DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Doğa, Peyzaj ve Altyapı ARC 426 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: TANİA DAPHNE FELDZER ŞAN
Dersi Veren(ler): TANİA DAPHNE FELDZER ŞAN
Dersin Amacı: Son yıllarda, coğrafya, peyzaj ve kültürel çalışmalar disiplinlerinin mimarlık ve planlama üzerindeki etkilerini izlemek; doğa ve peyzajın, kültürel ve toplumsal olarak kurgulanmış kategoriler olduğu fikrini işlemek; altyapı sistem ve strüktürlerinin de estetik bir boyutu olduğunu --mimarlık ve planlamanın ilgi alanına bir tasarım nesnesi olarak girdiğini vurgulamak; mimarlık-ürbanizm-peyzaj arasındaki keskin sınırları kaldıran daha entegre ve çok-ölçekli bir tasarım anlayışını oluşturmak
Dersin İçeriği: Modern dünyada, doğanın teknoloji tarafından “fethi”ne paralel olarak, doğa ve peyzaj sözcüklerinin kültürel anlamlarındaki değişmeler, sanat, edebiyat ve inşa edilmiş çevre üzerinden tarihsel olarak izlenecek, doğanın hem temsili (representation) hem de insan eliyle dönüştürülmesinin (transformation) hikayesi seçilmiş örnekler üzerinden anlatılacaktır. Pitoresk, Sublime, Teknolojik Peyzajlar, el değmemiş (wilderness) ve işlenmiş doğanın (cultivated landscapes) sınırları ve ilişkisi, Kentsel Tarım (urban agriculture), Ekoloji, Altyapı (köprü, viadük, baraj, yol vb. kadar su, elektrik ve dijital ağlar) ve Peyzaj Urbanizmi (Landscape Urbanizm) derste işlenecek konu başlıkları arasındadır. Ders, tematik “lecture”lar, seçilmiş metinlerin okuma ve tartışılması, dünyadan örneklerin analizleri, arazi gezileri ve ilgili konularda film gösterimleri şeklinde kurgulanmıştır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Son yıllarda coğrafya, peyzaj ve ekoloji disiplinlerinin mimarlık kavramlarını nasıl etkilediğini göstermek
  • 2- Öğrencilerin, bir konu üzerine özgün bir araştırma yapıp, bir makale yazabilme becerilerini geliştirmek
  • 3- bu alanın çevirisi henüz girilmemiş.
  • 4- bu alanın çevirisi henüz girilmemiş.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersin hocasının vereceği görsel malzeme ile desteklenmiş “lecture”lar • Okuma metinleri ve metinler üzerinden tartışmalar • Film gösterimleri • Belli noktalara yapılacak arazi gezileri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Giriş - 1
2 Kentsel Tasarım ve sürdürülebilirlik Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık 1,2,3
3 Sürdürülebilir kentsel tasarım Tanımlar ve özellikler Yöntem bölüm 1 Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık 1,2,3
4 Sürdürülebilir kentsel tasarım Tanımlar ve özellikler Yöntem bölüm 2 Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık 1,2,3
5 Sürdürülebilir kentsel tasarım Tanımlar ve özellikler Yöntem bölüm 3 Modul 1 sunum 1,2,3
6 kentsel yoğunluk bölüm 1 Modul 2 / Okuma ve atölyeye hazırlık 2,3,4
7 kentsel yoğunluk bölüm 2 Modul 2 / Okuma ve atölyeye hazırlık 2,3,4
8 kentsel yoğunluk bölüm 3 Modul 2 sunum 2,3,4
9 PTE Partner ziyaret ve sunum 3, 4
10 Sürdürülebilir kentsel tasarım Ekolojik sistem ilkeleri ve bileşenleri Modul 3 / Okuma ve atölyeye hazırlık 2,3,4
11 Sürdürülebilir kentsel tasarım Ekolojik sistem ilkeleri ve bileşenleri Modul 3 / Okuma ve atölyeye hazırlık 2,3,4
12 Leed sertifika Modul 3 / Okuma ve atölyeye hazırlık 2,3,4
13 Leed sertifika Modul 3 / Okuma ve atölyeye hazırlık 2,3,4
14 son inceleme Modul 3 sunum 1-4


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Corner, James ed. Recovering Landscape: Essays in Contemporary Landscape Architecture, Princeton Architectural Press, 1999
Cosgrove, Denis, Social Formation and Symbolic Landscape, Madison: University of Wisconsin Press, 1998
Cosgrove, Denis ed. Mappings, London: Reaktion Books, 1999
Cronon, William ed. Uncommon Ground:Rethinking the Human place in Nature, New York: W.W.Norton & Co, 1995
Cronon, William, Nature’s Metropolis: Chicago and the Great West, New York: W.W.Norton, 1991
Harvey, David., Justice, Nature and the Geography of Difference, Blackwell, 1996
Hughes, Thomas P., Human Built World: How to Think about Technology and Culture, University of Chicago Press, 2004
Latour, Bruno, Politics of Nature: how to bring the sciences into democracy, Cambridge: Harvard University Press, 2004
Lowenthal, David and Penning-Rowsell, E.C. ed, Landscape Meanings and Values, London: Allen and Unwin, 1986
Marx, Leo, The Machine in the Garden:Technology and the Pastoral Ideal in America. Oxford: Oxford University Press, 1964
Nye, David, Technologies of Landscape: from Reaping to Recycling, Amherst: University of Massachusetts Press, 1999
Nye, David, American Technological Sublime, Cambridge: The MIT Press, 1994
Schama, Simon, Landscape and Memory, New York: Vintage Books, 1995
Young, Terence and Riley, Robert ed.Theme Park Landscapes, Washington: Dumberton Oaks, 2002
Waldheim, Charles ed. The Landscape Urbanism Reader, Princeton Architectural Press, 2006


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Uygulama 14 -
Proje 3 90
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 13 -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 -
Final Sınavı 1 -
Total: 47 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama21224
Proje3824
Sunum/Jüriye Hazırlık326
Sunum hazırlıkları (ders içi)8216
Sunum hazırlıkları (ders dışı)13113
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4