Akademik Birim: |
Mimarlık |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersi Veren(ler): |
TANİA DAPHNE FELDZER ŞAN |
Dersin Amacı: |
Peyzaj, ‘kır, taşra’ anlamlarına gelen Latince ‘pagus’ ve Fransızca’da ‘kır manzarası’ anlamına gelen ‘paysage’ kelimelerinden türeyerek Türkçe’ye girer. Bu nedenle kelimenin, hem kır hem de manzara olarak algılandığı bir geçmişi var. Peyzaj mimarlığı disiplinin ayrışmasıyla bu anlamlara, ‘bahçe düzenleme, çevre güzelleştirme, bitki ekme, doğayı yeniden-canlandırma’ gibi tanımlamalar da eklenir. Bu nedenle, Türkiye’de, peyzaj tasarımı mimarlık ve şehircilik disiplinlerinin hakimiyet alanlarından– bina ve kent – arta kalan parçaları düzenleyen bir mesleki pratikmiş gibi algılanır. Ancak, güncel literatürde peyzaj, binalar, yeşil alanlar, altyapı dahil kenti var eden bütün bileşenleri kapsayan mekanın adı ve üstelik kentsel tasarım ve mimarlıkla iç içe. Kentsel peyzajın tasarlanması mekanın, ne bütünüyle yapılaştırılması, ne de ‘sahte’, sentetik ve abartılı birer doğa parçasına dönüşmesi anlamına geliyor. Bu dersin amacı, gündelik hayat içinde pratiklerle, taktiklerle biçimlenen kentsel mekanın, peyzajın tasarımını güncel uygulamalar ve teorik çalışmalar üzerinden tartışmak ve bugün ne anlama geldiğini, mimarlık bilgi alanı için ne ifade ettiğini ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, kentsel tasarım ve peyzaj uygulamalarını ve mimarlıkla ilişkisini ‘disiplin’ meselesi üzerinden tartışarak başlıyor. Ders, kentsel tasarımı ve peyzajı farklı temalarla, vurgularla çeşitlendirmeyi ve örneklemeyi amaçlayan teorik tartışmalara ek olarak, dönem boyunca sürdürülecek bir saha çalışmasını da içerecektir. Teorik tartışmalar kentsel peyzajı, oyun, güncel sanat, aşırı peyzajlar, arkeoloji, doğa, su kenarı, altyapı, sakatlık, kentsel tarım vb. üzerinden, her hafta farklı bir tema ile ele almakta. Bu temalar, kamusallık, iktidar, güvenlik, gözetim, demokrasi, kent hakkı, ortaklık, gündelik hayat ile ilişkili kuramsal tartışmaları da beraberinde getirecektir. Bu tartışmaların besleyeceği saha çalışması ise, dönem başında dersin katılımcılarına verilecek olan kentsel bir sorunsalın, her bir katılımcının bireysel projesi etrafında her hafta atölyede tartışılmasını içerecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Kentsel tasarım ve peyzajın tanımını yeniden yapmak, mimarlıkla olan ilişkisini anlamak.
- 2- Kentsel ölçekte düşünmek ve tasarlamak.
- 3- Güncel kentsel tasarım örneklerini takip etmek ve üzerine tartışmak.
- 4- Güncel uygulamalarla teori arasındaki ilişki kurmak, yorumlamak.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Görsel sunum ile desteklenen ders anlatımı, Güncel makale, yazılar üzerine tartışma ve münazara Konuk mimarların proje sunumları, Alan gezisi, saha ve atölye çalışması, Jüri ve final proje teslimi. |