Akademik Birim: |
Uluslararası İlişkiler |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
1. Öğrencilere, Ortadoğu politikalarının temel dinamikleri sunmak
2. Öğrencilerin, Ortadoğu alt- sistemi içerisindeki temel oyuncular, kurumlar ve ortaya çıkmakta olan yeni düzen konusundaki bilgi dağarcığını genişletmek
3. Güncel bölgesel sorunları analiz edebilmelerini sağlamak
4. Konu üzerinde ikna edici öneriler getirebilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği: |
Ortadoğu Devletlerinin Uluslararası Sisteme dahil olmasından Arap ` baharına` kadar olan dönemin irdelenmesi. Büyük güçlerin bölge üzerine olan politikalarının incelenmesi. Arap-Israil sorunu |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Ortadoğu tarihinin ana dinamiklerini kavrayacak, bu tarihin son 100 senesinde belirleyici olmuş olaylar ve önemli kişileri yakından değerlendirebileceklerdir.
- 2- Ortadoğunun temel aktörleri olan devletler, örgütler, kuruluşlar ve devlet dışı örgütlerin birbirleriyle olan ilişkilerini ve bölgesel siyasete yansımalarını değerlendirebileceklerdir.
- 3- Ortadoğu'nun günümüz dinamiklerini, tarihsel ve kültürel bağlamda açıklayabileceklerdir
- 4- Bölgenin literatürünü, İngilizce ağırlıklı materyal ve kaynaklar üzerinden okuyup, yabancı dilde ifade edebileceklerdir.
- 5- Ortadoğu ile ilgili haberleri, tartışmaları ve yorumları etkin bir şekilde takip edebileceklerdir
- 6- Sunum ve grup çalışmaları yoluyla, fikirlerini sınıf arkadaşları ile etkin bir şekilde paylaşabileceklerdir.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Bir saat anlatım, bir saat öğrenci sunumu ve son saat sınıf tartışması şeklinde planlanmaktadır |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
İntibak ve ders tanıtımı |
|
2 |
Ortadoğu`da Osmanlı ve Koloniyal Dönemin bitişi |
- Cleveland pages 149 ? 171
- Owen, Chapter 1
|
3 |
Modern Ortadoğu devletler sisteminin ortaya çıkışı |
- Owen, Chapters 2 and 3
- https://www.rienner.com/uploads/4c50603323bd0.pdf
|
4 |
Ortadoğu`da Otoriter rejim dinamikleri |
- Owen, Chapter 10
- (JSTOR) Albrecht, Holger & Oliver Schlumberger 2004: ??Waiting for Godot?: Regime Change Without Democratization in the Middle East,? in: International Political Science Review, 25, 4, pp. 371-392.
|
5 |
Petrol ve siyasal gelişim |
- Owen, Chapter 7
- Cleveland, pp. 451- 473
|
6 |
Siyasal kurumlar: Seçimler ve meclisler |
- Owen, Chapter 8
- Mehran Kamvara. `Preserving Non-Democracies: Leaders and State Institutions in the Middle East?. Middle Eastern Studies. Vol. 46, No. 2, 251?270, March 2010.
(http://www18.georgetown.edu/data/people/mk556/publication-50093.pdf)
|
7 |
İslami aktivizm |
- Owen, Chapter 9
- Cleveland, pp. 423-451
|
8 |
Vize sınavı |
|
9 |
Mısır |
- Cleveland, pp. 301-345 and 373-397 |
10 |
İran |
JSTOR) Arang Keshavarzian - `How Islamic Was the Revolution?? Middle East Report, No. 250, The Islamic Revolution at 30 (Spring, 2009), p. 12
- (https://politicalscience.stanford.edu/sites/default/files/attachments/litvak_Iran`s%20Democracatic%20Potential.pdf)
- (http://www.washingtoninstitute.org/uploads/Documents/pubs/PolicyFocus79Final.pdf
|
11 |
Suudi Arabistan |
- (http://www.chathamhouse.org/sites/default/files/public/International%20Affairs/2007/83_5913-932.pdf)
- (http://columbiauniversity.org/itc/journalism/stille/Politics%20Fall%202007/Readings%20--%20Weeks%201-5/The%20Rentier%20State%20in%20the%20Middle%20East.pdf)
- (http://www.nybooks.com/articles/archives/2013/jan/10/will-saudi-arabia-ever-change/?pagination=false)
|
12 |
İsrail ve Filistin |
Belgesel gösterimi |
13 |
Arap Baharı ve Ortadoğu`nun geleceği |
|
14 |
Final sınavı |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.