Akademik Birim: |
Tiyatro |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
yok |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Özlem Hemiş |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. Aydınlanma ve sonrası tiyatronun dünya üzerindeki farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir. Dersin bir diğer amacı üniversite öğrenimine yeni başlayan öğrencileri bilimsel çalışmanın yöntem ve kurallarıyla da tanıştırmaktır. Bu nedenle öğrencilerin hazırlayacakları sunum ve ödevlerle derse aktif olarak katılmaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Aydınlanma ve sonrası tiyatronun farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Sanat üretme süreçlerini besleyecek şekilde tarihsel perspektif ve entelektüel donanım kazanılır.
- 2- Bir sanat ürününün iç ve dış dinamiklerini kavrayışına hazırlanılır
- 3- Sanat ve ideoloji ilişkisini okuma yetkinliği edinilir.
- 4- Okuma, algılama, değerlendirme ve yorumlama becerileri gelişir
- 5- Bilimsel çalışma yöntem ve kuralları ile tanışılır.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Dünya tiyatro tarihinden seçilmiş metinlerin okunarak sınıfta tartışılması ve incelenmesi için öğrencilerin haftalık okumalarını gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Oyun metinlerinin yan okumalarla desteklenmesi gerekmektedir. Önceden saptanmış konularla ilgili ödevler sunulacaktır. Derslerde çeşitli sahnelemelerin videolarından örnekler gösterilecektir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Kant: Aydınlanma Nedir? Aydınlanmanın gülüşü; Marivaux: Köleler Adası. G.E. Lessing, Emilia Galotti: Burjuva dramı. F. Schiller, Haydutlar: Deneyim ve eylemin sorumluluğunu almak. |
Köleler Adası, Emilia Galotti ve Haydutlar'ın okunması gerekmektedir. |
2 |
W. Goethe, Faust: insanlık tarihinden yansımalar. |
Faust ile Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor'un ilk bölümününün okunması gerekmektedir |
3 |
Fransız Devrimi'nin formları olarak melodram ve iyi kurulu oyun. E. Scribe, Bir Bardak Su. Yeni kahramanın sahneye çıkışı: G. Büchner, Woyzeck |
Bir Bardak Su ile Woyzeck'in okunması gerekmektedir. |
4 |
Sanayi Devrimi: Roman ve fotoğraf çağında tiyatro. H. İbsen, Yaban Ördeği ve Bir Halk Düşmanı |
Yaban Ördeği ile Bir Halk Düşmanı'nın okunması gerekmektedir. |
5 |
A. Strindberg, Matmazel Julie; A. Strindberg, Hayaletler Sonatı |
Matmazel Julie ile Hayaletler Sonatı'nın okunması gerekmektedir |
6 |
M. Maeterlinck, Mavi Kuş; F. Wedekind, İlkbahar Uyanışı |
Mavi Kuş ile İlkbahar Uyanışı'nın okunması gerekmektedir. |
7 |
Rus Gerçekçiliği: K. Stanislavski ve A. Çehov, İvanov, Üç Kızkardeş ve Vişne Bahçesi. |
Bir Karakter Yaratmak, İvanov, Üç Kızkardeş ve Vişne Bahçesi 'nin okunması gerekmektedir. |
8 |
Aşırılıklar ve şiddet çağının dinamikleri: A. Jarry, Kral Übü, E.G. Craig, A. Artaud. |
Kral Übü'nün okunması gerekmektedir. |
9 |
O. Wilde, Ciddi Olmanın Önemi; B. Shaw, Kırgınlar Evi |
Ciddi Olmanın Önemi ile Kırgınlar Evi'nin okunması gerekmektedir. |
10 |
E. O. Neill, Elektra'ya Yas Yaraşır; L. Pirandello, Altı Şahıs Yazarını Arıyor. |
Elektra'ya Yas Yaraşır ile Altı Şahıs Yazarını Arıyor'un okunması gerekmektedir. |
11 |
B. Brecht, Sezuan'ın İyi İnsanı; S. Beckett, Godot'yu Beklerken ve Oyun Sonu |
Sezuan'ın İyi İnsanı, Godot'yu Beklerken ve Oyun Sonu'nun okunmadı gerekmektedir. |
12 |
H. Müller , Hamletmakinesi; T. Stoppard, Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler |
Hamletmakinesi ile Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler'in okunması gerekmektedir. |
13 |
Değişen sahne grameri: Grotowski, Barba, Bausch, Wilson, Mnouchkine, T. Suzuki, T. Terzopoulous. |
|
14 |
Final |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
Brockett, Oscar G. History of the Theatre, (All and Bacon, 2003) Mc Conachie, B., Sorgenfrei C.F., Williams, G.J., C.F.Zarilli P.B., Theatre Histories: An Introduction, (Routledge, 2006) Drain, Richard, Twentieth-Century Theatre A Source Book, (Routledge, 1995) Brandt, G.W., Modern Theories of Drama, (OUP, 1998) |