DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Hareket Tasarımı THR 311 Güz 01+04+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Tiyatro
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Zeynep GÜNSÜR YÜCEİL
Dersin Amacı: II. Sınıfta edinilen beden, hareket, mekan ilişkisi deneyimini; metin ve nesne kullanımı ile buluşturarak geliştirmek. Oyuncunun organik biçimde oyun alanı içinde devinimini, söz söylerken hareket etmeyi ve nesne kullanma becerisini risk alacak şekilde araştırmasını desteklemek.
Dersin İçeriği: Kompozisyonel olarak ‘Aksiyon Stratejileri’ çalışmalarında üretimin süreci, gelişimi ve sunum evrelerinde, performansın dinamik yapısı, hareket ve beden kaliteleri üzerinde durulur. Beden, hareket, enerji, mekan, ses, ışık, zaman‐ritm, vb. kavramlar sanatsal bir iletişim aracı olarak kompozisyon alanında incelenir. Beden koordinasyonu, somatik teoriler ve uygulamalı anatomik bilgilerle desteklenen derste, bireysel beden haritasını çıkarmak, (temel anatomi bilgisi, biyomekanik sistem, diyafram bilgisi vb.) fiziksel alışkanlıkları anlamaya ve kişinin farklı ritm ve tempolarda bedensel kondisyonunu ve fonksiyonelliğini arttırmaya odaklanılır.
Ayrıca bedensel ifadeyi metin ve nesne kullanımı ile birleştirme çalışmaları yapılır. Mimari anlamda mekanı devingen olarak deneyimleyip, hareket ederken nesne kullanımının farklı olanakları araştırılır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- beden ve nesne ilişkisi gelişir
  • 2- mekan içinde hareket halinde beden, nesne koordinasyonu farkındalığı derinleşir
  • 3- oyuncu metinle çalışırken hareket ve nesne kullanımında yeni olanaklarını keşfeder
  • 4- beden merkezleme ve genel anatomi bilgisi tazelenir
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Seminer EgzersizlerÖdevler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Bedendeki hafızayı tetiklemek: hareket cümleleri
2 ezberde olan bir çocuk şarkısı, şiir, tekerleme,vs söylerken basit fiziksel aksiyonlar- dön, yerde yuvarlan, ilerle, gerile,vs-
3 Hareket ve konuşma birlikteyken: a. seyirci harekete konsantre olsun, metin öne çıkmasın b. seyirci metne konsantre olsun, hareket öne çıkmasın.
4 3. hafta çalışılan kurgulara devam: hareket daha karmaşık bir dizgeye evrilir
5 Fiziksel eylemi hatırlamak: Hareket dizgesini zihinden tekrarlarken, hatırlarken metni söylerler
6 Fiziksel eylem sırasında metni birlikte söylemek: 3`lü gruplar halinde aynı anda başlayan eylem sırasında birbirini dinleyerek söz`ü dillendirmek.
7 Laban`ın 8 temel eforlu aksiyon (effort actions) çalışması: sandalyeden aşağı inme eylemi esnasında çalışılır.
8 Laban`ın 8 temel eforlu aksiyon (effort actions) çalışması: diyalog esnasında çalışılır
9 Laban`ın 8 temel eforlu aksiyon (effort actions) çalışması: grup halinde oyun metni ile çalışılır
10 Laban`ın 8 temel eforlu aksiyon (effort actions) çalışması: grup halinde oyun metni ile çalışılır
11 Laban`ın 8 temel eforlu aksiyon (effort actions) çalışması: grup halinde oyun metni ile çalışılır
12 Laban`ın 8 temel eforlu aksiyon (effort actions) çalışması: grup halinde oyun metni ile çalışılır
13 Laban`ın 8 temel eforlu aksiyon (effort actions) çalışması: grup halinde oyun metni ile çalışılır
14 Bedendeki hafızayı tetiklemek: hareket cümleleri ve sözler ile birlikte bedendeki toplu eylemi ortaya çıkarmak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

HEDDON, Deidre & MİLLİNG, Jane :Devising Performance. A critical history, London, 2006.
FRANKLIN,Eric ,Dynamic Alignment Through Imagery, Human Kinetics, 1996
HACKNEY, Peggy, Making Connections, Gordon and Breach Publishers, Second Printing, 2000


DİĞER KAYNAKLAR

Yok


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 30
Proje 2 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14798
Uygulama5210
Proje2714
Ödev5315
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar166
Final Sınavı177
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4