DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ev, Konut, Toplu Konut ARC 422 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Didem KILIÇKIRAN
Dersi Veren(ler): Didem KILIÇKIRAN
Dersin Amacı: Konut mekanları ve toplu konut alanlarının tasarımına odaklanan ARCH 302 Mimari Tasarım Stüdyosuna paralel olarak kurgulanan bu ders, ‘ev’ (home), ve onunla yakından ilgili olan ‘barınma’, ‘domestisite’ ve ‘domestik mekan’ kavramları üzerine farklı disiplinlerden kaynakların okunması ve tartışılması yoluyla genel bir çerçeve çizerek, öğrencilerin konut tasarımı, kullanımı ve dönüşümünde rol oynayan toplumsal ve kültürel olguları anlayabilmeleri için bir altyapı kurmayı amaçlamaktadır. Buna ek olarak ders, öğrencilere mimarlık literatüründeki önemli konut ve toplu konut örnekleri üzerine ilgili dönemlerdeki mimarlık söylem ve kuramlarına da referansla kapsamlı bilgi vermeyi ve Türkiye’deki güncel yaklaşımları ve konut alanlarındaki dönüşümleri tartışarak ülkedeki konut sorununa dair temel bir farkındalık kazandırmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Ders 5 modülden oluşur. Bunların ilkinde mekansal pratikler, gündelik yaşam, yaşam tarzı, yer ve yer kurma, kimlik, bireysellik, mahremiyet, toplumsal cinsiyet, beden ve beğeni kavramları üzerine güncel kuramsal tartışmalara referansla `ev`, ve onunla yakından ilgili olan `barınma`, `domestisite` ve `domestik mekan` kavramlarına odaklanan genel bir kuramsal çerçeve çizilir. Diğer modüllerde ise mimarlık literatüründen konut ve toplu konut alanlarının tasarımı üzerine seçilen metinler, örnek tasarımlar ve konut alanlarının dönüşümüne dair örnekler, bu kavramsal çerçeve üzerinden tartışılır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Ev', 'barınma', 'domestisite' ve 'domestik mekan' kavramları üzerine güncel disiplinler-arası kuramsal tartışmaları öğrenmek
  • 2- Konut ve toplu konut alanlarının tasarımında etkili olan tarihsel ve güncel yaklaşım ve söylemler üzerine bilgi sahibi olmak;
  • 3- Konut ve toplu konut alanlarının tasarımı, kullanımı ve dönüşümünü toplumsal ve kültürel olgulara referansla anlayabilmek;
  • 4- Mimarlık literatüründeki önemli konut ve toplu konut örnekleri konusunda bilgi sahibi olmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımları, tartışmalar ve projeler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 1
2 1
3 1
4 2,3,4
5 2,3,4
6 1
7 1,2,3,4
8 2,3,4
9 2,3,4
10 2,3,4
11 2,3,4
12 1,2,3,4
13 1,2,3,4
14 1,2,3,4


