DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Çağdaş Tasarımda Kavramsal Yaklaşımlar IND 303 Güz 02+02+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Endüstriyel Tasarım
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar YOK
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: 1. Öğrencinin modern toplumda tasarımı şekillendiren güncel meseleler hakkında fikir sahibi olmasını sağlamak
2. Tasarımın küreselleşmenin etkisiyle sosyal, ekonomik, politik ve etik bağlamlardaki işleyiş biçimlerini anlamak ve tartışmaya açmak
3. Tasarımcıların mesleki pratiklerini yürütürken aynı zamanda eleştirel ve uzlaştırıcı kimliklerini ön plana çıkarmak
4. Öğrencilerin güncel yaşamı tasarımcı gözüyle yorumlamalarına yardımcı olacak kavramsal alt yapıyı sağlamak, düşünce biçimlerini, disipliner yaklaşımları tanımlamak
Dersin İçeriği: Ders 21.yy tasarımının kavramsal, mesleki ve kültürel evrimini şekillendiren güncel meselelere odaklanmakta, tasarımın güncel yaşamı hangi düşünce biçimleriyle eleştirebileceğini, değiştirebileceğini ve yansıtabileceğini tartışmaktadır. Ekolojik, kültürel, sosyal ve etik kaygıların ışığında tasarım pratiğinin günlük hayatın ve küresel ilişkilerin işleyiş biçimlerine karşı geliştirdiği duyarlılıklar, araştırmalar, okumalar ve sunumlarla irdelemektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tasarım ve zanaat ilişkisinin farklı boyutları ve tasarım süreçlerine yansıma biçimleri
  • 2- Kültürün bir yansıması ve eleştirisi olarak tasarım pratiğinin algılanış ve uygulanış biçimleri
  • 3- Tasarımın çağdaş yaşamı değiştirme, yönlendirme ve geliştirme potansiyelleri
  • 4- Tasarımın küreselleşmenin dinamiklerine karşı geliştirdiği ekolojik, etik, sosyal ve ekonomik yaklaşımlar
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Haftalık ödevler verilen okumaların yorumlanması ve çağdaş örneklerin toplanmasını amaçlar. Ayrıca öğrenciler ikili ve üçlü gruplara ayrılarak her hafta okumalarla ilgili sunum yapacak ve ders içi tartışmaları yöneteceklerdir. - Sınıf içi tartışmalar ve Soru & Cevap oturumları. - Yazılı ödev. - Ara-Sınav ve Final Sınavı


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Praxis olarak tasarım ve kültür
2 Kültürün tasarımdaki yansımaları: Post-milliyetçilik, geçiciliğin estetiği, cosmopolitanism (Anthony Appiah), ideoscapes, mediascapes, ethnoscapes, financescapes, technoscapes (Arjun Appadurai)
3 Tasarım ve küreselleşme: Küreselleşmenin dinamikleri, post-endüstriyel üretim ve sonuçları
4 Tasarımın potansiyelleri (Clive Dilnot)
5 Kültürel bir seyyah olarak tasarımcı
6 Küresel tasarım ve yerellik
7 Yarıyıl sınavı
8 Gerçek dünyada tasarım ve etik: Şeffaflık ve güç üzerine tartışmalar
9 Tasarım ve zanaat: Deneysel üretim (Droog Design, Front design)
10 Etkileşimi tasarlamak: IDEO ve etnografik araştırmalar
11 Sürdürülebilirlik ve tasarım: Sürdürülebilir tasarım için senaryolar, ürün ve hizmet sistemleri
12 Eleştirel tasarım: Ana akımın dışında var olma yöntemleri
13 Açık-kaynak tasarım modelleri
14 Tasarım ve çağdaş sanatın 21. Yüzyıldaki etkileşimi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Dersin öğretim üyesi tarafından hazırlanacak bir makale kitabı.


DİĞER KAYNAKLAR

Bauman, Zgymunt. Culture as Praxis. London: Routledge, 1973
Appadurai, Arjun. Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Public Worlds, Vol. 1, Minneapolis: University of Minneapolis Press, 1996.
Hunt, Jamer, “Just Re-do It: Tactical Formlessness and Everyday Consumption,” in Blauvelt, Andrew, ed. Strangely Familiar: Design and Everyday Life. Minneapolis: Walker Art Center, 2003.
“Designer as Author” in Dunne, Anthony and Raby, Fiona. Design Noir: The Secretive Life of Electronic Objects. London: August/Birkhauser, 2001.
Bauman, Zygmunt, “In the beginning was design or the waste of order-building,” in Bauman, Zygmunt, Wasted Lives: Modernity and its Outcasts, Cambridge: Polity Press, 2004
Dilnot, Clive. “Ethics? Design?” from Tigerman, Stanley, ed. The Archeworks Papers, Vol. 1, Number 2, Chicago: Archeworks, 2005
Sennett, Richard. The Craftsman. Yale University Press, 2008.
Donahue, Sean.“Enabling Design” in Laurel, Brenda, ed. Design Research: Methods and Perspectives. Cambridge, Mass: MIT Press, 2003.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Ödev 4 10
Sunum/Jüri 1 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar - 20
Final Sınavı 1 50
Total: 7 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev428
Sunum/Jüriye Hazırlık144
Derse Özgü Staj6318
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):102


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4