Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Doğa, Peyzaj ve Altyapı | ARC 426 | Güz-Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Mimarlık |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | TANİA DAPHNE FELDZER ŞAN |
Dersi Veren(ler): | TANİA DAPHNE FELDZER ŞAN |
Dersin Amacı: | Son yıllarda, coğrafya, peyzaj ve kültürel çalışmalar disiplinlerinin mimarlık ve planlama üzerindeki etkilerini izlemek; doğa ve peyzajın, kültürel ve toplumsal olarak kurgulanmış kategoriler olduğu fikrini işlemek; altyapı sistem ve strüktürlerinin de estetik bir boyutu olduğunu --mimarlık ve planlamanın ilgi alanına bir tasarım nesnesi olarak girdiğini vurgulamak; mimarlık-ürbanizm-peyzaj arasındaki keskin sınırları kaldıran daha entegre ve çok-ölçekli bir tasarım anlayışını oluşturmak |
Dersin İçeriği: | Modern dünyada, doğanın teknoloji tarafından “fethi”ne paralel olarak, doğa ve peyzaj sözcüklerinin kültürel anlamlarındaki değişmeler, sanat, edebiyat ve inşa edilmiş çevre üzerinden tarihsel olarak izlenecek, doğanın hem temsili (representation) hem de insan eliyle dönüştürülmesinin (transformation) hikayesi seçilmiş örnekler üzerinden anlatılacaktır. Pitoresk, Sublime, Teknolojik Peyzajlar, el değmemiş (wilderness) ve işlenmiş doğanın (cultivated landscapes) sınırları ve ilişkisi, Kentsel Tarım (urban agriculture), Ekoloji, Altyapı (köprü, viadük, baraj, yol vb. kadar su, elektrik ve dijital ağlar) ve Peyzaj Urbanizmi (Landscape Urbanizm) derste işlenecek konu başlıkları arasındadır. Ders, tematik “lecture”lar, seçilmiş metinlerin okuma ve tartışılması, dünyadan örneklerin analizleri, arazi gezileri ve ilgili konularda film gösterimleri şeklinde kurgulanmıştır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Dersin hocasının vereceği görsel malzeme ile desteklenmiş “lecture”lar • Okuma metinleri ve metinler üzerinden tartışmalar • Film gösterimleri • Belli noktalara yapılacak arazi gezileri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | ÖÇ |
---|---|---|---|
1 | Giriş | - | 1 |
2 | Kentsel Tasarım ve sürdürülebilirlik | Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 1,2,3 |
3 | Sürdürülebilir kentsel tasarım Tanımlar ve özellikler Yöntem bölüm 1 | Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 1,2,3 |
4 | Sürdürülebilir kentsel tasarım Tanımlar ve özellikler Yöntem bölüm 2 | Modul 1 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 1,2,3 |
5 | Sürdürülebilir kentsel tasarım Tanımlar ve özellikler Yöntem bölüm 3 | Modul 1 sunum | 1,2,3 |
6 | kentsel yoğunluk bölüm 1 | Modul 2 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 2,3,4 |
7 | kentsel yoğunluk bölüm 2 | Modul 2 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 2,3,4 |
8 | kentsel yoğunluk bölüm 3 | Modul 2 sunum | 2,3,4 |
9 | PTE Partner | ziyaret ve sunum | 3, 4 |
10 | Sürdürülebilir kentsel tasarım Ekolojik sistem ilkeleri ve bileşenleri | Modul 3 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 2,3,4 |
11 | Sürdürülebilir kentsel tasarım Ekolojik sistem ilkeleri ve bileşenleri | Modul 3 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 2,3,4 |
12 | Leed sertifika | Modul 3 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 2,3,4 |
13 | Leed sertifika | Modul 3 / Okuma ve atölyeye hazırlık | 2,3,4 |
14 | son inceleme | Modul 3 sunum | 1-4 |
Corner, James ed. Recovering Landscape: Essays in Contemporary Landscape Architecture, Princeton Architectural Press, 1999 Cosgrove, Denis, Social Formation and Symbolic Landscape, Madison: University of Wisconsin Press, 1998 Cosgrove, Denis ed. Mappings, London: Reaktion Books, 1999 Cronon, William ed. Uncommon Ground:Rethinking the Human place in Nature, New York: W.W.Norton & Co, 1995 Cronon, William, Nature’s Metropolis: Chicago and the Great West, New York: W.W.Norton, 1991 Harvey, David., Justice, Nature and the Geography of Difference, Blackwell, 1996 Hughes, Thomas P., Human Built World: How to Think about Technology and Culture, University of Chicago Press, 2004 Latour, Bruno, Politics of Nature: how to bring the sciences into democracy, Cambridge: Harvard University Press, 2004 Lowenthal, David and Penning-Rowsell, E.C. ed, Landscape Meanings and Values, London: Allen and Unwin, 1986 Marx, Leo, The Machine in the Garden:Technology and the Pastoral Ideal in America. Oxford: Oxford University Press, 1964 Nye, David, Technologies of Landscape: from Reaping to Recycling, Amherst: University of Massachusetts Press, 1999 Nye, David, American Technological Sublime, Cambridge: The MIT Press, 1994 Schama, Simon, Landscape and Memory, New York: Vintage Books, 1995 Young, Terence and Riley, Robert ed.Theme Park Landscapes, Washington: Dumberton Oaks, 2002 Waldheim, Charles ed. The Landscape Urbanism Reader, Princeton Architectural Press, 2006 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Uygulama | 14 | - |
Proje | 3 | 90 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 1 | - |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 13 | - |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | - |
Final Sınavı | 1 | - |
Total: | 47 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 2 | 12 | 24 |
Proje | 3 | 8 | 24 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Sunum hazırlıkları (ders içi) | 8 | 2 | 16 |
Sunum hazırlıkları (ders dışı) | 13 | 1 | 13 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 |
OC1 | ||||||||
OC2 | ||||||||
OC3 | ||||||||
OC4 |