DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Dramaturji İncelemeleri THR 309 Güz 02+02+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Tiyatro
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Özlem Hemiş
Dersin Amacı: Bir rolün tasarlanma sürecinde rolün parçası olduğu bütünün metin-sahneleme ve içerik-
biçim ilişkisi açısından analiz edilebilmesi için araçların sağlanması.
Metin analiziyle elde edilen bulguların oyunculuk pratiği ile ilişkilendirilerek bir rolün
tasarlanma sürecine dramaturjik tutarlılık içinde uygulanabilmesi.
Role yaklaşımda güncel, özgün ve yaratıcı bir bakış açısı geliştirilebilmesi.
Öğrencilerin teorik ve pratik anlamda edindikleri dramaturjik analiz araçlarını oyun çalışması
derslerinde çalıştıkları oyunlara ve rollere uygulayabilmeleri.
Dersin İçeriği: Metnin ve karakterlerin uygulamaya yönelik analizini yapma yöntemleri ele alınır ve seçilen
metin örnekleri üzerinden tartışma ve sınıf içi okumalarla bu yöntemler pekiştirilir.
Doğaçlama ve aksiyon araştırması egzersizleriyle teorik analiz ve uygulama arasındaki bağ
araştırılır.
Öğreciler öğrendikleri yöntemler aracılığıyla oyun çalışması derslerinde oynadıkları rolleri
analiz eder ve bu analizler ve uygulamadaki karşılıkları üzerine sınıf içi tartışmalar yürütülür.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler metin analizi ve aksiyon arasında bağ kurarak kendisine verilen yönelimleri değerlendirebilir ve uygulayabilir.
  • 2- Metin analizi sonucunda elde edilen bulguları ve bakış açısını biçimsel göstergeler aracılığıyla tutarlı şekilde rol tasarımına uygulayabilirler
  • 3- Bedeninde organik olarak oluşan itkilere cevap verirken bunun dramaturjiyle ilişkisini çözümleyebilir.
  • 4- Çağdaş metinlerin dramaturjik çözümlemesini yapabilir.
  • 5- Klasik metinlerin çağdaş yorumlarında oyuncunun izleyeceği yolu inşa edebilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Seminer, sunum, sınıf içi tartışma, ödev, sınıf içi uygulama egzersizleri.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders planının ve değerlendirme sisteminin paylaşılması; incelenecek oyunların birlikte seçilmesi.
2 Bir klasik metnin okunması ve dramaturjik bütünlüğü incitmeden çağdaş bir yoruma aktarılması I
3 Bir klasik metnin okunması ve dramaturjik bütünlüğü incitmeden çağdaş bir yoruma aktarılması II
4 Bir klasik metnin okunması ve dramaturjik bütünlüğü incitmeden çağdaş bir yoruma aktarılması III
5 Bir klasik metnin okunması ve dramaturjik bütünlüğü incitmeden çağdaş bir yoruma aktarılması IV
6 Sunumlar
7 Bir çağdaş uyarlamanın incelenmesi I
8 Bir çağdaş uyarlamanın incelenmesi II
9 Bir çağdaş uyarlamanın incelenmesi III
10 Sunumlar
11 Çağdaş bir metnin incelenmesi I
12 Çağdaş bir metnin incelenmesi II
13 Çağdaş bir metnin incelenmesi III
14 Sunumlar


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

David Ball, Backwards and Forwards: A Technical Manual for Reading Plays, Carbondale, Southern Illinois UP, 1998.

Patris Pavis, Sahneleme: Kültürler Kavşağında Tiyatro, Çev.:Sibel Kamber, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 1999.

Shakespeare Oyunculuğu, Adrien Brine, Michael York, Çev: Ali H. Neyzi, İş Bankası Yay., İstanbul, 2004


DİĞER KAYNAKLAR

Yok


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 3 15
Sunum/Jüri 1 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 15
Final Sınavı 1 40
Total: 20 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Proje11212
Ödev8432
Sunum/Jüriye Hazırlık11515
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler236
Final Sınavı144
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1     3   3                
OC2   1     2       3 1      
OC3   1     2                
OC4                 3        
OC5                 3 2   1 1