Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Tasarım Politikaları | IND 381 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Endüstriyel Tasarım |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Dersin amacı tasarım kararlarının politik, sosyal ve kültürel değerlerle nasıl bütünleştiğini keşfetmek. Öğrenciler mevcut ürün ve sistemleri eleştirel bir şekilde incelemeyi, bunların çeşitli topluluklar üzerindeki etkilerini nasıl güçlendirdiğini analiz etmeyi veya değerlendirmeyi öğrenirler. Ders, tasarımcıların etik sorumluluklarını vurgulayarak öğrencileri çalışmalarında erişilebilirlik, kapsayıcılık, sürdürülebilirlik ve sosyal adalet konularını ele almaya teşvik eder. Öğrenciler, vaka çalışmaları, teorik çerçeveler ve projeler aracılığıyla tasarımın sosyal değişim için bir araç olarak nasıl kullanılabileceğini araştırır, katılımcı tasarım metodolojilerini keşfederler. Ders, gelecekteki endüstriyel tasarımcıların salt estetik veya işlevsel bir yaklaşımın ötesine geçmelerini, tasarımın politik etkilerine dair eleştirel bir farkındalık geliştirmelerini ve daha eşitlikçi ve adil bir topluma katkıda bulunan ürünler ve sistemler yaratmaları için onları donatmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Tasarımın politikaları, tasarım seçimlerinin dünyamızı nasıl şekillendirdiğini ve güç dinamiklerini nasıl yansıttığını inceler. Ders, tasarım ve politikanın temellerini oluşturarak, tarafsızlık mitini çürüterek ve tasarım ile politik hareketler arasındaki tarihi ilişkiyi keşfederek başlar. Öğrenciler etik konuları analiz eder ve tasarımcının toplumdaki rolünü düşünür. Ders, evrensel tasarım ilkelerini ve katılımcı tasarım metodolojilerini kapsayan kapsayıcılık ve erişilebilirlik için tasarıma odaklanır. Ders tasarım, teknoloji ve güç arasındaki karmaşık ilişkiyi inceler. Öğrenciler tasarımın toplum temelli projeler için nasıl kullanılabileceğini keşfeder. Ders boyunca, vaka çalışmaları, okumalar, tartışmalar ve tasarım projeleri öğrencilere tasarımın politik etkileri hakkında kapsamlı bir anlayış sağlayacak, eleştirel ve sorumlu tasarımcılar olmaları için güçlendirecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Vaka Çalışmaları, Grup Tartışmaları, Araştırma Raporları |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasarım Politikaların Giriş | Ders giriş, syllabus inceleme, ve gereksinimler |
2 | Güç, tasarım ve Uygulama | Okuma: Güç ve Tasaım (e.g., Foucault, Winner). |
3 | Tarihsel Bağlam: Tasarım ve Politik Hareketler | Tartışma: Tarihse Bağlamın Etkileri |
4 | Tasarımda Etik Sorunlar | Okuma: Tasarım etiği ve profesyonel sorumluluk |
5 | Sosyal Fayda İçin Tasarım | Misafir Uzman |
6 | Evrensel Tasarım ve Erişilebilirlik | Makale Okuma |
7 | Bütüncül Tasaarım | Katılımcı Tasarım Metodolojileri, |
8 | Ara Dönem Sınavı | |
9 | Tasarım, Teknoloji, Güç | Teknoloji ve Sosyal Etkiler |
10 | Veri Politikaları | Vaka Çalışmaları |
11 | Aktivisim aracı olarak Tasarım | Vaka Çalışmaları |
12 | Südürlebilirlik için Tasarım | Maklae |
13 | Toplum Odaklı Tasarım Projeleri | Tartışma |
14 | Tasarım Politikalarının Geleceği |
Victor Papanek, Design for the Real World: Human Ecology and Social Change (New York: Pantheon Books, 1971). Donald A. Norman, The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition (New York: Basic Books, 2013). Ezio Manzini, The Design of Everyday Life (London: MIT Press, 2015) Michel Foucault, Discipline and Punish: The Birth of the Prison (New York: Vintage, 1995) Langdon Winner, "Do Artifacts Have Politics?" in The Whale and the Reactor: A Search for Limits in an Age of High Technology Donna Haraway, "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century (New York: Routledge, 1991), pp. 149-181. |
Objectified (Gary Hustwit): Examines the world of industrial design. Helvetica (Gary Hustwit): Explores the story of the Helvetica typeface and its cultural significance. Urbanized (Gary Hustwit): Looks at the design of cities and urban life. The Social Dilemma: Explores the social and political implications of social media. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 10 |
Uygulama | 3 | 10 |
Proje | 1 | 10 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Total: | 8 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 3 | 10 | 30 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat): | 129 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | ||||||||||
OC2 | ||||||||||
OC3 | ||||||||||
OC4 | ||||||||||
OC5 | ||||||||||
OC6 |