DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Psikolojide Ölçme Değerlendirme PSYC 301 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Psikoloji
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ONURCAN YILMAZ
Dersin Amacı: Bu ders öğrencileri şunları öğretmeyi amaçlar: 1- Görgül bulgu ve varsayımları bilimsel kriterler kullanarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek. 2- Güvenilir bilimsel yöntemler kullanarak görgül bilgi toplamak ve bulguları geçerli ve kullanılabilir şekilde raporlamak. 3- Psikolojik olguları ölçmek için gerekli araçlar (anket, ölçek gibi) üretip, kullanabilmek. 4- Görsel, sözel ve yazılı araçlar kullanarak açık ve öz iletişim kurmak.
Dersin İçeriği: Psikolojik testlerin kullanımı ve prensipleri, geçerlilik, güvenilirlik ve diğer istatistiksel konuları inceler. Ayrıca zekâ ve kişilik testlerinin kullanımına ve elde edilen sonuçların yorumlanmasına değinir. 
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Psikolojik test ve ölçeklerin kullanıldığı ampirik kanıt ve uygulamaları kritik bir şekilde değerlendirebilme.
  • 2- Uygun bilimsel araçlar ve yöntemler kullanarak geçerli bulgular elde edebilme ve raporlama.
  • 3- Psikolojik kavramların ölçülmesinde kullanılabilecek araçlarının geliştirme ve uygulama aşamalarında hakimiyet kazanmak.
  • 4- Görsel ve yazılı araçların kullanımı yoluyla açık ve özlü bir şekilde iletişim kurabilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, araştırma egzersizleri, ödevler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Bilimsel Düşünme 
2 Araştırma Yöntemleri: Gözlem, Korelasyon ve Deney 
3 Araştırma için Planlama: Açık bilim-ön kayıt ve G * power yazılımı ile örneklem büyüklüğünün hesaplanması
4 Psikolojik testlerle ilgili tarihsel, kültürel ve etik konular, Ölçek geliştirme projesi: Operasyonel tanımlar ve madde havuzu oluşturma
5 Ölçek Geliştirme ve Madde oluşturma 
6 Geçerlililk ve Güvenirlik 
7 Veri Analizi (Tanımsal İstatistikler, T Test, Anova, Korelasyon) 
8 Ara Sınav
9 Faktör Analizi ve Regresyon 
10 Ararştırma Raporlama 
11 Veri Analizi II: JASP’a Giriş 
12 Zekâ ve Başarı: Kuramlar ve Ölçümler 
13 Kişilik Testlerinin Temelleri
14 Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Gregory, J. R. (2014). Psychological testing: History, principles,and applications. (Global edition). Upper Saddle River, N. J. Pearson/Prentice Hall.


DİĞER KAYNAKLAR

Shaughnessy et al. (2011). Research methods in psychology (9th ed.)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 3
Proje 6 12
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 3 2
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 42
Final Sınavı 1 41
Total: 26 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama45.522
Proje6530
Ödev4520
Sunum/Jüriye Hazırlık5315
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler2510
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar248
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4