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Awan, N., Schnecider, T. and Till, J. 2011. Spatial Agency. Bahloul, J. 1999. ‘The Memory House: Time and Place in Jewish Immigrant Culture in France’. House Life: Space, Place and Family in Europe. Baydar, G. “Tenuous Boundaries: Women, Domesticity and Nationhood in 1930s Turkey,” The Journal of Architecture 7.3 (Fall 2002): 233-248. Boudon, P. 1979. Lived-in Architrecture: Le Corbusier’s Pessac Revisited. Bozdoğan, 2013. “Residential architecture and urban landscape in Istanbul since 1950”, Landscapes of Development. Bozdoğan and Akcan, 2012. “The modern house”, Turkey. Bozdoğan and Akcan, 2012. “The illegal city and new residential segregation”, Turkey. Cieraad, I. 1999. ‘Introduction: Anthropology at Home’. At Home: An Anthropology of Domestic Space. de Mare, H. 1999. ‘Domesticity in Dispute: A Reconsideration of Sources’. At Home: An Anthropology of Domestic Space. Dolores H. “What would a Non-Sexist City be Like? Speculations on Housing, Urban Design, and Human Work,” Signs 5 (1980): 170-187. Douglas, M. 1991. ‘The Idea of Home: A Kind of Space’, Social Research 58(1): 287-307. Eisenman, P. 1973. ‘From Golden Lane to Robin Hood Gardens; or if you follow the Yellow Brick Road, it may not lead to Golden Green’. Oppositions 1, 1973. Fernandez, A., Mozas, J., Ollero, A. 2013. 10 Stories of Collective Housing. Habraken, N.J. 1999 (1972). Supports: An Alternative to Mass Housing. Jacobs, J. 1961. The Death and Life of Great American Cities. Hanley, L. 2012. Estates: An Intimate History. Hayden, D. 1981. The Grand Domestic Revolution. A History of Feminist Designs for American Homes, Neighborhoods and Cities. Henderson, S. H. “A Revolution in the Women’s Sphere: Grete Lihotzky and the Frankfurt Kitchen”, in Debra Coleman and others (eds.) Architecture and Feminism (New York: Princeton Architectural Press, 1996), pp. 221-253. Heynen, H. New Babylon: The Antinomies of Utopia, Assemblage, No. 29 (Apr., 1996), pp. 24-39. Kılıçkıran, D. 2003. ‘Migrant Homes: Ethnicity, Identity and Domestic Space Culture’. Constructing Place. Kılıçkıran, D. 2013. ‘Woman, Home, and the Question of Identity: A Critical Review of Feminist Literature’, Kadın / Woman 2000 – Journal for Women’s Studies (Special Issue: ‘Women in Space’), 14(1): 1-28. Mallett, S. 2004. ‘Understanding home: A critical review of the literature’, The Sociological Review 52(1): 62-89. Matrix. (ed.) 1984. Making Space: Women and the Man-Made Environment. Miller, D. 1988. ‘Appropriating the state on the council estate’, MAN 23: 353-372. Miller, D. 2001. ‘Introduction’. Home Possessions: Material Culture Behind Closed Doors. Miller, D. 2002. ‘Accommodating’, in C. Painter (ed.), Contemporary Art and the Home. Oxford: Berg. Schneider, T. “What Architects Also Do,” RIBA Research Symposium 2009: Changing Practices, 1-8. Schneider, T. and Till, J. “Flexible Housing: Opportunities and Limits,” Architectural Research Quarterly 9.2 (June 2005): 157-166. Smithson, A. and Smithson, P. 1984. ‘Thirty Years of Thoughts on the House and Housing 1951-1981’, Architecture in an Age of Scepticism. Tanyeli, U. 2004. İstanbul 1900-2000: Konutu ve Modernleşmeyi Metropolden Okumak. İstanbul: YEM. Tanyeli, U. 2013. İstanbul’da Mekan Mahremiyetinin İhlali ve Teşhiri. Thomas, M. 1997. ‘Discordant Dwellings: Australian Houses and the Vietnamese Diaspora’, Communal/Plural 5: 95-113. Tschoepe, A. Y. “Reconstructing Home: Social and Spatial Practices of Migrants as Agents of Cultural Change,” History Takes Place: Istanbul, Dynamics of Urban Change, eds Anna Hofmann and Ayşe Öncü (Berlin: jovis Verlag, 2016), 114-133.


DİĞER KAYNAKLAR

The course consists of 5 modules. The first one provides the students with an interdisciplinary theoretical framework on the concepts of ‘home’, ‘house’, ‘domesticity’ and ‘domestic space’ with reference to related concepts and issues such as spatial practices, everyday life, place and ‘place-making’, privacy, belonging, appropriation, identity, gender, and the body. The 2nd, 3rd and 4th modules focus on selected examples of houses and housing spaces and texts from the architectural literature, incorporating a historical discussion on the residential landscape in Turkey. The final module of the course focuses on housing as a universal problem in the 21st Century and discusses selected examples of contemporary approaches that display a critical architectural practice.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 3 90
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje31236
Sunum/Jüriye Hazırlık326
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler10330
Proje Raporlarının Sunumu11111
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1     1 2                
OC2 1     3   1            
OC3 1 1   3   2   1       1
OC4   2   3       1