DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarım ve Sağlık IAR 441 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Burcu Çiğdem YILMAZ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Sağlık kavramına çağdaş yaklaşımları Tasarım alanları ile ilişkileri çerçevesinde tanıtmaktır. Ders kuramsal olarak ekolojik modeli izleyerek, karmaşık bir olgu olan Sağlık kavramını tasarımın farklı ölçeklerinde inceler.
Dersin İçeriği: Ders çerçevesinde sağlık kavramı ürün, mekan, bina ve kent ölçeğinde insan odaklı olarak tamamlanmış araştırma projeleri çerçevesinde ele alınmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sağlık ve tasarım arasındaki ilişkinin kuramsal boyutunu anlamak.
  • 2- Tasarımın mikro, mezo ve makro ölçekleri ile sağlık kavramı arasındaki ilişkileri disiplinlerarası ilişkileriyle anlayabilmek ve örneklendirebilmek.
  • 3- Tekli ya da çoklu vaka analizi yoluyla seçilen tasarım ölçeğinde bir mini-araştırma projesi tasarlayıp yürütebilmek.
  • 4- Saha çalışması yürüterek, anket, gözlem, açık uçlu görüşme gibi tekniklerle kullanıcı görüşlerini toplayarak değerlendirebilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, görsel sunumlar, tartışma, vaka çalışmaları (takım olarak), teknik geziler, proje sunumları.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Sağlık Kavramının Çağdaş Tanımının Gelişimi Gerekmemekte. 1
2 İyileştiren Çevreler: Sağlık ve Çevreyi Beraber Çalışmak için bir Kavramsal Çerçeve Önerisi Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 1,2
3 Kentten Ürüne: Tasarımın İyileştirici Gücü üzerine Literatür Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 1,2
4 Günlük Kentli Deneyimleri ile Sağlıklı Kenti Anlamak Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 1,2,3
5 Evrensel Tasarım Kavramı Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 1,2,3
6 Sağlıklı Evler: Mekan Aidiyetini Geliştirmek, Kalabalıklaşma ve Diğer Faktörler Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 2,3,4
7 Sağlık Yapıları ve Bakım Çevreleri ile İyileşme Arasındaki Bağlantıyı Anlamak Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 2,3,4
8 İşyeri Sağlığı (Office Space Film Gösterimi) Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 2,3,4
9 Sağlıklı Okul Çevreleri & Konu belirleme çalıştayı Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 2,3,4
10 Fiziksel Aktivite ve Sağlık & Tartışma Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 4,5
11 Sürdürülebilirlik ve Sağlık & Tartışma Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 4,5
12 Stres Yaratmayan Servis, Ürün ve Çevre Tasarımları & Tartışma Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 4,5
13 Çalıştay: Final Ödevi için Bilgi Paylaşım ve Değişimleri Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 4,5
14 Çalıştay: Final Ödevi için Bilgi Paylaşım ve Değişimleri Anlatılan ve anlatılacak konu ile ilgili araştırma ve derse katkı 4,5


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Antonovsky, A. Unraveling The Mystery of Health - How People Manage Stress and Stay Well, San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1987
Catharine Ward Thompson, and Penny Travlou. 2007. Open Space: People Space. London; New York: Taylor and Francis.

Dannenberg, Andrew L, Howard Frumkin, and Richard J Jackson. 2011. Making Healthy Places: Designing and Building for Health, Well-Being, and Sustainability. Washington; Covelo; London: Island Press.

Kellert, Stephen R, Judith Heerwagen, and Martin Mador. 2008. Biophilic Design: The Theory, Science, and Practice of Bringing Buildings to Life. Hoboken, N.J.: Wiley.


DİĞER KAYNAKLAR

Haftalık olarak KHAS Learn'den takip edilmelidir.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 2 20
Final Sınavı 1 40
Ara Sınavlar 1 30
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Arazi Çalışması188
Ödev2816
Diğer Uygulamalara Hazırlık2510
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14114
Ara Sınavlar188
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar11919
Proje Raporlarının Sunumu188
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4