Akademik Birim: |
Tiyatro |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Özlem Hemiş |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. İki dönemlik olan dersin bu ilk döneminde Antik Yunan?dan 18. yüzyıla değin tiyatronun dünya üzerindeki farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir. Dersin bir diğer amacı üniversite öğrenimine yeni başlayan öğrencileri bilimsel çalışmanın yöntem ve kurallarıyla da tanıştırmaktır. Bu nedenle öğrencilerin hazırlayacakları sunum ve ödevlerle derse etkin olarak katılmaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste Antik Yunan'dan 18. yüzyıla değin tiyatronun farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenir. Bu yolla sanat ve toplum ilişkisininin irdelenmesi imkanı değerlendirilir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Sanat üretme süreçlerini besleyecek şekilde tarihsel perspektif ve entelektüel donanım kazanılır.
- 2- Bir sanat ürününün iç ve dış dinamiklerini kavrayışına hazırlanılır.
- 3- Sanat ve ideoloji ilişkisini okuma yetkinliği edinilir.
- 4- Okuma, algılama, değerlendirme ve yorumlama becerileri gelişir.
- 5- Bilimsel çalışma yöntem ve kuralları ile tanışılır.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Dünya tiyatro tarihinden seçilmiş metinlerin okunarak sınıfta tartışılması ve incelenmesi için öğrencilerin haftalık okumalarını gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Oyun metinlerinin yan okumalarla desteklenmesi gerekmektedir. Derste çeşitli sahnelemelerden örnekler gösterilecektir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Antik Yunan dünyasına giriş. |
|
2 |
Aiskhylos, Persler: Yunan birliğinin ve Atinalılık bilincinin kurulması. Aiskhylos, Orestea Üçlemesi : |
Persler ve Oresteia Üçlemesi'nin okunması gerekmektedir. |
3 |
Sofokles, Kral Oidipus: Felsefenin yapı taşı, olgun tragedya Sofokles, Antigone: Tanrıların yasası vs insanların yasası. Sofokles, Oidipus Kolonos'ta: Ölümün kıyısında Antigone stasimonuna güzelleme ya da Beckett'in açılış notaları. |
Kral Oidipus, Antigone ve Oidipus Kolonos'tanın okunması gerekmektedir. |
4 |
Euripides, Medea: Yunan Altın Çağı'nda kadın ve yabancı olmak. Euripides, Bakkhalar: Antik Yunan dünyasının çizgisel tarihe direnişi. |
Medea ve Bakkhalar'ın okunması gerekmektedir. |
5 |
Aristofanes, Lysistrata: Yunan Altın Çağ'ını bitiren savaşlar. Aristofanes, Kurbağalar: Tragedyanın sonu. Tragedyanın küllerinden doğan bir estetik metni olarak Poetika. |
Lysistrata ve Kurbağalar ile Poetika'nın okunması gerekmektedir. |
6 |
Roma dünyası: imparatorluk kodlarının doğuşu, gladyatörler ve editörler, karnavallarla toplumu oyalama stratejiler: sahne sanatları. Seneca, Medea: Stoik kostümle Yunan tragedyası. Plautus, Çömlek: Komedinin klişeleri. |
Medea ve Çömlek'in okunması gerekmektedir. |
7 |
Ortaçağ dünyasında dindışı ile dinsel olan gösterilerin bugün bize söyledikleri. Everyman, Anonim: Ortaçağ dramaturjisi. Marlowe, Dr. Faustus: Ortaçağ'dan Elizabeth dönemine köprü metin. |
Everyman ile Dr Faustus'un okunması gerekmektedir. |
8 |
Shakespeare'in çağına giriş olarak Romeo ve Juliet: Feodalizm ile hesaplaşma. |
Romeo ve Juliet'in okunması gerekmektedir. |
9 |
Shakespeare, Hamlet: Avrupalı bireyin inşası ve vicdan. |
Hamlet'in okunması gerekmektedir. |
10 |
Shakespeare, V. Henry: Ulus fikrinin erken habercisi. Shakespeare, III. Richard : İktidar döngüsü ve Makyevelizm. |
V. Henry ile III. Richard'ın okunması gerekmektedir. |
11 |
Shakespeare, 12. Gece: Toplumsal uzlaşma. Shakespeare, Bir Yaz Gecesi Rüyası: Doğa ve arzu. Shakespeare, Fırtına: Sömürgeci arzunun doğuşu. |
12. Gece, Bir yaz Gecesi Rüyası ile Fırtına'nın okunması gerekmektedir. |
12 |
Klasik Çağ. Corneille, Le Cid: Nasıl bir kahraman? Racine, Phedra: Antik Yunan'ın yeniden okunması. |
Le Cid ve Pheadra'nın okunması gerekmektedir. |
13 |
J.P.B. Moliere, Tartuffe: Yobazlıkla sanatın tarihi karşılaşması. J.P.B. Moliere, Kibarlık Budalası: Yeni doğan bir sınıfın erken eleştirisi. |
Tartuffe ve Kibarlık Budalası'nın okunması gerekmektedir. |
14 |
Final |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.