DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Bağlamında Kültürel Miras ARC 323 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ZEHRA İREM TÜRKSEZER SAĞIR
Dersi Veren(ler): ZEHRA İREM TÜRKSEZER SAĞIR
Dersin Amacı: Kültürel mirasın tarihsel bağlamı, temel kavramlar, kuramsal yaklaşımlar hakkında bilgi ve kavrayış.
Dersin İçeriği: Tanım, amaçlar, korunma gerekliliği. Kültürel mirasın değerleri, kültürel mirasın korunmasına yönelik görüşler. Tanımı ve kültürel miras çeşitleri. Tarih öncesi ve günümüze kadar koruma yaklaşımlarının tarihsel gelişimi. 19. yy öncesi koruma çabaları (Papal emirleri ve Kralın emirleri9) 19. Yüzyıldan 1964'e kadar koruma yaklaşımlarındaki değişimler Venedik Şartı 1964'ten beri gelişme.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Koruma kültürünün tarihsel evrimi, kavramsal temelleri konusunda bilgi, kavrayış sahibi olmak
  • 2- Korumada ulusal, uluslararası yasal düzenlemeler konusunda bilgi, kavrayış sahibi olmak
  • 3- Korumanın toplumsal sorumluluk ve etik değerleri konusunda bilgi, kavrayış sahibi olmak
  • 4- Kültürel mirasın içerdiği değerleri konusunda bilgi, kavrayış sahibi olmak
  • 5- bu alanın çevirisi henüz girilmemiş.
  • 6- bu alanın çevirisi henüz girilmemiş.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Giriş- Kültürel varlıklar ve hafıza nedir? Önerilen metinlerin okunması MODULE 1
2 Korumanın tarihsel kökleri Koruma yaklaşımları Önerilen metinlerin okunması MODULE 1
3 ATÖLYE : Fotogrametri ve AGISOFT Kullanımı - MODULE 1
4 Anıtlar, arkeolojik alanlar, Önerilen metinlerin okunması MODULE 1
5 Kültürel miras ve endüstriyel miras Önerilen metinlerin okunması MODULE 1
6 Kurum ve Kuruluşlar: Koruma Mevzuatı Önerilen metinlerin okunması MODULE 2
7 Anıtların Koruma ve Restorasyon Teknikleri Önerilen metinlerin okunması MODULE 2
8 Kentsel koruma - Özgünlük - Hafıza - Yeniden kullanma Önerilen metinlerin okunması MODULE 2
9 Tarihsel bağlamda yeni tasarımın ilkeleri Önerilen metinlerin okunması MODULE 2
10 Yıkılan veya hasar gören tarihi yapıların yeniden inşası Önerilen metinlerin okunması MODULE 2
11 Proje toplantısı & Bağlamda tasarım örnekleri Grup çalışması MODULE 3
12 Bağlamda tasarım örnekleri Grup çalışması MODULE 3
13 Bağlamda tasarım örnekleri Grup çalışması MODULE 3
14 Bağlamda tasarım örnekleri Grup çalışması MODULE 3


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Diğer Kaynaklar Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul, 1996.
Akın, N., “Venedik Tüzüğü Üzerine”, “Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi?” (R.Lemaire), Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23; 24-26.
Atina Anlaşması(Le Corbusier), İstanbul, Yapı Kredi Yay., 2009.
Erder, C., Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay., Ankara, 1999.
Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay., Ankara, 2007.
Erder, C., “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”,ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara 1977, s. 167-190.
Ersen, A.,“Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu”,Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., 1996, s. 125-127.
Kuban, D., “Restorasyon Kriterleri ve Carta del Restauro”,Vakıflar Dergisi, Cilt V, Ankara 1962, s. 149-152.
Kuban, D.,“Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar”,Vakıflar Dergisi, Cilt VIII, Ankara 1970, s. 341-354.
Kuban, D.,Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000.
Kunter, H. B.,“Türk Abidelerinin İdare, Muhafaza, Bakım ve Onarımı Mevzuunda Tatbik Edilmiş Olan Esaslar”,Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi,TTK Basımevi, Ankara 1962, s. 260-267.
Jokilehto, J.,History of ArchitecturalConservation, London. 2006.
Ruskin, J.,The Seven Lamps of Architecture, Londra 1956.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 60
Ödev 2 30
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje12929
Ödev31236
Diğer Uygulamalara Hazırlık133
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler5315
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6