Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel Tasarım Tarihi | IND 212 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Endüstriyel Tasarım |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilere endüstriyel tasarımın bir meslek olarak ortaya çıkışına yol açan tarihsel koşullara dair bir içgörü kazandırmaktır. Ayrıca endüstriyel tasarımın modern toplumlarda, ekonomide ve bireylerin yaşamlarında oynadığı rolleri tanımlamak amacıyla üretilmiş başlıca düşünce, kuram ve savları öğrencilere tanıtmak da amaçlanmaktadır. Bir diğer hedef ise öğrencilerin, tarih boyunca tasarımın farklı alanların kesişim noktasında cereyan eden bir etkinlik olduğuna dair geniş bir vizyon geliştirmelerini sağlamaktır: sanat, zanaat ve endüstri, yaratıcılık ve ticari kazanç, tarz ve işlevsel fayda, maddi nesneler ve insan arzuları, ideoloji ve ütopya, üretim ve tüketim... Son olarak, öğrencilere verili bir tasarım ürününü inceleyerek, onu ortaya çıktığı, kullanıldığı ve değer biçildiği tarihsel bağlama oturtabilmek için gereken tümevarımsal uslamlama becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders, endüstriyel tasarım olgusunu ve ürünlerini modernite tarihi içindeki şu tema ve bağlamlar açısından incelemektedir: geleneksel zanaat üretimi, uygulamalı ve sınai sanatlar, burjuvazinin yükselişi, sanayi devrimi, makinalaşma, pazarların büyümesi, neo-klasik tarz, süsleme ve bezeme, büyük ölçekli ticari üretim, `Arts and Crafts? hareketi, estetik reform, 1851 Büyük Sergisi, sanayi karşıtı öğretiler, endüstrileşme, Amerikan tarzı üretim, seri ve kitlesel üretim, standartlaşma, değiştirilebilir parça imalatı, faydacılık, ürün çeşitlenmesi, makina estetiği, `Good Form?, bilimsel yönetim, Taylorizm, rasyonelleştirme, Fordizm, modernizm, futurizm, pürizm, konstrüktivizm, `Art Nouveau?, `Deutsche Werkbund?, tip biçimler, kübizm, hazır-yapıt, `De Stijl?, `Bauhaus?, akışkan form, kurumsal kimlik ve imaj, markalaşma, ev, elektrik, işgücünden kazanım, tüketim, tarz, bireysel tercih, yaşam tarzı, statü, tüketimcilik, pop, anti-tasarım, ihtiyaç için tasarım, vb. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı ve görsel destekli sunumlar.Okumalar: Öğrenciler her haftanın işlenecek konular için belirlenmiş metinleri önceden okuyarak derse gelmeli, sınıf-içi tartışmalara ve konuyla ilgili eleştirel sorgulamalara hazırlıklı olmalıdır.Müze ziyaretleri (Rahmi Koç Müzesi, İstanbul deniz müzesi, PTT Müzesi vd.)Yazılı ödev: Öğrencilerden, yaşayan bir tasarım tarihi müzesinde yer alabilecek ürünler bulmaları ve bir araya getirmeleri istenmektedir. Görsel olarak belgeledikleri her ürün hakkında bir açıklama yazmaları ve burada o ürünün neden tasarım tarihi açısından önem taşıdığını, hangi düşünce ve değerleri bünyesinde barındırdığını ya da temsil ettiğini anlatmaları beklenmektedir.Öğrenci sunumları: Dönem başında her öğrenciye tasarım tarihinden seçilmiş bir konu veya tema verilmektedir. Öğrenciler, kendilerine verilen bu konular hakkında araştırma yapar ve bulgularını sınıfta sunar. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Ders planının incelenmesi. |
2 | Tasarımı Tanımlamak: Tasarım etkinliğinin tarihi olarak değişen anlamları / Tasarımcıların değişen kimlikleri. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. |
3 | Zanaattan Tasarıma: Uygulamalı ve sınai sanatlar / İlk endüstriyel tasarımcılar. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. |
4 | Tasarım ve Sanayileşme: Makinalaşma / Amerikan sistemi / Kitlesel seri üretim / Standartlaşma / Rasyonelleştirme. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. |
5 | Tasarım ve Modernizm 1: Erken 20. Yüzyılda tasarım kuramları / Sanat ve endüstri / Güzellik ve makina estetiği / `Good Form?. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. |
6 | Müze ziyareti | - |
7 | Tasarım ve Modernizm 2: Modernleşme hareketi ve Bauhaus / Sunum konularının seçimi ve dağıtımı. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. |
8 | Endüstriyel Tasarımın bir Meslek Olarak Ortaya Çıkışı: Endüstriyel tasarımcının doğuşu / Ticaret, tüketim ve tasarım / Streamline akımı. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. Yazılı ödevin ilk aşaması olarak seçilmiş ürünlerin sınıfa getirilmesi. |
9 | Tasarım ve Kurum Kimliği: Tasarım ve şirketler / Tasarım yönetimi ve markalaşma. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. Yazılı ev ödevinin hazırlanması. |
10 | Ev ve Tasarım: Elektriğin evlere gelişi / İnovasyon / İşgücünden kazanım / Ev yaşamı | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. Yazılı ödevin teslimi. |
11 | Müze ziyareti | - |
12 | Tasarım ve Tüketim: Bireysel seçim / Yaşam tarzı / Statü / Tüketimcilik / Pop. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. |
13 | Tasarım ve Sosyal Sorumluluk: Tasarım ve politika / Anti-tasarım / İhtiyaç için tasarım. | Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. |
14 | Sunumlar | Verilmiş konu ile ilgili bir rapor ve sunum hazırlanması. |
Ders makale kitabı. |
Forty, Adrian. Objects of Desire: Design and Society Since 1750. London: Thames and Hudson, 1992. Gorman, Carma (ed). Industrial Design Reader. NewYork: Allworth Press, 2003. Heskett, John. Industrial Design. London: Thames and Hudson, 1987. Kurtgözü, Aren Emre. ?From Function to Emotion: A Critical Essay on the History of Design Arguments.? The Design Journal. 6.2 (2003): 49-59. Lambert, Susan. Design in the 20th Century: Form Follows Function? London: Victoria & Albert Museum, 1993. Lees-Maffei, Grace and Rebecca Houze (eds). The Design History Reader. Oxford: Berg, 2010. Sparke, Penny. An Introduction to Design and Culture in the Twentieth Century. London: Routledge, 1994. Walker, John A. Design History and the History of Design. London: Pluto Press, 1989. Woodham, Jonathan W. Twentieth-Century Design. Oxford: Oxford University Press, 1997. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 10 |
Ödev | 1 | 15 |
Sunum/Jüri | 1 | 15 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 5 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 12 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat): | 122 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | |||||||||||
OC2 | |||||||||||
OC3 | |||||||||||
OC4 | |||||||||||
OC5 | |||||||||||
OC6 | |||||||||||
OC7 |