DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Klinik Psikolojide Seçme Konular PSYC 453 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Psikoloji
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencileri bütünleştirici bir çerçevede psikolojik travmanın temel tanımları ve bakış açıları ile tanıştırmaktır.
Dersin İçeriği: Başlangıçta psikolojik, tıbbi ve sosyokültürel açılardan stres ve travmanın nasıl tanımlanacağının tartışılması amaçlanmıştır. Sınıflandırma sistemleri, tanı, klinik değerlendirme süreçlerinin yanı sıra travmanın fiziksel, bilişsel, duygusal, psikososyal ve kişilerarası etkileri sınıf genelinde ele alınması gereken en önemli konular arasında olacaktır. Bununla birlikte, doğal afetler, savaş, göç, şiddet, cinsel istismar, işkence, ayrımcılık, nefret söylemi ve nefret suçları gibi belirli travma türlerine odaklanmak amaçlanmaktadır. Tanı, etiyoloji, prevalans ve prognozun yanı sıra tedavinin sadece empirik kanıtlara değil, aynı zamanda klinik gözlemlere ve vaka hikayelerine dayalı olarak tartışılmasına önem verilecektir. Son olarak, destekleyici müdahaleler, psikoterapi modelleri ve psikososyal destek sistemleri, farklı teorik yaklaşımları ve terapötik uygulamaları, aynı zamanda etik konuları ve sosyokültürel farklılıkları tanıyan şekilde ele alınacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Travmaya dair teorik altyapıyı bilir, açıklayabilir ve yorumlayabilir.
  • 2- Travmaya dair tanı ve tedavi yöntemlerini bilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, araştırma egzersizleri, ödevler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Stresin Doğasını Anlamak için Kavramsal Çerçeveye Giriş
2 Stresin Tanımı, Stresin Fiziksel ve Zihinsel Sağlığa Etkileri, Dayanıklılık
3 COR Teorisi: Kaynakların Korunması
4 Sinir Sistemi ve Travmatik Stres
5 Somatik Deneyim: Vücuttaki ve Beyindeki Travmanın Dönüşümü
6 Psikolojik Travmanın Tanımı, Travmatik Olaylar, Travmatik Stres Tepkileri, OSB, TSSB
7 Şiddet: Fiziksel, Psikolojik, Ekonomik, Toplu, Politik, Aile İçi, Dijital, Ekonomik, Flört, Takip Etme, Mobbing, Nefret Söylemi, Nefret Suçları
8 Flört Şiddeti, Cinsel İstismar
9 Çocuk İstismarı; Fiziksel, Ekonomik, Cinsel İstismar ve İhmal
10 Keder ve Kayıp
11 COVID-19 Salgını: Bireyler ve Toplum Üzerindeki Etkiler
12 Savaş, Göç ve Mülteciler
13 Travma Müdahaleleri, Psikoterapi ve Psikososyal Destek
14 Pozitif Psikoloji, Dayanıklılık ve Travma Sonrası Büyüme, Dolaylı Travmatizasyon, İkincil Travmatizasyon, Tükenmişlik ve Öz Bakım


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Judith Herman, Trauma and Recovery


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 3
Proje 6 12
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 3 2
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 42
Final Sınavı 1 41
Total: 26 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama25.511
Proje3515
Ödev6530
Sunum/Jüriye Hazırlık4312
Diğer Uygulamalara Hazırlık3515
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler2510
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar2612
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2