DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Temel Tasarım IAR 103 Bahar 03+06+00 Seçmeli 6 10
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: zehra.atasoy
Dersin Amacı: Dersin amacı stüdyo ortamında soyut düşünme becerisini geliştirmek ve temel tasarım kavram ve ilkelerini ait bilgiyi geliştirmektir. İki ve üç boyutlu kompozisyonun temelleri, biçim tasarımının temelleri, temel tasarım bileşenlerinin kullanımı ve tasarımın iklimsel ve doğal verilerle ilişkisi hakkında bilgi verir. Araştırmacı bakış ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirir. Öğrencinin fikirlerini sözlü ve görsel olarak ifade edebilmesi için gerekli temel temsil becerilerini kazandırır
Dersin İçeriği: Ders dört modülden oluşmaktadır: Temel tasarım ilkeleri, teknikleri, süreçleri ve yöntemleri. Tasarım sürecinde gereken görsel, biçimsel, fonksiyonel, mekânsal kavramların incelenmesi. Stüdyo işleri, kısa süreli iki ve üç boyutlu soyut analizlere dayalı tasarımlar. Çizim ve maket yapma teknikleri. Kavramsal eskizler, planimetrik ve hacimsel analizler. Oran ve kompozisyon hakkında alıştırmalar. Renk ve ton çalışmaları. Ölçek alıştırmaları. Temsili ve analitik sunum teknikleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Soyut kavramlarla düşünebilme becerisi ve temel tasarım kavram ve ilkelerini anlama.
  • 2- İki- üç boyutlu kompozisyonlar kurabilme ve temel biçim verme becerileri.
  • 3- Tasarıma bütüncül bir bakış açısıyla araştırmacı ve eleştirel bir gözle bakabilme becerisi.
  • 4- Farklı temsil araçlarını kullanarak özgün fikrin görsel ve sözlü olarak sunumunu yapabilme becerisi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Stüdyo işleri, ev ödevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 P0: İlk gün çalışması Kartonla maket yapımı. Teknik gezi.
2 P1a: Örüntü çalışması, bulunmuş nesnelerle kompozisyon üretimi. Foto-kolaj, kurşun kalem çizim.
3 P1b-2d: Örüntü tasarımı, P1a araştırmasına dayalı 2 boyutlu kompozisyon üretimi. Stencil. İki boyutlu örüntü çalışması.
4 P1c-3d: Örüntü tasarımı, P1b araştırmasına bakarak üç boyutlu duvar parçası tasarımı. Maket yapımı, 3b örüntü analizi.
5 P1c-3d: Örüntü tasarımı, devam; P1 sergi tasarımı Sergi tasarımı, bir proje hakkında konuşmayı öğrenmek, sunum tasarımı.
6 P2: Beden ve Mekân, Tiyatro Bölümü tarafından beden hareket atölyesi, hareketin modellenmesi. Maket yapımı, diyagram çizimi.
7 P2: Beden ve Mekân devam, değerlendirme Maket ve diyagram çizimlerinin geliştirilmesi
8 P2: Beden ve Mekân sergisi, teknik gezi Sergi tasarımı, jüriler, sunum tasarımı, teknik gezi.
9 P3: Kitap tasarımı, teknik geziye dayalı kitap tasarımı Atmosferik temsiller, tipografi tasarımı, kitap tasarımı.
10 P3: Mevcut işlerin geliştirilmesi ve kritikler
11 P4: Mekân ve beden deneyimini kent mekanıyla buluşturan bir deneyim tasarımı Topoğrafya tasarımı, iklimsel konular, ölçekli maketler, ölçekli çizimler, basit strüktür, temel malzemeler.
12 P4 devam P4 geliştirilmesi
13 P4 devam P4 geliştirilmesi
14 P4 devam P4 geliştirilmesi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Rasmussen, S. E. (1964). Experiencing architecture (Vol. 2). MIT press.
Goldsworthy, A., Goldsworthy, A., & Riedelsheimer, T. (2004). Rivers and tides: Working with time. Metropolis Films.


DİĞER KAYNAKLAR

Jackson, Paul. Folding Techniques for Designers: From Sheet to Form. Pennsylvania: Laurence King Publishing, 2011.
Pawlyn, Michael. Biomimicry in Architecture. London: RIBA Publishing, 2011.
Hedges, K. E. (2017). Architectural graphic standards. John Wiley & Sons.
Museum for Gestaltung Zurich, Nature Design: From Inspiration to Innovation. Zurich: Lars Muller, 2007.
Şahinler, O., & Kızıl, F. (2004). Mimarlıkta teknik resim. Yapı Endüstri Merkezi.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Final Sınavı 1 20
Proje Raporları 3 15
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 3 60
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati149126
Final Sınavı199
Ara Sınavlar3927
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar3618
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar31030
Öğrencilerin Etkin olduğu Sınıf Dışı Çalışmalar41040
Toplam İş Yükü (saat):250


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4