DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarım Yöntemleri ve Pratikler IAR 442 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: solmazk
Dersin Amacı: Ders temel tasarım yöntemlerine, farklı tasarım felsefelerine, güncel tasarım pratiklerinde yenileşime ve tasarım medyasının kullanım olanaklarına odaklanır. Tasarımda yenilikçi ve yaratıcı düşünceye yönelik farkındalık oluşturmak ve tasarım stratejileri ve yaklaşımları hakkında pratik ve teorik bilgi vermek ana hedefidir. Ders tasarım araçları, tasarımda bilişsel süreçler ve tasarım yöntemlerinin farklı boyutlarını disiplinler arası bir örnekler üzerinden tartışır. Ders haftalık okumalar, vaka analizleri ve saha araştırması raporlarını kullanarak, tasarım araştırmaları hakkında giriş niteliğinde bilgi verir.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği tasarım yaklaşımlarını tarihi eşiklere vurgu yaparak aktarır. Tasarım süreçlerinin bilişsel ve görsel süreçlerini tartışır. Disiplinler arası bir ortamda tasarımcının davranışlarını çapraz sorguya alır. Tasarımcıların yapma, araç kullanma ve düşünme stratejilerini inceler. Bilgisayar destekli tasarım yaklaşımlarını ve paradigmalarını tanıtır. Öğrencilerinin tasarım ortamı, tasarım süreci ve tasarımcı hakkında farkındalık geliştirmesini sağlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tasarım ve tasarım yöntemleri hakkında temel bilgiye sahip olur.
  • 2- Disipline özel tasarım yaklaşımları hakkında eleştirel bakışa sahip olur.
  • 3- Analitik ve sezgisel tasarım süreçleri hakkında bilgiye ve saha araştırması yapma becerisine sahip olur.
  • 4- Tasarım ve yenileşim hakkında eleştirel bir bakışa sahip olur.
  • 5- Profesyonel tasarım ofislerinin tasarım süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Seminerler, sunumlar, öğrenci saha araştırması, saha raporu, araştırma makalesi, öğrenci sunumları ve final raporu. Tasarım süreci diyagramı.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse giriş/ Genel bakış
2 Seminer 1/ Kavramlar ve tanımlar Bayazit, N. (2004). Investigating design: A review of forty years of design research. Design issues, 20(1), 16-29.
3 Seminer 2/ Problem çözmek olarak tasarım Analitik tasarım modelleri Chapter 1 “What is Designing”, Jones, J. C. 1992. Design methods. 2nd ed. New York: Van Nostrand Reinhold.
4 Seminer 3/ Tasarımda reflektif düşünce Sezgisel tasarım modelleri ve yaklaşımları The Architectural Studio as an Exemplar of Education for Reflection-in-Action, Donald A. Schön, Journal of Architectural Education (1984), Vol. 38, No. 1. pp. 2-9.
5 Seminer 4/ Teknoloji Tasarım Medya Tasarım araçları, CAAD, BIM Lawson, B. (2006). How designers think: the design process demystified. Routledge.
6 Seminer 5/ Tasarım süreçlerini anlamak Analiz, Haritalama, Görselleştirme Chapter 3 “Route maps of the design process”, How Designers Think, Lawson, B. R. 2006. How designers think. 4th ed. Oxford: Architectural Press.
7 Vize: Seçilmiş vaka analizi için kısa rapor
8 Film: Objectified by Gary Huswitt
9 Film: Everything is a remix
10 Sahada vaka analizi Stüdyo atölye
11 Seminer 6/ Tasarım sürecine genel bakış Analiz, Haritalama, Görselleştirme The Impact of Information Technology on Architectural Education in the 21st Century, Kalay, Y.E. 2008 Conference on Critical Digital: What Matters(s)?, Harvard University GSD, Cambridge (USA), pp. 3-6
12 Sahada vaka analizi Stüdyo atölye
13 Sunumlar 1
14 Sunumlar 2


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Akin, Ö. 1986. Psychology of architectural design. London: Pion Ltd.
Alexander, C., S. Ishikawa, and M. Silverstein. 1977. A pattern language: Towns, buildings, construction. New York: Oxford University Press.
Cohn J., Jersey B. 2011. Eames: The Architect & The Painter, Quest Productions
Cross, N. 2006. Designerly Ways of Knowing. London: Springer.
Cross, N. 2008. Engineering Design Methods: Strategies for Product Design 4th ed. Wiley
Cross, N. 2011. Design Thinking: Understanding How Designers Think and Work. Berg Publishers.
Greene, J. 2010. Design Is How It Works: How the Smartest Companies Turn Products into Icons, Portfolio Hardcover.
Jones, J. C. 1992. Design methods. 2nd ed. New York: Van Nostrand Reinhold.
Kalay, Y. E. 2004. Architecture's new media: Principles, theories, and methods of computer-aided design. Cambridge, MA: MIT Press.
Kieran, S., and J. Timberlake. 2004. Refabricating architecture: How manufacturing methodologies are poised to transform building construction. New York: McGraw-Hill.
Lawson, B. R. 2004. What Designers Know ? Oxford: Architectural Press.
Lawson, B. R. 2006. How designers think. 4th ed. Oxford: Architectural Press.
Neumeier, M. 2008. The Designful Company: How to build a culture of nonstop innovation, Peachpit Press, San Francisco, CA.
Rittel, H. W. J., and M. M. Webber. 1973. Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sciences 4:155-169.
Schön, D. 1987. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.
Simon, H. 1969. The Sciences of the Artificial. Cambridge: MIT Press.
von Stamm, B. 2008. Managing Innovation, Design and Creativity, Wiley, CA.


DİĞER KAYNAKLAR

Huswitt, G. 2009. Objectified, Plexi Productions
Huswitt, G. 2011. Urbanized, Plexi Productions


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Sunum/Jüri 1 40
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Final Sınavı 1 30
Total: 3 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık12020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14343
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5