Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Mimari Söylem ve Eleştiri | IAR 431 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | zehra.atasoy |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilere akademik bir anlayışla mimari eleştiri yapabilmeleri için gerekli olan güncel mimari kuram, kavram ve teorisyenlere dair bir çerçeve sunmaktır. Öğrencilerin, derste tanıtılan ve pek çok farklı disiplin ve yaklaşımı kapsayan kuram ve kavramdan, bir ya da bir kaçı üzerine odaklanıp çalışmalarını derinleştirebilmeleri için bir yol haritası sunulmaktadır. Ders; ‘eleştiri’, ‘eleştirel düşünce’, ‘disipliner yaklaşım’, ‘nesnellik ve öznellik’ gibi temel eleştiri kavramları yanı sıra, tasarımı –izmlerle episodik kümelere ayıran ‘modernizm’, ‘yerel modern’, ‘eleştirel modern’, ‘postmodern’, ‘parametrisizm’ gibi kavramlar üzerine tartışmalar açarak, söz konusu tartışmalar üzerinden öğrencilerin mimari ürün ve metinleri, bağlamları ile birlikte değerlendirerek yorumlama ve eleştirme becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Güncel mimari kuram ve kavramları üzerine yapılan sunumlar ve sunumla ilgili bir okuma metni üzerine tartışmalar yapılacaktır. Aynı zamanda, her öğrenci kendi seçeceği bir mimari ürün, yapı ya da mekan üzerine önce bir yazılı bir özet hazırlayacak, sunum yapacak ve konusu üzerine değerlendirme ve yol gösterici yorumlar alacaktır. Ardından öğrenciler, derste tanıtılan kuram, kavramlara da referans vererek , ders için hazırlanan ve öğrencilere verilen ödev formatına uygun olarak, final yazılı ödevlerini hazırlayacak ve sunacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı, dersi veren tarafından yapılan sunumlar, öğrenci sunumları, öğrenci ödevleri; sunum, yazılı ödev özeti (sinopsis) ve yazılı final ödevi. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | ÖÇ |
---|---|---|---|
1 | Mimarlık Eleştirisi nedir? 19.yy’!a genel bakış | 1 | |
2 | Söylem nedir? 20yy’a genel bakış | Tartışma gruplarının belirlenmesi Okuma 1 | 1 |
3 | Güncel Konu A. Sosyal Eşitsizik. Sosyal Mimari. | Okuma 2 | 1, 3 |
4 | Güncel Konu B. Ekolojik Kriz. Ekolojik Mimarlık | Okuma 3 | 1, 3 |
5 | Güncel Konu C. Yeni Teknolojiler. Bilişim ve Tasarım | Okuma 4 | 1, 3 |
6 | Gelecekte ne bekliyor? Tartışmalar | Okuma 5 | 1, 3 |
7 | Seçilmiş iç mekanlar hakkında ilk eleştiri taslağı | Blog için editör kurulunun belirlenmesi | 2, 3 |
8 | Öncesinde ne vardı I? Critical Regionalism | 1 | |
9 | Öncesinde ne vardı II? Pomo | Okuma 6 | 1 |
10 | Öncesinde ne vardı III? Postwar Architecture | Okuma 7 | 1 |
11 | Öncesinde ne vardı IV? High Modern | Okuma 8 | 1 |
12 | Çağdaş eleştirmenler I | Okuma 9 | 1, 3 |
13 | Çağdaş eleştirmenler II | Okuma 10 | 1, 3 |
14 | Araştırma sunumu | 2, 3 |
Colquhoun, A., 1985, “Essays in Architectural Criticism: Modern Architecture and Historical Change”, Oppositions Books, 1985 Bourdieu, P., 1990, In other Words: Essays Towards a Reflexive Sociology, Stanford University Press, California De Certeau, M., 1984, “The Practice of Everyday Life: Walking in the City” Translated by Steven Rendall. University of California Press. Debord, G., 2014, “Society of the Spectacle”, Rebel Press. Donald, J., 1999 “Imagining the Modern City”, Athlone Press, U.S.A Erzen, J., 2002, “Ready Made Avant Garde” – Türei, İ., Ed. Aesthetics and art in the 20th century, Sanart Featherstone, M., 1991, “Consumer Culture and Postmodernism”, Sage Publications Foster, H., 2003, “Design and Crime: And Other Diatribes”, Verso Press Giddens, A., 1990 “Consequences of Modernity”, Stanford University Press Germaner, S., “1960 Sonrası Sanat” Gür, Ş., Ö., 2009 “Mimarlıkta Eleştirinin Eleştirisi”, Mimarlık Dergisi Sayı:348 Güzer, A., C., 2009, “Kültürel Çetışma Ve Süreklilik Alanı Olarak Mimarlık Eleştirisi”, Mimarlık Dergisi Sayı:348 Harvey, D., 1997, “Postmodernliğin Durumu”, Metis Yayınları, İstanbul Hubbard, P., Kitchin, R., Valentine, G., 2004, “Key Thinkers on Space and Place”, Sage Publications, London Karatani, K., 2006, “Metafor Olarak Mimari”, Metis Yayınları Kozanoğlu, C., 1992, “Kurtuluş Tribünlerde'”, İstanbul Dergisi Sayı:3 Kuhn, T., 2006, “Bilimsel Devrimlerin Yapısı” Kırmızı Yayınları Leach, N. (Ed) 2009, “Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory” Routledge Lefebvre, H., 1974, “Production of Space”, English Translation, 1991, Blackwell Publishing Merleau-Ponty, M., 2005, “Algılanan Dünya”, Metis Yayınları Polat, T., 2003, “Adidas Puma ve Club Kültürü”, İstanbul Dergisi Sayı:4 Popper, K. 1957, “Science: Conjectures and Refutations” Seminar Notes Schatzki, T. R., Karin K. C., Von Savigny, E., 2001, “The Practice Turn in Contemporary Theory”, Routledge, London Simmel, G., 2003, “Moda Felsefesi”, Modern Kültürde Çatışma, İletişim Yayıncılık Yücel, A., 2002, “Mimarlık Nedir, Mimar Kimdir, (Felsefeye Nasıl Başvurur)?”, Mimarlık ve Felsefe, YEM Yayınları, İstanbul |
- |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 2 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Total: | 5 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 13 | 13 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 |
OC1 | ||||||||||||
OC2 | ||||||||||||
OC3 |