Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal İnovasyon | IND 382 | Güz-Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Endüstriyel Tasarım |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | • Öğrencinin sosyal inovasyon hakkında temel bir fikir edinmesini sağlamak • Tasarımın geniş bağlamını ve modern toplumda tasarımcının sorumluluğunu anlamak • Tasarımın sosyal, ekolojik ve etik bağlamlarda nasıl işlediğini anlamak ve tartışmak • Tasarımcıların profesyonel uygulamalarını yürütürken, sosyal etki bağlamında eleştirel ve uzlaştırıcı kimliklerini öne çıkarmak • Öğrencinin tasarımcı bakış açısını genişletmek ve tasarım disiplinini daha geniş bir anlamda kavrama biçimine katkıda bulunmak • Sosyal etki tasarımına dair teorik bilgiyi, sosyal katkıya odaklanan uygulama projeleriyle birleştirmek |
Dersin İçeriği: | Tasarımın sosyo-kültürel çağdaş yaşama nasıl eleştirel yaklaşabileceği, katkıda bulunabileceği, değiştirebileceği ve yansıtabileceği üzerine odaklanır ve bu konuları tartışır. Ekolojik, kültürel, sosyal ve etik kaygılar ışığında, tasarım pratiğinin günlük yaşamın işleyişine ve küresel ilişkilere karşı geliştirdiği duyarlılıklar, araştırmalar, okumalar, sunumlar ve proje eleştirileri aracılığıyla incelenir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | • Uluslararası ölçekte sosyal inovasyon örneklerini içerecek şekilde eğitmen tarafından verilen teorik anlatımlar, • Sınıfta tartışma ortamı oluşturma • Türkiye’deki eleştirel bakış açısını ve uygulamaları genişletmek için konuk konuşmacılar davet etme • Öğrencilerin sunumlar yapması ve çıktılar üzerine eleştirel değerlendirmeler yapma • • Makale okuma ve analiz etme |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | • Derse giriş • Seçilen video üzerine kritikler ve tartışmalar: (Design for Impact) • Endüstriyel tasarım ve post-endüstriyel tasarım karşılaştırması üzerine eleştiriler | Makale okuma ve analiz çalışması |
2 | • Tasarımın genişleyen kapsamı: Tasarım yoluyla değişimler • Tasarımın iş birliğine dayalı bir eylem olarak ele alınması • Katılımcı tasarım ve sosyal etki tasarımı • T-Shaped Designer kavramı • Tasarımcılar olarak aktivistler • Tasarım ve sürdürülebilirlik • Tasarım ve sosyal etki | Makale okuma ve analiz çalışması |
3 | • Sosyal tasarımın tarihsel perspektifi: Öncü tasarım teorisyenleri aracılığıyla, ön plana çıkan açıklamalar ve araştırmalar vurgulanarak incelenmesi • Makale tartışması ve analizi • Sosyal tasarımın farklı yüzleri | Moodboard oluşturma |
4 | • Sosyal inovasyonun tanımı ve bağlamı, tarihsel perspektif • Sosyal inovasyonun kökenleri, neden önemli? • Kavramla ilişkili riskler ve sosyal inovasyonun ne olmadığı • • Tasarım ve sosyal inovasyon arasındaki etkileşim | Makale okuma ve analiz çalışması |
5 | Makale tartışması ve analizi: Tasarımın sosyal modeli – uygulama ve araştırma meseleleri | Makale okuma ve analiz çalışması |
6 | Makale tartışması ve analizi: Sosyal inovasyona bir yaklaşım olarak katılımcı tasarım | Makale okuma ve analiz çalışması |
7 | • Sosyal girişimcilik • Sosyal inovasyonun nasıl hızlandırılabileceği ile ilgili Çalışma raporu üzerine değerlendirme | Makale okuma ve analiz çalışması |
8 | • Avrupa Birliği perspektifinden sosyal inovasyon • Örnekler üzerinden tartışma | |
9 | • Sosyal talep perspektifi • Toplumsal zorluklar perspektifi • Sistemik değişimler perspektifi • Kurumsal sosyal sorumluluk (CSR) mı, sosyal işletme mi? • Sosyal işletme yoluyla sosyal inovasyon: Muhammed Yunus ve Grameen Bank üzerinden mikro kredi konsepti | Article reading-highlighting-note taking: “Social Business Entrepreneurs Are the Solution, Muhammad Yunus,2006” |
10 | • Organizasyon Araştırma Ödevi: Rabobank • • Sürdürülebilirlik odaklı finansman üzerine inceleme | |
11 | Final Proje İş Tanımının Duyurulmasıve ilk fikirlerin şekillendirilmesi | Proje geliştirme-araştırma aşaması |
12 | Proje geliştirme süreci- değerlendirme ve sınıf içi kritikler | Proje geliştirme-fikir geliştirme aşaması |
13 | Proje geliştirme süreci- değerlendirme ve sınıf içi kritikler | Proje geliştirme-fikir geliştirme aşaması |
14 | Proje geliştirme süreci- değerlendirme ve sınıf içi kritikler | Proje geliştirme-sunum oluşturma aşaması |
• Design, when everybody designs : an introduction to design for social innovation / Ezio Manzini ; translated by Rachel Coad., 2015 • Design for Social Innovation : Case Studies from Around the World; Mariana Amatullo, Bryan Boyer, Jennifer May, and Andrew Shea, 2021 • Melles, G. B. (2022). Designing Social Innovation for Sustainable Livelihoods. In Designing Social Innovation for Sustainable Livelihoods (pp. 1-11). Springer, Singapore. |
• Designing Social Innovation for Sustainable Livelihoods. In Designing Social Innovation for Sustainable Livelihoods (pp. 1-11). Springer, Singapore. Melles, G. B. (2022). • Design for the real world : human ecology and social change/ Victor J. Papanek ; Victor Papanek, 1985. • Ruined by design : how designers destroyed the world, and what we can do to fix it/ Mike Monteiro, 2019 • Agents of change: Strategy and tactics for social innovation. Brookings Institution Press. Cels, S., De Jong, J., & Nauta, F. (2012). • Designing with society: a capabilities approach to design, systems thinking and social innovation. Routledge. Boylston, S. (2019). • Innovation design: Creating value for people, organizations and society (p. 196). London: Springer. Den Ouden, E. (2012). • Just design: Socially conscious design for critical causes. Simon and Schuster. Simmons, C. (2011). • Design Ethics beyond Duty and Virtue; d'Anjou, Philippe Cambridge Scholars Publisher 2017 • Ethical Design Intelligence : The Virtuous Designer; Philippe d'Anjou • Design for Inclusivity: A Practical Guide to Accessible, Innovative and User-Centred Designby Roger Coleman, John Clarkson, Hua Dong, and Julia Cassim (eds), 2010 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Ödev | 8 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 40 |
Total: | 10 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 8 | 3 | 24 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 7 | 2 | 14 |
Sunum | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | ||||||||||
OC2 | ||||||||||
OC3 | ||||||||||
OC4 | ||||||||||
OC5 |