DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarım Yönetimine Giriş IND 341 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Endüstriyel Tasarım
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Ürün tasarımı, 20.yy.da, küreselleşmeye paralel, rekabet edebilirlik faktörü olarak önem kazanmış ve stratejik kaynak olarak konumlanmıştır. Tasarım, rekabet edebilirlik kapsamında ürün farklılaşması sürecinin önemli bir aşamasıdır. Dersin amacı, öğrencilerin tasarımın içinde yer aldığı geniş bir açıdan: pazar, tüketim, işletme içi karar mekanizmaları, kurumsal vizyon gibi ölçeklerde, tasarımın işlevinin ve süreçlere katkısının kavranmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği, tasarımın kendi ölçeğinin ötesinde bütün bir ekonomik sistemin parçası olarak, girişimcilik, pazarlama, lojistik, markalaşma açılarından ürün geliştirme süreçlerini aktarmak üzere yapılandırılmıştır. Ders, bir taraftan tasarımın multidisipliner yapısını iş dünyasına katkılarıyla konumlandırırken, diğer taraftan da tasarımın içinde yer aldığı geniş bir açıda; inovasyon, markalaşma, yaratıcı kültür, tasarım düşüncesi, tüketim, işletme içi karar mekanizmaları, kurumsal vizyon gibi çeşitli konular üzerinden tasarımın kurumsal işlevinin yenilikçi süreçlere katkısının analizine odaklanır. Dersin içeriği 21. yy.’da tasarım yönetimi çalışma alanının teorik altyapısını okumalarla konumlandırarak ulusal ve uluslararası vaka çalışmaları üzerinden tasarımın holistik yapısının izlendiği tasarım yönetimi araştırma projeleri için temel oluşturmayı hedefler. Bu dersi alan öğrencilerin teorik bilginin yanı sıra, farklı endüstrilerden örnek vakalarla tasarımın yönetim boyutundaki olanakları izlemeleri hedeflenmektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- 1. Tasarım eyleminin ve sürecinin işletme içi ürün geliştirme süreçleriyle olan ilişkisinin kavrar, tasarım karar mekanizmalarına dair bilgi sahibi olur.
  • 2- 2. Ürün tasarımı, markalaşma ve ürün kimliği-kurumsal kimlik ilişkileri konularına hakim olur.
  • 3- 3. Yeni ürün geliştirme süreçlerinde tasarım girdilerini değerlendirebilir, stratejik karar geliştirebilir.
  • 4- 4. Yerel ve küresel tüketim dinamiklerine hakim olur ve tasarım beklentilerini proje yönetim süreçleriyle ilişkilendirme becerisine sahip olur.
  • 5- 5. İşletmeler üzerinden tasarım odaklı stratejileri analiz edebilir, yenilikçi stratejiler geliştirir.
  • 6- 6. İş planı tasarlar ve süreci yönetir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel destekli sunumlar Film gösterimi Okumalar Yerinde gözlem ve izlenim değerlendirme föyleri Alandan davetli konuşmacılar (en fazla 3) Yazılı materyalin açık olduğu bir arasınav Yıl sonunda tasarım odaklı bir kurumsal markanın tasarım yöntem süreçlerinin izlendiği final sunumu ve araştırma ödevi Öğrencilere bir sonraki haftanın konusuyla ilgili okuma ve/veya gezi-gözlem ödevi verilir. Derse okumaları yapmış olarak gelmeleri, sınıf içinde yapılan sunumlar sonrasında tartışmaya hazırlıklı olmaları beklenir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse giriş, dersin amacının ve tanımının aktarılması. Beklentiler, öneriler
2 ‘Tasarım yönetimi’ tanımının tarihsel evrimi Film Gösterimi : ‘Objectified’ Okuma: DMI: 18 Views on the Definition of Design Management. Design Management Review, Vol. 9, No. 3, p. 14-19, 1998
3 Rekabet faktörü olarak tasarım olgusu ve farklı endüstriler için işlevi Tasarım galerisine ziyaret (Haaz): İzlenimlerin sınıf içinde tartışılması
4 Ürün geliştirme süreci ve tasarım yönetim sistemleri: BS 700 Markalaşmış kurumsal bir tasarım mağazasına ziyaret (İKSV Design, Habitat, Mozaik): İzlenimlerin sınıf içinde tartışılması.
5 Tüketici analiz yöntemleri: SES profillerini okumak Mono-brand mağaza ziyareti (Swatch, Samsonite): İzlenimlerin sınıf içinde tartışılması.
6 Proje yönetimi #1 : Müşteri Biref’i, tasarım brief’i-yaratıcı brief oluşturma Final sınavı için istenen araştırma ödevinin konu, kapsam, içerik ve yazım formatının duyurulması.
7 Yarı-yıl sınavı
8 Proje yönetimi #2 : proje planı, proje aşamaları, Zaman çizelgeleri ve teslim tarihleri oluşturma Sınıf içi egzersiz: Öğrencinin kendi geçmiş dönem projelerinden birini proje yönetim süreçlerine göre yeniden planlaması.
9 Tasarımda süreklilik kavramı
10 Tasarım Odaklı İnovasyon kavramı- Design Driven Innovation
11 Design Thinking kavramı Reading: Brown, Tim, 2008. Design Thinking, Harvard Business Review 85-92
12 Tasarımı yönetmek: Örnek Olay #1 Italian Furniture Industry and the Kartell Case Study
13 Tasarımı yönetmek: Örnek Olay #2 IKEA: A Cultural Incubator
14 Tasarımı yönetmek: Örnek Olay #3 Thea by Viko


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Best, Kathryn. 2006. Design Management: Managing Design, Strategy, Process and Implementation. AVA Academia, Switzerland.
Jerrard, Robert and Hands, David (Eds.) 2007. Design management: exploring fieldwork and applications.
New York, NY: Routledge.


DİĞER KAYNAKLAR

Borja de Mozota, Brigitte. 2003. Design management: using design to built brand value and corporate innovation. New York, NY: Allworth Press: Design Management Institute.
Borja de Mozota, Brigitte. 2005. Tasarım Yönetimi. MediaCat Kitapları, İstanbul.
DMI: 18 Views on the Definition of Design Management. Design Management Review, Vol. 9, No. 3, p. 14-19, 1998
Er, Alpay, Er Özlem. 2010. Tasarım Yönetimi: Kapsam ve Uygulama. TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi, İstanbul
Lippincott, Gorodon J. 1948. Design for Business. http://www.archive.org/details/designforbusines00lipprich
Sebastian, Rizal. 2005. The Interface between Design and Management. Design Issues: Volume 21, Number 1 Winter 2005
Brown, Tim, 2008. Design Thinking, Harvard Business Review 85-92, www.hbr.org
Design Management Institute www.dmi.org
Design Management Review http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1948-7169


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 5
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 5 5
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 40
Final Sınavı 1 50
Total: 8 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev5315
Diğer Uygulamalara Hazırlık188
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler10220
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12020
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5                      
OC6