DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Beden, Mekan ve Hareket THR 481 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Tiyatro
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Özlem Hemiş
Dersin Amacı: Beden devinimiyle mekan kurmaya yol açar. Bu dersin amacı oyuncunun bedeniyle yaratmaya muktedir olduğu yelpazeyi kuramsal olarak da tanımasını sağlamak; beden-hareket-mekan ilişkisinin Doğu ve Batı kavrayışlarındaki ince ayrımlar barındıran bir ortaklık olarak, kozmosun varoluşuna paralel yapısından hareketle düşünce üretme alanını genişletmesine olanak tanımaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği beden, mekan ve hareketin ontolojik ve epistemolojik kavranışına yol açan ve farklı ifade biçimlerindeki karşılıklarını düşünmeye sevk eden okumalar ve anlatılar ile film-sergi-mekan-sahne gösterimlerinin izlenmesi ve tartışılmasıyla biçimlenecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Oyuncunun beden-mekan-hareket bağlamındaki deneyimini kuramsal olarak kavramasını ve ifade edebilmesini sağlar.
  • 2- İçinde yer aldığı ya da izlediği sanat yapıtlarının oluşturulma süreçlerini kavrar.
  • 3- Sanat yapıtında yaratma sürecinden bağımsız olarak üreyen anlam alanını tartışabilir.
  • 4- Beden-mekan ve hareket kavrayışlarının politik ve ideolojik anlam taşıyıcılara dönüşme potansiyelini görerek bu bağlamda anlam üretme/üretmeme yeteneği kazanır.
  • 5- Okuma, algılama, değerlendirme ve yorumlama becerileri gelişir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Seminer, Tartışma, Sunum, Görsel Materyaller, Ödev


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders hakkında genel bilgilendirme ve zorunlu okumaların planlanması.
2 Beden, mekan ve hareket kavramlarının ontolojik temeline giriş.
3 Beden, mekan ve hareket kavramlarının ontolojik temeline giriş.
4 Beden: sahne sanatları alanındaki kavrayış.
5 Beden odaklı çalışmalar I
6 Beden odaklı çalışmalar II
7 Mekan: sahne sanatları alanındaki kavrayış.
8 Mekan odaklı çalışmalar I
9 Mekan odaklı çalışmalar II
10 Proje sunum
11 Proje sunum
12 Hareketin grameri I
13 Hareketin grameri II
14 Final


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

M. Heidegger, "On the Essence and Concept of φύσις in Aristotle's Physics B, 1", Pathmarks, Cambridge: 1998


DİĞER KAYNAKLAR

M. Fraser and M. Greco, The Body: A Reader, Routledge, New York: 2005
S. O'Reilly, The Body in Contemporary Art, Thames&Hudson, London: 2009
M. Tufnell and C. Crickmay, Body, Space, Image, Dance Books, London: 1990


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Ödev 1 10
Sunum/Jüri 1 20
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 5 15
Final Sınavı 1 50
Total: 22 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev12020
Sunum/Jüriye Hazırlık11010
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler51050
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4                  
OC5