DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kentsel Tasarım ve Peyzaj ARC 322 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: TANİA DAPHNE FELDZER ŞAN
Dersi Veren(ler): TANİA DAPHNE FELDZER ŞAN
Dersin Amacı: Peyzaj, ‘kır, taşra’ anlamlarına gelen Latince ‘pagus’ ve Fransızca’da ‘kır manzarası’ anlamına gelen ‘paysage’ kelimelerinden türeyerek Türkçe’ye girer. Bu nedenle kelimenin, hem kır hem de manzara olarak algılandığı bir geçmişi var. Peyzaj mimarlığı disiplinin ayrışmasıyla bu anlamlara, ‘bahçe düzenleme, çevre güzelleştirme, bitki ekme, doğayı yeniden-canlandırma’ gibi tanımlamalar da eklenir. Bu nedenle, Türkiye’de, peyzaj tasarımı mimarlık ve şehircilik disiplinlerinin hakimiyet alanlarından– bina ve kent – arta kalan parçaları düzenleyen bir mesleki pratikmiş gibi algılanır. Ancak, güncel literatürde peyzaj, binalar, yeşil alanlar, altyapı dahil kenti var eden bütün bileşenleri kapsayan mekanın adı ve üstelik kentsel tasarım ve mimarlıkla iç içe. Kentsel peyzajın tasarlanması mekanın, ne bütünüyle yapılaştırılması, ne de ‘sahte’, sentetik ve abartılı birer doğa parçasına dönüşmesi anlamına geliyor. Bu dersin amacı, gündelik hayat içinde pratiklerle, taktiklerle biçimlenen kentsel mekanın, peyzajın tasarımını güncel uygulamalar ve teorik çalışmalar üzerinden tartışmak ve bugün ne anlama geldiğini, mimarlık bilgi alanı için ne ifade ettiğini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, kentsel tasarım ve peyzaj uygulamalarını ve mimarlıkla ilişkisini ‘disiplin’ meselesi üzerinden tartışarak başlıyor. Ders, kentsel tasarımı ve peyzajı farklı temalarla, vurgularla çeşitlendirmeyi ve örneklemeyi amaçlayan teorik tartışmalara ek olarak, dönem boyunca sürdürülecek bir saha çalışmasını da içerecektir. Teorik tartışmalar kentsel peyzajı, oyun, güncel sanat, aşırı peyzajlar, arkeoloji, doğa, su kenarı, altyapı, sakatlık, kentsel tarım vb. üzerinden, her hafta farklı bir tema ile ele almakta. Bu temalar, kamusallık, iktidar, güvenlik, gözetim, demokrasi, kent hakkı, ortaklık, gündelik hayat ile ilişkili kuramsal tartışmaları da beraberinde getirecektir. Bu tartışmaların besleyeceği saha çalışması ise, dönem başında dersin katılımcılarına verilecek olan kentsel bir sorunsalın, her bir katılımcının bireysel projesi etrafında her hafta atölyede tartışılmasını içerecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Kentsel tasarım ve peyzajın tanımını yeniden yapmak, mimarlıkla olan ilişkisini anlamak.
  • 2- Kentsel ölçekte düşünmek ve tasarlamak.
  • 3- Güncel kentsel tasarım örneklerini takip etmek ve üzerine tartışmak.
  • 4- Güncel uygulamalarla teori arasındaki ilişki kurmak, yorumlamak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel sunum ile desteklenen ders anlatımı, Güncel makale, yazılar üzerine tartışma ve münazara Konuk mimarların proje sunumları, Alan gezisi, saha ve atölye çalışması, Jüri ve final proje teslimi.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Giriş: ‘Disiplinin’ sınırları nereden geçer? 1
2 Kentsel Tasarım ve Peyzaj Tarihsel inceleme bölüm 1 Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık 1,2,3
3 Kentsel Tasarım ve Peyzaj Tarihsel inceleme bölüm 2 Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık 1,2,3
4 Peyzaj arazisi sanatı ve Sembol Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık 1,2,3
5 Kentsel Tasarım ve Peyzaj yöntemi: Peyzajı irdeleyin Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık 1,2,3
6 Kentsel Tasarım ve Peyzaj yöntemi: Peyzajı irdeleyin Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık 1,2,3
7 Peyzajı keşfetmek Modul 1 sunum 1,2,3
8 PTE Partner ziyaret ve sunum 3,4
9 yolların ve meydanların tasarlanması Modul 2 / Okuma ve atölyeye hazırlık 2,3,4
10 ekolojik ve entegre sistemler Modul 2 / Okuma ve atölyeye hazırlık 2,3,4
11 su ve hidrolojik sistemler Modul 2 sunum 2,3,4
12 PTE partner Örnek inceleme ve araştırma Modul 3 / atölyeye hazırlık 2,3,4
13 PTE partner Örnek inceleme ve araştırma Modul 3 / atölyeye hazırlık 2,3,4
14 Proje Sunumları modul 3 sunum 1-4


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Books:  Alexander, C. 1977. A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction (Center for Environmental Structure Series), University of California Press.  Krier, R. 1979. Urban Space, Academy Editions, London.  Lynch, K. 1960. The Image of the City, the MIT Press.  Rossi, A. 1984. The Architecture of the City, Oppositions Books.  Atipik Bir Mimarlık Pratiği Olarak DS. 2015. Ed. P. Derviş, Yem Yayınları, İstanbul.  Projeler Yapılar 6: Peyzaj Tasarımı. 2016. Yem Yayınları, İstanbul.  Mcleod V. 2012. Çağdaş Peyzaj Mimarisinden Detaylar. Yem yayınları. İstanbul. Journals: Betonart, 44, Winter 2015, Guest editor: Burcu Serdar Köknar, Landscape: An Embracive Phenomenon. Arredamento Mimarlık, 100+75, December 2004, File: Landscape Design in Turkey. Dosya 18, February 2010, City and Landscape [http://www.mimarlarodasiankara.org/dosya/dosya18.pdf]


DİĞER KAYNAKLAR

http://www.archdaily.com/ https://landscapearchitecturemagazine.org/ http://www.dezeen.com/tag/landscape-architecture/ http://landarchs.com/ http://www.dsmimarlik.com/dscape/


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Uygulama 14 -
Proje 3 90
Total: 31 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Uygulama21224
Proje326
Sunum/Jüriye Hazırlık313
Sunum hazırlıkları (ders içi)818
Sunum hazırlıkları (ders dışı)14228
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4