Akademik Birim: |
|
Öğrenim Türü: |
Örgün eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
|
Dersin Amacı: |
Dersin amacı çağdaş sahnenin politik yönü ile dönüştürücü gücünü fark edilmesini, sanat yapıtlarının söylem stratejilerini görme becerisi edinilmesini, daha eleştirel bir bakış açısı sağlayacak görüş ve düşüncelerin kazanılmasını sağlamaktır. Oyun kurma süreçlerinde form denemeleri için temel bilgilerin kazanılması dersin bir diğer hedefidir.
|
Dersin İçeriği: |
Modern ve çağdaş olanın tanımlanması ardından insan bedenini, güzellik ve ahlak kavramlarından estetik bilimine dönüşen süreci ve sanatın varoluşuna ilişkin alternatif önermeleri performans, dans, bale, tiyatro, teatrallik, postradamatik tiyatro gibi unsurlardan hareketle tartışarak modern, postmodern, politik sanat, vb. olguların “çağdaş” olmanın ölçütlerinin belirlenmesindeki etkinlikleri irdelenir. Video örnekli anlatım derslerini öğrencilerin son dönemin yerli-yabancı sanatçılarının üretim süreçlerini araştırarak birbirleriyle paylaşmaları takip eder. Öğrencilerden dersin kapsamında canlı olarak izledikleri bir çağdaş yapımı “çağdaş”lık ölçütleri bakımından inceleyerek derinlikli bir anlam okuması yapmaları beklenmektedir.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Sanatın hayatla ve dünya kültürüyle bağıntılarını fark ettirir.
- 2- Sanatın politik ve düşünsel boyutunu algılatır.
- 3- Geleneksel Batı gösteri sanatlarının temel kavramlarını ve anlayışını tanır.
- 4- 19. yüzyıldan günümüze gelişen alternatif sanat hareketlerini izler ve bilgilenir.
- 5- Çağdaş sanat yapıtlarının üretim süreçlerindeki refleksi keşfeder.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Seminer, tartışma, sunum, görsel malzeme, ödevler. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Dersin çerçevesi çizilerek ders planı paylaşılır ve değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi aktarılır. |
|
2 |
Giriş: Sahne sanatlarının tanımlaması üstünden çağdaş sahnenin biçimlenmesindeki genel eğilimler hakkında bilgilendirme. |
|
3 |
Modern ve çağdaş kavramları: Rönesans, Fransız Devrimi ve sanayi devriminin bu kavramların tarihindeki yansımaları. |
|
4 |
Sanayi devrimi ürünlerinin sahneye etkileri ve gerçekçiliğin toplumla buluşması, sanat dünyasındaki kavranışı I |
|
5 |
Sanayi devrimi ürünlerinin sahneye etkileri ve gerçekçiliğin toplumla buluşması, sanat dünyasındaki kavranışı II |
|
6 |
Kültürel sömürgeciliğin sahnedeki semptomları: ilkelcilik, ritüellere dönüş, ayin ve törenler, mitler, antropolojik eğilimler |
|
7 |
Tiyatronun teatrallikten silkinme çabaları: Dadaizm, Futurizm, Bahaus ve ardılları: Happening, fluxus ile disiplinlerarası üretimler. |
|
8 |
Tiyatronun teatrallikten silkinme çabaları: Dadaizm, Futurizm, Bahaus ve ardılları: Happening, fluxus ile disiplinlerarası üretimler. |
|
9 |
Modern dansın öncüleri, Neo-klasik ve çağdaş bale, dans tiyatrosu ve fiziksel tiyatro. |
|
10 |
Ara Sınav: Sınıf içi sunumlar: Aydın Teker, Beyhan Murphy, Zeynep Günsür, Tal Dans, Çıplak Ayaklar, Stan's Cafe, Ultima Vez, Pina Bausch, DV8, Dot, Jan Fabre, Blast Theory, Rimini Protocoll, Sasha Waltz, Meg Stuart, Ivo Dimchev vb. |
|
11 |
Performans sanatı ve buna yakın çağdaş örnekler konukla tartışmalar (İlyas Odman, Tuğçe Tuna) |
|
12 |
Klasiklerin kamulaştırılması: tarihsel süreçten eğilim belirleyicileri. |
|
13 |
Klasiklerin kamulaştırılması: tarihsel süreçten eğilim belirleyicileri II |
|
14 |
Çağdaşlık ölçütlerini belirginleştirme ve tartışma. Çağdaş bir performans yapıtını izleme ve anlam okumaları yapmayı deneme.Anlam çıkarma, politik söylem itibariyle tartışmaya devam.Final sınavı için izlenecek yapıtları seçmek ve dağıtmak. |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.