DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarım Politikaları IND 381 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Endüstriyel Tasarım
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Dersin amacı tasarım kararlarının politik, sosyal ve kültürel değerlerle nasıl bütünleştiğini keşfetmek. Öğrenciler mevcut ürün ve sistemleri eleştirel bir şekilde incelemeyi, bunların çeşitli topluluklar üzerindeki etkilerini nasıl güçlendirdiğini analiz etmeyi veya değerlendirmeyi öğrenirler. Ders, tasarımcıların etik sorumluluklarını vurgulayarak öğrencileri çalışmalarında erişilebilirlik, kapsayıcılık, sürdürülebilirlik ve sosyal adalet konularını ele almaya teşvik eder. Öğrenciler, vaka çalışmaları, teorik çerçeveler ve projeler aracılığıyla tasarımın sosyal değişim için bir araç olarak nasıl kullanılabileceğini araştırır, katılımcı tasarım metodolojilerini keşfederler. Ders, gelecekteki endüstriyel tasarımcıların salt estetik veya işlevsel bir yaklaşımın ötesine geçmelerini, tasarımın politik etkilerine dair eleştirel bir farkındalık geliştirmelerini ve daha eşitlikçi ve adil bir topluma katkıda bulunan ürünler ve sistemler yaratmaları için onları donatmalarını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Tasarımın politikaları, tasarım seçimlerinin dünyamızı nasıl şekillendirdiğini ve güç dinamiklerini nasıl yansıttığını inceler. Ders, tasarım ve politikanın temellerini oluşturarak, tarafsızlık mitini çürüterek ve tasarım ile politik hareketler arasındaki tarihi ilişkiyi keşfederek başlar. Öğrenciler etik konuları analiz eder ve tasarımcının toplumdaki rolünü düşünür. Ders, evrensel tasarım ilkelerini ve katılımcı tasarım metodolojilerini kapsayan kapsayıcılık ve erişilebilirlik için tasarıma odaklanır. Ders tasarım, teknoloji ve güç arasındaki karmaşık ilişkiyi inceler. Öğrenciler tasarımın toplum temelli projeler için nasıl kullanılabileceğini keşfeder. Ders boyunca, vaka çalışmaları, okumalar, tartışmalar ve tasarım projeleri öğrencilere tasarımın politik etkileri hakkında kapsamlı bir anlayış sağlayacak, eleştirel ve sorumlu tasarımcılar olmaları için güçlendirecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tasarım seçimlerini değerlendirmek, bunların içsel politik, sosyal ve kültürel etkilerini tanımak
  • 2- Tasarımdaki etik ikilemleri belirlemek ve yönetmek,
  • 3- Ürün, hizmet ve sistemler yaratmak için evrensel tasarım ilkelerini ve tasarım metodolojilerini uygulamak
  • 4- Teknolojinin sosyal ve politik etkilerini analiz etmek
  • 5- Tasarımdan olumlu değişimi teşvik etmek ve daha etkin sonuçlara katkıda bulunmak için bir araç olarak yararlanmak.
  • 6- Tasarım kararlarını politik ve etik boyutu göz önünde bulundurarak değerlendirmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Vaka Çalışmaları, Grup Tartışmaları, Araştırma Raporları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Tasarım Politikaların Giriş Ders giriş, syllabus inceleme, ve gereksinimler
2 Güç, tasarım ve Uygulama Okuma: Güç ve Tasaım (e.g., Foucault, Winner).
3 Tarihsel Bağlam: Tasarım ve Politik Hareketler Tartışma: Tarihse Bağlamın Etkileri
4 Tasarımda Etik Sorunlar Okuma: Tasarım etiği ve profesyonel sorumluluk
5 Sosyal Fayda İçin Tasarım Misafir Uzman
6 Evrensel Tasarım ve Erişilebilirlik Makale Okuma
7 Bütüncül Tasaarım Katılımcı Tasarım Metodolojileri,
8 Ara Dönem Sınavı
9 Tasarım, Teknoloji, Güç Teknoloji ve Sosyal Etkiler
10 Veri Politikaları Vaka Çalışmaları
11 Aktivisim aracı olarak Tasarım Vaka Çalışmaları
12 Südürlebilirlik için Tasarım Maklae
13 Toplum Odaklı Tasarım Projeleri Tartışma
14 Tasarım Politikalarının Geleceği


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Victor Papanek, Design for the Real World: Human Ecology and Social Change (New York: Pantheon Books, 1971).
Donald A. Norman, The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition (New York: Basic Books, 2013).
Ezio Manzini, The Design of Everyday Life (London: MIT Press, 2015)
Michel Foucault, Discipline and Punish: The Birth of the Prison (New York: Vintage, 1995)
Langdon Winner, "Do Artifacts Have Politics?" in The Whale and the Reactor: A Search for Limits in an Age of High Technology
Donna Haraway, "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century (New York: Routledge, 1991), pp. 149-181.


DİĞER KAYNAKLAR

Objectified (Gary Hustwit): Examines the world of industrial design.
Helvetica (Gary Hustwit): Explores the story of the Helvetica typeface and its cultural significance.
Urbanized (Gary Hustwit): Looks at the design of cities and urban life.
The Social Dilemma: Explores the social and political implications of social media.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Uygulama 3 10
Proje 1 10
Sunum/Jüri 1 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 30
Total: 8 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama31030
Proje12020
Sunum/Jüriye Hazırlık11010
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11212
Final Sınavı11515
Toplam İş Yükü (saat):129


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5                    
OC6