DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Dramatik Çözümleme THR 112 Bahar 02+02+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Tiyatro
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Özlem Hemiş
Dersin Amacı: Bir dramatik metni okumanın çeşitli yönlerini farklı sanat yapıtlarıyla (resim, şiir, kısa öykü ve müzik) deneyimleyerek hazırlanmak. Dramatik metinleri analiz etmek, yorumlamak, edebi ve estetik değerini tespit etmek. Dramatik metnin kurucu unsurları olan olay örgüsü (plot), karakter (ethos) ve düşünce (dianoia) gibi kavramları öğrenmek ve bu kavramları örnek metinler üzerinden tartışmak.
Dersin İçeriği: Bu ders dramatik metinlerin içerik ve biçim bakımlarından nasıl analiz edileceğini öğretmek üzere tasarlanmıştır. Öğrencinin dramatik bir metni okurken, anlam katmanlarını keşfetmesi ve metnin eylem birimlerini tespit etmesi ve derinlemesine karakter analizi yapabilmesi için gerekli yöntemleri öğretmeyi hedefler.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Dramatik bir metni içerik ve biçim bakımından analiz edebilir.
  • 2- Metnin eylem birimlerini bulabilir
  • 3- Edebiyat eleştirisinin belli başlı kuramlarını tanır.
  • 4- Aristoteles’in Poetika eserinde sunduğu edebi eleştiriyi anlar ve çağdaş eserlerde izini sürebilir.
  • 5- Olayörgüsü, karakter ve düşünce gibi dramatik metinlerin kurucu unsurlarını tanır.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Seminer, tartışma, sunum, oyun izleme, görsel malzeme ve kısa performanslar.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Dersin genel tanıtımı: Sömester Planı, dersin amaç, yapı ve yürütülüş şekli, okunacak yayınların tanıtımı, değerlendirme esaslarıDersin temel kavramlarıyla tanışma Ders planının incelenmesi
2 İncelenecek oyunun okunması I İncelenecek oyunun okunması
3 Sınıf içi çalışma ile metin özeti Okumalar
4 Dönem araştıması: Ekonomik ve sosyopolitik, gündelik hayat, kostüm, dekor Okumalar ve araştırma
5 Tür incelemesi Okumalar ve araştırma
6 İncelenecek oyunun okunması II Oyun üzerine genel tartışma Metnin özeti (ödev)
7 Aksiyonların özetlenmesi Metnin özeti (ödev)
8 Dönem araştıması: Ekonomik ve sosyopolitik Okumalar ve araştırma
9 Tür incelemesi Okumalar ve araştırma
10 Yönetmen ve oyuncu dramaturjisi üstüne çalışmalar Okumalar
11 İncelenecek oyunun okunması III İncelenecek oyunun okunması
12 Dönem araştıması: gündelik hayat, kostüm, dekor Aksiyonların özetlenmesi (ödev)
13 Tür incelemesi Okumalar ve araştırma
14 Çalışılan oyunların karşılaştırılması Okumalar


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ball, David, Backwards & Forwards: A Technical Manual for Reading Plays (Southern Illinois University Press, 1983) Shakespeare, William, Hamlet, Çev. Sabahattin Eyüboğlu (Remzi Kitabevi: 1973)


DİĞER KAYNAKLAR

Turner, Cathy, Dramaturgy and Performance, Palgrave Mcmillan, 2008.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Proje 1 10
Ödev 1 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 25
Final Sınavı 1 40
Total: 5 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Ödev8432
Sunum/Jüriye Hazırlık21020
Diğer Uygulamalara Hazırlık326
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler248
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1 2       3                
OC2 3   1   1                
OC3 3   2   3                
OC4 3   2   3                
OC5 3   2   3