DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarım Düşüncesi: Eskiz ve Konsept IND 106 Bahar 01+04+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Endüstriyel Tasarım
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersi Veren(ler): Nihal EMSAL NARTER
Dersin Amacı: Bu ders; öğrencilere ürün tasarım sürecinde ihtiyaç duyulan elle eskiz çizimi yöntemlerini öğreterek tasarım form ve biçim alternatifleri ile kavramsal tasarım fikirler oluşturabilmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, serbest elle form ve biçim araştırmaları eskiz yapım yöntem ve teknikleri ile aktarılırken; temel perspektif bilgisi, proporsiyon, çizgi kalınlığı, marker teknikleri, renk, doku, malzeme gibi bilgilerden yararlanılmaktadır. Bunun yanında moodboard, brainstorming, mindmap ve storyboard gibi tasarım araştırma yöntemleri de aktarılmaktadır. Tasarım sunum yöntemleri kapsamında sayısal ortamda pafta oluşturma ve pafta düzenine (layout) ilişkin bilgiler aktarılmaktadır. Ders sürecinde yapılan tüm çalışmalar, tasarım belgelendirilmesinde kullanılan eskiz defteri (sketchbook) içerisinde toplanacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Serbest elle perspektif çizim yöntem ve tekniklerine hakim olur
  • 2- Ürün görselleştirme uygulamalarında ışık, gölge, renk, doku ve malzeme aktarımlarını yapabilir düzeye gelir,
  • 3- Kavramsal tasarım fikirleri oluşturma yöntemlerine hakim olur
  • 4- Tasarım sunum yöntemlerini uygulayabilir hale gelirler
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri • Görsel destekli sunumlar • Video gösterimi • Sınıf içi uygulama, ödev ve değerlendirme • Yapılan uygulamalar üzerinde birebir müzakere ve yorum • Dersi alan her öğrenci dönem sonunda, tüm dönem boyunca yaptığı eskiz ve projelerini düzenleyerek bir Sketchbook hazırlamakla yükümlüdür.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Rezzan: Ders tanıtımı, müfredat, değerlendirme kriterlerinden bahsetme, buzları kırma: Logo oyunu Nihal: Serbest elle çizime giriş: Serbest el çizimi nedir? Perspektif çizim nedir? Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
2 Rezzan: Beyin fırtınası, kağıt katlama, katlanmış kağıt geometrisinden biçimler oluşturma. Nihal: İki noktalı perspektif kuralına göre daire ve silindir çizimi. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
3 Rezzan: Biçim araştırması, form bulma: bir el aleti seçimi: mutfak aleti, blender, çaydanlık vs. Nihal: Temel geometrilerin kombinasyonu ile yeni biçimler oluşturma. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
4 Rezzan: Doku, desen, malzeme, renk ve koku gibi kavramların üzerinde konuşulması. Nihal: Gri tonlu marker kalemler ile ışık ve gölgelendirme yöntemlerine giriş. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
5 Rezzan: Doğadan ilham alan kavramsal tasarım yaklaşımları, biyomimikrinin, doğa formlarının ve desenlerin araştırılması. Nihal: Metal ve transparan malzeme dokularının marker kalemler ile görselleştirilmesi. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
6 Rezzan: CMYK, RGB Renk teorisi: telif hakkı, psikolojik etkiler ve boşluk gibi konular hakkında konuşma. Markaların kurumsal renk analizini ve Marka kimliğini Mobilya örneği üzerinden araştırma. Nihal: Parlak, mat ve yarı parlak malzeme dokusunun marker kalemler ile görselleştirilmesi. (uygulama) Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
7 Rezzan: Farklı malzeme ve dokular araştırma ve projelendirme Nihal: Ahşap malzeme dokusunun ürün üzerinde marker kalem ile görselleştirilmesi, patlatılmış perspektif çizim yönteminin uygulanması. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
8 Rezzan: Yapılan çalışmaların tasarım kritiğinin yapılması ve geri bildirimlerin alınması. Nihal: Farklı malzeme ve dokuların marker kalem ile görselleştirilmesi. (uygulanması) Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
9 Rezzan: Çikolata ve şekerleme projesine giriş yapma: Lezzet kavramı hakkında konuşma. Nihal: Photoshop Programı ile sunum tekniklerinin aktarılması. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
10 Rezzan: Çikolata projesinin kritiğinin yapılması. Nihal: Photoshop ile sunum tekniklerine devam. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
11 Rezzan: Çalışmaların nasıl fotoğraflanması gerektiği ve foroğrafların düzenlenemesi: RAW formatı, Işık ayarları (gün ışığı ve yapay) Nihal: Organik formlar, ürün detayları ve karmaşık biçimlerin çizim ve görselleştirme yöntemlerinin uygulanması. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
12 Rezzan: Bir müşteriye yeni proje sunumu yapmanın yöntem ve teknikleri: Kullanıcı profili oluşturma, anket örnekleri uygulaması Nihal: Kullanıcı senaryosu hazırlama yöntemleri: storyboards. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
13 Rezzan: Mood Board ve zihin haritası oluşturma yöntemlerini kullanarak yeni proje fikri yaratma.(Oyuncak projesi örneği) Nihal: Proje sunum yöntemleri Patlamış perspektif çizim yönteminin uygulanması. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama
14 Rezzan: Oyuncak projesinin sunumunun yapılması. Nihal: Patlamış perspektif çizim yönteminin uygulanması. Sunum ve sınıf içi - sınıf dışı gözleme dayalı uygulama


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

- Öğretim üyesinin hazırladığı yazılı ve görsel içerikli ders notları
- Yerli-yabancı tüm tasarım dergileri ve endüstriyel tasarım konusunda (tasarım yöntemleri, tasarım uygulamaları ve çizim teknikleri ile ilgili yenilikleri içeren) tüm yayınlar önerilir.


DİĞER KAYNAKLAR

• Sketching: Drawing Techniques for Product Designers, by Koos Eissen, Roselien Steur
• Sketching: Product Design Presentation, by Koos Eissen
• Design Sketching, by Eric Olofsson, Klara Sjölen
• Bio Design Nature, Science, Creativity, William Myers (author), Revised and expanded edition, Paperback (09 May 2019)
• Paul Jackson- Folding techniques for designers from sheet to form
• Why Materials Matter, Seetal Solanki, Prestel, 2018
• Doğanın Keşfi: Alexander von Humboldt’un Yeni Dünyası, Andrea Wulf, 2017
• Ayakkabı Gurusu, Phil Knight, 2017


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 14 60
Final Sınavı 1 30
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati15575
Uygulama14114
Ödev21242
Diğer Uygulamalara Hazırlık313
Final Sınavı122
Toplam İş Yükü (saat):136


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4