DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri PSYC 403 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Psikoloji
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Aslı ÇARKOĞLU
Dersin Amacı: Öğrencileri sosyal bilimlerde niteliksel araştırma metotların kullanımı konusunda hem teorik bilgilerle donatmak, hem de uygulamalı bir şekilde araştırma becerileri ve deneyimi kazanmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği: Bu ders araştırma yöntemlerine ve bilimsel düşünceye bir giriş sağlar.

Öğrenciler, sosyal bilimlerde hem niceliksel hem de niteliksel yöntemler kullanılarak yürütülen mevcut araştırmaları anlamayı, analiz etmeyi ve değerlendirmeyi öğreneceklerdir. Yine de kalitatif yöntemlerin kullanımı ve değerlendirilmesi üzerinde durulacaktır. İçerik şunları içerecektir: Teorik temellere ve birincil veri toplama ve analiz yöntemlerine genel bir bakış; araştırma sorusu oluşturma bilgisi; araştırma katılımcılarının seçimi; çeşitli araştırma tasarımları arasından seçim yapma ve etik araştırma yapma. Niteliksel verilerin tasarımı ve analizi ile ilgili deneyim ve sağlam gözlem ve görüşme becerileri bilgisi, öğrencilere kendi araştırma projelerinde yardımcı olacaktır. Sınıf dersleri ve tartışmalarla eşzamanlı olarak yürütülen öğrenci saha çalışması projeleri ile sınıf, kaliteli araştırma yapmak için gerekli olan belirli becerilerin uygulanmasını ve bilgi edinimini dengelemeyi amaçlamaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Niteliksel ve niceliksel araştırma metotları arasındaki farkları anlamak.
  • 2- Niteliksel araştırma raporlarını değerlendirebilmek.
  • 3- Niteliksel araştırma sonuçlarını yazılı ve sözlü raporlamak.
  • 4- Niteliksel bir çalışma dizayn edebilmek ve yürütebilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, araştırma egzersizleri, ödevler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Sosyal Araştırma Nedir?
2 Sosyal Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları
3 Niceliksel ve Niteliksel Yaklaşımlar
4 Niceliksel ve Niteliksel Yaklaşımlar
5 Gözlemleme ve Katılma
6 Gözlemleme ve Katılma
7 Dialog Kurma ve Temel Dinleme Becerileri
8 Örneklemleme
9 Geçerlilik ve Güvenilirlik
10 Araştırmada Etik
11 Veri Analizi
12 Veri Analizi
13 Veri Analizi
14 Değerlendirme 


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Maykut, P & Morehouse, R. (2005). Beginning qualitative research: A philosophical and practical guide. London: The Farm Press.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 3
Proje 6 12
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 3 2
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 42
Final Sınavı 1 41
Total: 26 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama25.511
Proje3515
Ödev6530
Sunum/Jüriye Hazırlık4312
Diğer Uygulamalara Hazırlık3515
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler2510
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar2612
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4