyagramlar, eskizler, 3 boyutlu perspektifler, fiziksel modeller, karma medya kolajları vb. aracılığıyla sunmalısınız.

Modül 2. Binaların Konsept Tasarımı
Lütfen, öncelikle tarihi çevreye uyum sağlamaları için binalar üzerinde çalışın ve daha sonra özel mimari programınıza göre yapısal ve dolaşım sistemleriyle birlikte birimleri tasarlayın.
Konut veya 'topluluk (mahalle) yerleşimi / barınak' içeriğini oluşturmak için bazı fikirler var:
- Konut | odalar - pansiyonlar - yatakhaneler - barınaklar - kabinler - konteynerler - kübik evler - apartmanlar - avlulu evler - müstakil ve yarı müstakil birimler - sıra evler - kentsel apartman blokları - loftlar - kendin yap evler - akıllı evler ve daha fazlası
- Eğlenceli Buluşmalar | pop-up tiyatrolar - performans alanları - sergi alanları - müzik salonları - festival alanları - sokak pazarları - spor alanları - konuşmacı köşeleri - geçit törenleri - film gösterimleri - kafeler - halka açık mutfaklar - oyun alanları - piknik alanları - havuzlar - paten parkları - kültür evleri - salonlar - amfi tiyatrolar ve daha fazlası
- Yapmak + Çalışmak + Üretmek | atölyeler - üretici laboratuvarları - onarım laboratuvarları - ekim alanları - kendin yap laboratuvarları - dikiş laboratuvarları - hareket stüdyoları - kütüphaneler - iş istasyonları - gastronomi istasyonları ve daha fazlası
- Günlük İhtiyaçlar + Ayak İşleri | Çamaşırhaneler - bakkallar - fırınlar - kasaplar - kuru temizlemeler - otomatlar - paket servis dükkanları - pound dükkanları - yumuşak mobilya mağazaları - şubeler - eczaneler - terzi dükkanları ve daha fazlası
- Altyapı | istasyonlar - platformlar - şeritler (bisiklet, yaya, vb.) - geri dönüşüm alanları - yeraltı geçitleri - uçan rampalar - bağlantı köprüleri - park alanları ve daha fazlası

Modül 3. Detaylar
Son olarak, mekanların yapısal detayları, taşıyıcı sistem, dikey ve yatay sirkülasyonlar, çekirdekler, yangın çıkışları, teraslar, bahçeler, cepheler ve benzerleri üzerinde yoğunlaşacaksınız.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Masterplan ve kentsel ölçek probleriyle uğraşmak
  • 2- Ölçekler arasında geçiş yaparak düşünebilmek
  • 3- Strüktürel ve yapısal sorunlara ve detaylara çözüm getirmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Seminerler, alan gezileri, davetli seminerler, yüz yüze görüşmeler, sunumlar, jüriler, araştırma ve tartışma panelleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Giriş, Keşif Gezisi, Sunum Ders içeriğini okup online kaynakları inceleyerek geliniz. 1
2 Bu semtte neler oluyor? Kişisel ve grup araştırması ve görsel üretim 1
3 Bu semt önceleri nasıl bir yerdi? Kişisel ve grup araştırması ve görsel üretim 1
4 Yerleşim Önerileri Kişisel ve grup araştırması ve görsel üretim 1,2
5 1. değerlendirme sunumu | Modül 1 Kişisel ve grup araştırması ve görsel üretim 1,2
6 Modül 2'ye geçiş Bireysel mimari tasarım süreci 2
7 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 2
8 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 2
9 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 2
10 2. değerlendirme sunumu | Modül 2 Bireysel mimari tasarım süreci 2
11 Modül 3'e geçiş Bireysel mimari tasarım süreci 2,3
12 Kritik Bireysel mimari tasarım süreci 2,3
13 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 2,3
14 Bireysel Görüşmeler Bireysel mimari tasarım süreci 2,3


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Awan, N., Schnecider, T. and Till, J. Spatial Agency.
A+t Research Group. 10 Stories of Collective Housing.
Tatjana Schneider. Flexible Housing.
Roger Sherwood. Modern Housing Prototypes.

http://www.istanbulurbandatabase.com
https://architizer.com/
https://www.dezeen.com/
https://www.archdaily.com/
https://www.koozarch.com/


