DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İnsan Davranışı ve Çevresel Tasarım IAR 432 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Burcu Çiğdem YILMAZ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri İnsan Çevre Davranış literatürü ile tanıştırmak ve çevresel analiz yoluyla bu çevrenin insan davranışına etkilerini öğretmektir. Ders Çevresel Tasarımın Ana Konseptlerinin üzerine kurulu 3 modülden oluşmaktadır. Bunlar: Çevresel Davranış ve İyi Olma Hali (well-being), Katılımcı Tasarım ve Evrensel Tasarımdır. Her bir modül farklı bir analiz tekniği ile birleştirilerek, sınıf içi uygulama ve/veya geziler ile pekiştirilir. Öğrencilerin geliştirdikleri yetenek ve kazandıkları bilgiler çerçevesinde var olan çevreleri analiz etmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders çevreyi anlamak için çoklu ölçekli bir yaklaşım sergilemektedir. Ders Çevresel Tasarımın Ana Konseptlerinin üzerine kurulu 3 modülden oluşmaktadır. Bunlar: Çevresel Davranış ve İyi Olma Hali (well-being), Katılımcı Tasarım ve Evrensel Tasarımdır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Öğrenciler çevreyi anlamak için çoklu ölçek yaklaşımını kavrayıp kullanabileceklerdir.
  • 2- Öğrenciler çevresel stresin temel bileşenleri hakkında farkındalık geliştirebileceklerdir.
  • 3- Öğrenciler çevresel tasarımın ana kavramlarını anlayabileceklerdir.
  • 4- Öğrenciler orta zorluk derecesinde katılımcı tasarım çalıştayları düzenleyebileceklerdir.
  • 5- Öğrenciler Evrensel Tasarım kriterleri çerçevesinde erişim sorunlarını bulup bunlar ile ilgili çözüm geliştirmeyi öğrenebileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Teorik ders, sunum, sınıf-içi çalışma, çalıştay, saha gezileri ve araştırmaları, vaka çalışmaları (takım halinde), proje sunumları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş: Katılımcı Ders İzlencesi Tasarlama Çalıştayı. Sunum: Çevresel Tasarım Nedir? Çevresel Farkındalık. Sınıfta olmak ve eğitim deneyimini sorgulayabilmek. Sınıf içi aktivite: Bilişsel Haritalama
2 Çevresel Tasarımı Anlayabilmek için Çoklu Ölçek Yaklaşımı & Çevresel Tasarımın Faydaları Sunumlara bakmış olmak. Dış mekan aktivitesi: Kampüs çevresinde beraber yürüyüş.
3 Katılımcı Tasarım Yöntemlerine Giriş - I Sınıf içi aktivite: Hedef Belirleme, Ortak Akıl oluşturma Çalıştayı – Stressiz Cibali Kampüsü Projesi Başlangıcı
4 Katılımcı Tasarım Yöntemleri -II Sevilen Kampüs – Stressiz Kampüs Çalıştayı
5 Katılımcı Tasarım Yöntemlerine - III Sevilen Kampüs – Stresssiz Kampüs Çalıştayı
6 Çevresel Analiz Teknikleri: Gözlem ve Davranış Haritalama Dış mekan aktivitesi: Ortaköy Gözlemi
7 Küçük dış mekanlardaki hayat Sınıf Aktivitesi: Ortaköy gözlemleri toplu haritalama ve tartışma
8 Gözlem Sunumları Bütünleşik haritaların hazırlanması
9 Ara Sınav: Proje hazırlığı ve grup çalışması ve sunumu Sınıfta beraber çalışma
10 Evrensel Tasarım ve Özel Kullanıcı Grupları için Tasarlamak Engelsiz Kadir Has Üniversitesi Projesi
11 Evrensel Tasarım ve Özel Kullanıcı Grupları için Tasarlamak Engelsiz Kadir Has Üniversitesi Projesi
12 Evrensel Tasarım ve Özel Kullanıcı Grupları için Tasarlamak Engelsiz Kadir Has Üniversitesi Projesi
13 Final Projesi tanıtımı – soru & cevap ve ön hazırlık Grup çalışması
14 SOS: Final Projesi ön hazırlık değerlendirmesi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

-


DİĞER KAYNAKLAR

• Bechtel, R.B. & Arza C. (2002) Handbook of environmental psychology. J. Wiley & Sons: New York.
• Birkeland, J. (2000) Design for sustainability : a sourcebook of integrated, eco-logical solutions. Earthscan Publications Ltd.:London.
• Hamilton, D. K. & Watkins, D.H. (2009) Evidence-based design for multiple building types. Wiley: Hoboken.
• N.J. Harmon, S. K. & Kennon, K. E. (2008) The codes guidebook for interiors. John Wiley & Sons: Hoboken.
• NJ. Kellert, S. R. (2008) Biophilic design : the theory, science, and practice of bringing build. Wiley: Hoboken.
• N.J. Kopec, D. (2006) Environmental psychology for design. Fairchild: New York.
• Krygiel, E. et. al.(2008) Green BIM : successful sustainable design with building information
modelling.Wiley Technology Pub.: Indianapolis, IN.
• Louv, R. (2008) Last child in the woods : saving our children from nature-deficit disorder. Algonquin Books of Chapel Hill: Chapel Hill, NC.
• Lawrence D. F., et. al. (2003) Health and community design : the impact of the built environment on physical activity. Washington, DC : Island Press.
• Marcus, C. C. & Barnes, M. (1999) Healing gardens : therapeutic benefits and design recommendations. Wiley: New York .
• Sanoff, H. (2000) Community participation methods in design and planning.Wiley: New York.
• Thorpe, A. (2007) The designer's atlas of sustainability. Island Press: Washington, DC.
• Zeisel, J. (2006) Inquiry By Design (Revised edition). W.W. Norton & Company, New Websites:
1. American Disabilities Act (ADA) and American Bar Association (ABA) Accessibility Guidelines
Homepage. http://www.access-board.gov/ada-aba/
2. The American Institute of Architects Committe on the Environment.
http://www.aia.org/practicing/groups/kc/AIAS074686?dvid=&recspec=AIAS074686
3. The Center for Universal Design (NSCU) Homepage: Principle of Universal Design.
http://www.design.ncsu.edu/cud/about_ud/about_ud.htm
4. American Society of Interior Designers Homepage: Design Knowledge.
http://www.asid.org/designknowledge/


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Uygulama 10 5
Arazi Çalışması 2 -
Proje 3 15
Ödev 2 10
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 10 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 15
Final Sınavı 1 40
Total: 43 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14228
Uygulama10220
Arazi Çalışması2510
Proje326
Ödev224
Diğer Uygulamalara Hazırlık14342
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar155
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5