Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Mimari Rölöve ve Restorasyon | IAR 370 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Hakika SEZGİN |
Dersin Amacı: | Kültür mirasımızın bir parçası olan tarihi yapılar, geçmiş kültürlerin yapı teknolojisi, yaşam kültürü hakkında ipuçları taşırlar. Bu değerlerin gelecek kuşaklara aktarılması için ilk adım belgelemedir. Bu ders sonucunda öğrencilerin tarihi bir yapının belgelenmesi ve nasıl korunacağı konusunda bilgi sahibi olmaları, günümüzde kullanılmayan yapı teknolojileri, malzeme ve stillerini anlamaya yönelik bir çaba içine girmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Tarihsel olarak rölöve çıkarmanın geçmişine bakılacak, neden böyle bir belgeleme çalışmasına gerek duyulduğu konu edilecektir. Dersin uygulama bölümünde nasıl rölöve alınacağı ve rölöve projesinin nasıl hazırlanacağı örnek bir çalışmada uygulanacaktır. Restorasyon kuramları ve uygulama yöntemleri ele alınacaktır. Ülkemizden ve dünyadan koruma örneklerine yer verilecektir. Korumanın yasal boyutu ve projelendirme süreci tanıtılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (rölöve çizimi), teknik gezi. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel terminoloji | - |
2 | Mimari Rölöve: Tanım, Tarih, Çeşitler, Araçlar, Adımlar | Önerilen metinlerin okunması |
3 | Mimari ölçüm ve çizim uygulaması | Önerilen metinlerin okunması |
4 | Restorasyon: Koruma düşüncesi ve strüktürel hasara yol açan etkenler | Önerilen metinlerin okunması |
5 | Restorasyon teknikleri ve restorasyon projesinin hazırlanması | Önerilen metinlerin okunması |
6 | İstanbul’dan restorasyon örnekleri | Önerilen metinlerin okunması |
7 | ARA SINAV | |
8 | Mevcut Bina Rölöve Alımı (ÖLÇÜM) | Önerilen metinlerin okunması |
9 | Mevcut Bina Rölöve Alımı (ÇİZİM) | Önerilen metinlerin okunması |
10 | Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Araştırma & Rölöve) | Önerilen metinlerin okunması |
11 | Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Araştırma & Rölöve) | Önerilen metinlerin okunması |
12 | Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Restitüsyon & Restorasyon) | Önerilen metinlerin okunması-Sunuma hazırlık |
13 | Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Restorasyon) | Önerilen metinlerin okunması-Sunuma hazırlık |
14 | SUNUMLAR | Sunum-Tartışma |
- |
M.B. Uluengin, Rölöve, YEM Yayını, İstanbul, 2007. Z.Ahunbay, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, İstanbul 2009. D.Kuban, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM, İstanbul 2000 E.Madran, N.Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mim. Od., Ankara 2005 C.Erder, Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 1999. C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2007. İ.Okyay, Fransa’da Tarihi Kentsel Sit Alanlarının Korunması, YEM, İstanbul 2001. E. Madran, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür varlıklarının Korunmasına İlişikin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2002. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 10 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 18 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 3 | 1 | 3 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 3 | 36 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (saat): | 112 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | |||||||||||
OC2 | |||||||||||
OC3 | |||||||||||
OC4 |