DİĞER KAYNAKLAR

Meinhold, B. Urgent Architecture: 40 Sustainable Housing Solutions for a Changing World.
French, H. New Urban Housing.
Habraken, J. Supports An Alternative to Mass Housing.
Turner, J. Housing By People: Towards Autonomy in Building Environments (Ideas in Progress).

https://www.archdaily.com/411878/ad-classics-ville-radieuse-le-corbusier
https://www.archdaily.com/806115/ad-classics-master-plan-for-chandigarh-le-corbusier
https://www.archdaily.com/870685/ad-classics-pruitt-igoe-housing-project-minoru-yamasaki-st-louis-usa-modernism
https://www.archdaily.com/790453/ad-classics-barbican-estate-london-chamberlin-powell-bon
https://www.archdaily.com/870691/ad-classics-kafkas-castle-ricardo-bofill-taller-de-arquitecturas
https://www.archdaily.com/791939/ad-classics-park-hill-estate-sheffield-jack-lynn-ivor-smith
https://www.archdaily.com/796382/ad-classics-forbidden-city-kuai-xiang
https://www.archdaily.com/792326/ad-classics-ten-groundbreaking-residential-projects
https://www.archdaily.com/593390/ad-classics-bolwoning-dries-kreijkamp
https://www.archdaily.com/572135/ad-classics-montreal-biosphere-buckminster-fuller
https://www.archdaily.com/490048/ad-classics-weissenhof-siedlung-houses-14-and-15-le-corbusier-and-pierre-jeanneret
https://www.archdaily.com/482339/ad-classics-kubuswoningen-piet-blom
https://www.archdaily.com/404803/ad-classics-habitat-67-moshe-safdie
https://www.archdaily.com/416666/ad-classics-ramot-polin-zvi-hecker
https://www.archdaily.com/399329/ad-classics-the-plug-in-city-peter-cook-archigram
https://www.archdaily.com/472429/this-was-our-utopianism-an-interview-with-peter-cook
https://www.archdaily.com/tag/archigram
https://www.archdaily.com/358312/ad-classics-swiss-pavilion-le-corbusier
https://www.archdaily.com/115776/ad-classics-wozoco-mvrdv
https://www.archdaily.com/110745/ad-classics-nakagin-capsule-tower-kisho-kurokawa
https://www.archdaily.com/85971/ad-classics-unite-d-habitation-le-corbusier
https://www.archdaily.com/774578/a-utopian-dream-stood-still-ricardo-bofills-postmodern-parisian-housing-estate-of-noisy-le-grand
https://www.archdaily.com/800143/beka-lemoines-documentary-film-big-8-house-copenhagen-the-infinite-happiness-exclusive-screening
https://www.archdaily.com/104724/ad-classics-maison-bordeaux-oma
https://www.archdaily.com/tag/utopia
https://www.archdaily.com/795462/basildons-failed-new-town-what-happened-when-we-built-utopia
https://www.archdaily.com/793097/imagining-megastructures-how-utopia-can-shape-our-understanding-of-technology
https://www.archdaily.com/883414/the-experimental-city-of-the-future-that-never-got-built
https://www.archdaily.com/784876/utopia-photo-series-captures-londons-brutalist-architecture
https://www.archdaily.com/880583/riba-awards-2017-royal-gold-medal-to-neave-brown
https://www.theguardian.com/cities/2014/dec/05/ebenezer-howards-three-magnets
https://www.theguardian.com/artanddesign/2017/oct/06/im-dumbfouded-neave-brown-the-genius-of-social-housing-on-winning-an-awaard-for-the-building-that-ended
https://www.theguardian.com/film/2015/may/21/tomorrowland-disney-strange-utopia-shaped-world-tomorrow
https://www.citylab.com/design/2012/11/evolution-urban-planning-10-diagrams/3851/
https://www.theguardian.com/cities/2014/dec/18/lego-toys-urban-planning-tool-architects-mit


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 11 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 20
Final Sınavı 1 40
Total: 28 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati149126
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11888
Sunum31236
Toplam İş Yükü (saat):250


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 2   3   1              
OC2 2   3   1              
OC3 2   3   1