Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İnsan Davranışı ve Çevresel Tasarım | IAR 432 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Burcu Çiğdem YILMAZ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri İnsan Çevre Davranış literatürü ile tanıştırmak ve çevresel analiz yoluyla bu çevrenin insan davranışına etkilerini öğretmektir. Ders Çevresel Tasarımın Ana Konseptlerinin üzerine kurulu 3 modülden oluşmaktadır. Bunlar: Çevresel Davranış ve İyi Olma Hali (well-being), Katılımcı Tasarım ve Evrensel Tasarımdır. Her bir modül farklı bir analiz tekniği ile birleştirilerek, sınıf içi uygulama ve/veya geziler ile pekiştirilir. Öğrencilerin geliştirdikleri yetenek ve kazandıkları bilgiler çerçevesinde var olan çevreleri analiz etmeleri beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Ders çevreyi anlamak için çoklu ölçekli bir yaklaşım sergilemektedir. Ders Çevresel Tasarımın Ana Konseptlerinin üzerine kurulu 3 modülden oluşmaktadır. Bunlar: Çevresel Davranış ve İyi Olma Hali (well-being), Katılımcı Tasarım ve Evrensel Tasarımdır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Teorik ders, sunum, sınıf-içi çalışma, çalıştay, saha gezileri ve araştırmaları, vaka çalışmaları (takım halinde), proje sunumları |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Katılımcı Ders İzlencesi Tasarlama Çalıştayı. Sunum: Çevresel Tasarım Nedir? Çevresel Farkındalık. | Sınıfta olmak ve eğitim deneyimini sorgulayabilmek. Sınıf içi aktivite: Bilişsel Haritalama |
2 | Çevresel Tasarımı Anlayabilmek için Çoklu Ölçek Yaklaşımı & Çevresel Tasarımın Faydaları | Sunumlara bakmış olmak. Dış mekan aktivitesi: Kampüs çevresinde beraber yürüyüş. |
3 | Katılımcı Tasarım Yöntemlerine Giriş - I | Sınıf içi aktivite: Hedef Belirleme, Ortak Akıl oluşturma Çalıştayı – Stressiz Cibali Kampüsü Projesi Başlangıcı |
4 | Katılımcı Tasarım Yöntemleri -II | Sevilen Kampüs – Stressiz Kampüs Çalıştayı |
5 | Katılımcı Tasarım Yöntemlerine - III | Sevilen Kampüs – Stresssiz Kampüs Çalıştayı |
6 | Çevresel Analiz Teknikleri: Gözlem ve Davranış Haritalama | Dış mekan aktivitesi: Ortaköy Gözlemi |
7 | Küçük dış mekanlardaki hayat | Sınıf Aktivitesi: Ortaköy gözlemleri toplu haritalama ve tartışma |
8 | Gözlem Sunumları | Bütünleşik haritaların hazırlanması |
9 | Ara Sınav: Proje hazırlığı ve grup çalışması ve sunumu | Sınıfta beraber çalışma |
10 | Evrensel Tasarım ve Özel Kullanıcı Grupları için Tasarlamak | Engelsiz Kadir Has Üniversitesi Projesi |
11 | Evrensel Tasarım ve Özel Kullanıcı Grupları için Tasarlamak | Engelsiz Kadir Has Üniversitesi Projesi |
12 | Evrensel Tasarım ve Özel Kullanıcı Grupları için Tasarlamak | Engelsiz Kadir Has Üniversitesi Projesi |
13 | Final Projesi tanıtımı – soru & cevap ve ön hazırlık | Grup çalışması |
14 | SOS: Final Projesi ön hazırlık değerlendirmesi |
- |
• Bechtel, R.B. & Arza C. (2002) Handbook of environmental psychology. J. Wiley & Sons: New York. • Birkeland, J. (2000) Design for sustainability : a sourcebook of integrated, eco-logical solutions. Earthscan Publications Ltd.:London. • Hamilton, D. K. & Watkins, D.H. (2009) Evidence-based design for multiple building types. Wiley: Hoboken. • N.J. Harmon, S. K. & Kennon, K. E. (2008) The codes guidebook for interiors. John Wiley & Sons: Hoboken. • NJ. Kellert, S. R. (2008) Biophilic design : the theory, science, and practice of bringing build. Wiley: Hoboken. • N.J. Kopec, D. (2006) Environmental psychology for design. Fairchild: New York. • Krygiel, E. et. al.(2008) Green BIM : successful sustainable design with building information modelling.Wiley Technology Pub.: Indianapolis, IN. • Louv, R. (2008) Last child in the woods : saving our children from nature-deficit disorder. Algonquin Books of Chapel Hill: Chapel Hill, NC. • Lawrence D. F., et. al. (2003) Health and community design : the impact of the built environment on physical activity. Washington, DC : Island Press. • Marcus, C. C. & Barnes, M. (1999) Healing gardens : therapeutic benefits and design recommendations. Wiley: New York . • Sanoff, H. (2000) Community participation methods in design and planning.Wiley: New York. • Thorpe, A. (2007) The designer's atlas of sustainability. Island Press: Washington, DC. • Zeisel, J. (2006) Inquiry By Design (Revised edition). W.W. Norton & Company, New Websites: 1. American Disabilities Act (ADA) and American Bar Association (ABA) Accessibility Guidelines Homepage. http://www.access-board.gov/ada-aba/ 2. The American Institute of Architects Committe on the Environment. http://www.aia.org/practicing/groups/kc/AIAS074686?dvid=&recspec=AIAS074686 3. The Center for Universal Design (NSCU) Homepage: Principle of Universal Design. http://www.design.ncsu.edu/cud/about_ud/about_ud.htm 4. American Society of Interior Designers Homepage: Design Knowledge. http://www.asid.org/designknowledge/ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 5 |
Uygulama | 10 | 5 |
Arazi Çalışması | 2 | - |
Proje | 3 | 15 |
Ödev | 2 | 10 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 10 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 43 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 2 | 5 | 10 |
Proje | 3 | 2 | 6 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | ||||||||||
OC2 | ||||||||||
OC3 | ||||||||||
OC4 | ||||||||||
OC5 |